PERÍODE 2021-2027 del Fons Europeu Marítim de Pesca i d’Aqüicultura (FEMPA)
En aquest article tècnic es parla sobre el fons nou de les polítiques marítima, pesquera i aqüícola de la UE per aquest nou període en substitució del Fons Europeu de Pesca anterior (FEMP)
Dossier Tècnic 128 “El Fons Europeu Marítim de Pesca i d’Aqüicultura: una eina per a la implementació de l’Agenda Marítima de Catalunya”
El Fons Europeu Marítim, de Pesca i d’Aqüicultura (FEMPA) és el fons nou de les polítiques marítima, pesquera i aqüícola de la Unió Europea que es proposa per al període 2021-2027 (actuacions fins el 31 de desembre de 2029, en aplicació de la regla n + 3), en substitució del Fons Europeu de Pesca anterior (FEMP). El dia 7 de juliol de 2021, es va aprovar el Reglament del FEMPA, que és el Reglament (UE) núm. 2021/1139 del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de juliol de 2021. El 29 de novembre de 2022, mitjançant la Decisió d’execució de la Comissió Europea CCI 2021ES14MFPR001 s’aprova el Programa del FEMPA per a Espanya.
Taula 1. Pla financer del FEMPA. Font: Direcció General de Política Marítima i Pesca Sostenible.
El pla financer del FEMPA a Catalunya suposa un increment del 37% respecte a l’anterior període del FEMP, representa el 5% del global del pla financer espanyol. Aquest finançament podrà incrementar-se en funció de l’execució del fons, mitjançant el mecanisme de flexibilitat acordat en conferència sectorial. El FEMPA contribuirà a assolir els objectius polítics i sectorials següents de la Unió Europea i esdevé un dels instruments financers de l’Agenda Marítima de Catalunya El FEMPA a Catalunya té les prioritats i els objectius específics recollits a la taula 2.
“El pla financer del FEMPA a Catalunya suposa un increment del 37% respecte a l’anterior període del FEMP, i representa el 5% del global de pla financer espanyol ”
01. Prioritat 1. Fomentar la pesca sostenible i la recuperació i la conservació dels recursos biològics aquàtics (gestió pesquera)
La Prioritat 1 del FEMPA concentra el 49% del pla financer del FEMPA, amb 42,61 milions d’euros de suport públic que permetrà dinamitzar 51,02 milions d’euros d’inversió. Aquesta prioritat està adreçada a:
- Reduir els impactes negatius de la pesca o contribuir als impactes positius sobre el medi ambient i contribuir al bon estat mediambiental.
- Contribuir a la neutralitat climàtica del sector pesquer.
- Promoure les condicions per a un sector de la pesca viable, competitiu i atractiu econòmicament.
- Compensar el sector pesquer davant la paralització temporal de les activitats pesqueres.
- Reforçar el control de l’activitat pesquera en el marc de la Política pesquera comuna.
- Reforçar el coneixement del medi marí mitjançant la recollida i l’anàlisi de dades.
- Contribuir al bon estat mediambiental de les zones marines protegides, inclosa la xarxa Natura 2000.
01.01. Reforçar les activitats pesqueres que siguin sostenibles econòmicament, social i mediambiental
El 9% del FEMPA –és a dir, 6,26 milions d’euros d’aportació pública amb una inversió de 9,62 milions d’euros– es destinarà a millorar la sostenibilitat econòmica, social i ambiental del sector pesquer. Aquest objectiu específic concentra el 19% del pla financer de la Prioritat 1. Entre les actuacions previstes, destaquen els ajuts destinats a:
- Fomentar la participació del sector pesquer en el control de les zones protegides.
- Fomentar les inversions a bord per assolir la sostenibilitat de la flota pesquera catalana: millorar la selectivitat dels arts, reduir les captures no desitjades, instal·lar portes sense contacte amb el fons, i instal·lar equips per reduir la interacció de la pesca amb les espècies protegides.
- Fomentar les auditories energètiques i les inversions per assolir la neutralitat climàtica de la flota pesquera.
- Fomentar inversions a bord per millorar les condicions laborals i la seguretat a bord de la marineria.
- Millorar la formació pesquera impartida per l’Escola de Capacitació Nàuticopesquera a Catalunya (ECNP). El FEMPA contribuirà a incrementar, arreu del litoral, l’oferta de cursos de mariner/a pescador/a, de patró/ona polivalent costaner/a, i de patró/ona local de pesca. A més, s’impulsarà l’edició de formació en línia en el sector pesquer per afavorir la conciliació de vida laboral i personal.
- Fomentar el relleu generacional en el sector pesquer mitjançant ajuts a joves pescadors/es per a l’adquisició de la primera embarcació de pesca i ajuts a la contractació de marineria en pràctiques a les embarcacions pesqueres.
- Fomentar la neutralitat climàtica, el control i la seguretat, i millorar les condicions de treball i la qualitat del producte mitjançant inversions als ports pesquers i les llotges pesqueres. Per una banda, es convocaran ajuts del FEMPA adreçats a actuacions que desenvoluparan les confraries de pescadors. Per altra banda, mitjançant un conveni de col·laboració entre la Direcció General de Política Marítima i Pesca Sostenible i els ports de la Generalitat, es prioritzaran actuacions als ports pesquers per millorar la competitivitat del sector pesquer.
Figura 2. Contribució del FEMPA a assolir els objectius específics de la Prioritat 1 (milions d’euros). Font: Direcció General de Política Marítima i Pesca Sostenible
“La millora de la sostenibilitat econòmica, social i ambiental del sector pesquer concentra el 19% del pla financer de la prioritat 1"
"El 17% del pla financer de la prioritat 1 es destina a implantar la Política Pesquera Comuna mitjançant la lluita contra la pesca INDNR i la consolidació d'ICATMAR"
Pràctica per a la determinació del sexe dels pops. Foto: Comitè de Cogestió del pop roquer de la Catalunya central capturat amb cadups i nanses
01.02. Contribuir a un nivell de vida adequat en cas de paralització temporal de les activitats pesqueres
El 20% del FEMPA –és a dir, 20,94 milions d’euros d’aportació pública– es destinarà a compensar als/a les armadors/es i als/a les mariners/es per la paralització temporal de l’activitat pesquera. Amb aquestes ajudes, s’intenta pal·liar l’impacte socioeconòmic de les aturades biològiques de la flota adreçades a millorar l’estat de les poblacions pesqueres. Aquest objectiu específic concentra el 41% del pla financer de la Prioritat 1.
01.03. Promoure, en el sector pesquer, un control i una execució de la normativa eficients, inclosa la lluita contra la pesca il·legal, no declarada i no reglamentada (INDNR), i l’obtenció de dades fiables que permetin prendre decisions basades en el coneixement
El 8% del FEMPA –és a dir, 8,66 milions d’euros d’aportació pública– es destinarà a actuacions destinades a implementar la Política pesquera comuna mitjançant el control, la recollida i l’anàlisi de de dades pesqueres mitjançant ICATMAR. Aquest objectiu específic concentra el 17% del pla financer de la Prioritat 1.
01.04. Contribuir a la protecció i la recuperació de la biodiversitat i els ecosistemes aquàtics
L’11% del FEMPA –és a dir, 11,79 milions d’euros d’aportació pública– es destinarà a actuacions destinades a la protecció i la recuperació de la biodiversitat i els ecosistemes aquàtics.
“L'11% del FEMPA - és a dir, 11,79 milions d'euros d'aportació pública - es destinarà a actuacions destinades a la protecció i la recuperació de la biodiversitat i els ecosistemes aquàtics".
"El FEMPA vol consolidar la congestió com a model de governança pesquera a Catalunya".
Aquest objectiu específic concentra el 23% del pla financer de la Prioritat 1.
Entre les actuacions previstes, destaquen els ajuts destinats a:
- Consolidar el paper del sector pesquer en la recollida de brossa marina i les actuacions de sensibilització i de divulgació del projecte PESCANETA.
- Realitzar actuacions per a la protecció del medi marí.
- Consolidar la cogestió com a model de governança pesquera a Catalunya. El model de cogestió pesquera i, en general, de gestió participativa amb els que es despleguen i se segueixen els diferents plans de gestió de les pesqueres de Catalunya, requereix, per a l’aplicació correcta dels fons econòmics suficients per desenvolupar els programes socioeconòmics que duen associats i que persegueixen, fonamentalment, una millora de les condicions socioeconòmiques dels pescadors implicats. Amb aquest objectiu, es convocaran ajuts del FEMPA adreçats a les confrafries de pescadors, la comunitat científica i les entitats sense ànim de lucre ecologistes que participen en les taules i en els comitès de cogestió, per desenvolupar els plans socioeconòmics i les actuacions que acordi el Comitè de Cogestió.
A Catalunya, s’han desplegat un total de vuit comitès de cogestió que es detallen en el mapa de la figura 3. El mateix Decret de governança contempla aquells casos en què, per les característiques de la pesquera, no és necessari establir un sistema de cogestió. En aquests casos, preveu plans gestionats mitjançant la constitució de comissions de seguiment que, tot i que no tenen la capacitat decisòria dels comitès de cogestió, estan dotades de la capacitat d’efectuar propostes amb un objectiu idèntic. Sobre la base d’aquest model de gestió participativa, s’han desplegat, en matèria pesquera i marisquera, el Pla de gestió de l’anguila, el Pla de les dragues mecanitzades, el Pla de les dragues per a embarcació, el Pla de tellerina amb rastell de mà i el Pla del marisqueig de garotes.
Un altre cas de gestió participativa és el de la Taula de Cogestió del Baix Empordà, que està dirigida a aspectes diferents als de la pesca professional (pesca recreativa, nàutica, busseig, etc.), però que està emmarcat en el mateix principi de gestió conjunta o participativa.
Figura 3. Comitès de cogestió desplegats amb base en el Decret sobre el model de governança de la pesca professional a Catalunya. Font: Direcció General de Política Marítima i Pesca Sostenible.
Figura 4. Contribució del FEMPA a assolir els objectius específics de la Prioritat 2 (milions d’euros). Font: Direcció General de Política Marítima i Pesca Sostenible.
02. Prioritat 2. Fomentar les activitats sostenibles d’aqüicultura, la transformació i la comercialització de productes de la pesca i l’aqüicultura, tot contribuint, així, a la seguretat alimentària a la Unió (aqüicultura i cadena de valor)
La Prioritat 2 del FEMPA concentra el 20% del pla financer del FEMPA, amb 11,92 milions d’euros de suport públic que permetrà dinamitzar 20,69 milions d’euros d’inversió. Aquesta prioritat està adreçada a:
- Reduir els impactes negatius o contribuir als impactes positius sobre el medi ambient, i contribuir al bon estat mediambiental.
- Promoure les condicions per a uns sectors de la pesca, de l’aqüicultura i de la transformació viables, competitius i atractius econòmicament.
- Contribuir a la neutralitat climàtica.
02.01. Promoure activitats aqüícoles sostenibles, tot reforçant, especialment, la competitivitat de la producció aqüícola, i tot garantint, al mateix temps, que les activitats siguin sostenibles mediambientalment a llarg termini
El 7% del FEMPA –és a dir, 4,12 milions d’euros d’aportació pública amb una inversió de 7,42 milions d’euros– es destinarà a consolidar l’activitat aqüícola a Catalunya. Aquest objectiu específic concentra el 36% del pla financer de la Prioritat 2. Entre les actuacions previstes, destaquen els ajuts destinats a:
- Afavorir la creació d’empreses aqüícoles noves mitjançant el suport per a la tramitació de concessions de domini públic i l’assessorament empresarial.
- Diversificar la producció aqüícola a Catalunya.
- Consolidar l’aqüicultura d’impacte baix i restaurativa; especialment, la producció d’algues.
- Contribuir a la descarbonització del sector aqüícola mitjançant l’electrificació de la flota auxiliar d’aqüicultura i la implementació d’energia solar fotovoltaica.
Producció aqüícola d’algues al Delta del Ebre i a Roses. Fotos: Algabrava SL i Pescadors de Roses, SLU.
Seafood. Foto: Direcció General de Política Marítima i Pesca Sostenible.
Taula Intersectorial. Foto: Direcció General de Política Marítima i Pesca Sostenible.
02.02. Promoure la transformació, la comercialització, la qualitat i el valor afegit dels productes de la pesca i de l’aqüicultura
El 13% del FEMPA –és a dir, 7,80 milions d’euros d’aportació pública amb una inversió de 13,27 milions d’euros– es destinarà a fomentar la comercialització i la transformació de productes pesquers i aqüícoles. Aquest objectiu específic concentra el 64% del pla financer de la Prioritat 2. Entre les actuacions previstes, destaquen els ajuts destinats a:
- Afavorir la creació d’organitzacions noves de productors/res pesquers/res (OPP) a Catalunya i consolidar-ne les existents mitjanant ajuts a la creació per un import de l’1% de la producció declarada.
- Implementar els Plans de producció i comercialització de les OPP reconegudes a Catalunya.
- Realitzar campanyes per fomentar el consum de peix entre la ciutadania, especialment, el peix de proximitat “peix de llotja”.
- Participar en fires sectorials per promocionar els productes i les empreses catalanes.
- Afavorir la neutralitat climàtica del sector de la comercialització i la transformació.
-Afavorir la introducció d’envasos, processos i productes nous.
-Assessorament i formació en la cadena de valor del peix.
-Enfortir la Taula Intersectorial del Peix amb representats de l’administració pesquera, el sector extractiu i el canal comercial minorista i majorista.
Grups d’Acció Local Pesquers a Catalunya. Font: Direcció General de Política Marítima i Pesca Sostenible
03. Prioritat 3. Promoure una economia blava a les zones costaneres i perseguir el desenvolupament de les comunitats pesqueres i aqüícoles; implementar l’EMC
Amb l’objectiu de garantir el desplegament territorial de l’Estratègia marítima de Catalunya al territori, el Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural ha reconegut, en el marc del FEMPA, cinc Grups d’Acció Local Pesquers (GALP) que abasten la totalitat del litoral pesquer català.
Les Estratègies de desenvolupament local participatiu (EDLP) dels GALP van adreçades a dinamitzar les comunitats pesqueres, i es centraran a implementar l’estratègia de la granja (mar) a la taula, desenvolupar el potencial de l’economia blava sostenible al territori, mitigar el canvi climàtic, fomentar el patrimoni cultural, social i ambiental, i contribuir a la cooperació entre els territoris.
Taula 2. Impacte dels Grups d'Acció Local Pesquers a Catalunya . Font: Direcció General de Política Marítima i Pesca Sostenible.
Mostreig de dades pesqueres ICATMAR. Foto: ICATMAR.
Visor d’oceanografia operacional de l’ICATMAR. Foto: ICATMAR
El FEMPA reserva 15,68 milions d’euros i dobla l'aportació econòmica respecte al FEMP que permetran mobilitzar una inversió als territoris GALP de 28,18 milions d’euros –que és el 27% del pla financer– per impulsar aquesta prioritat.
04.Contribució de l’Institut Català de Recerca per a la Governança del Mar (ICATMAR) a assolir els objectius del FEMPA
L’Institut Català de Recerca per a la Governança del Mar (ICATMAR) contribuirà a assolir els objectius del FEMPA previstos a la Prioritat 1 i la Prioritat 4 per impulsar la recerca oceanogràfica i millorar el coneixement, la recollida i el tractament de les dades.
En el període 2023-2029, es destinaran 18,87 milions d’euros a l’ICATMAR en despeses de funcionament, de personal i d’infraestructures, dels quals 8,89 milions d’euros els finançarà la Unió Europea a càrrec del FEMPA, 8,23 milions d’euros els aportarà el Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, i 1,75 milions d’euros els aportarà l’Institut de Ciències del Mar del CSIC.
En el marc de la Prioritat 1 del FEMPA, l’ICATMAR portarà a terme un programa de seguiment de la pesca, recreativa i comercial, al llarg de la costa catalana. El primer pas per poder dur a terme el monitoratge dels recursos pesquers serà la recopilació de dades. A partir de les dades que s’obtinguin, podrem comprendre la biologia de les espècies i les característiques de les comunitats on habiten, així com elaborar mapes de distribució i ampliar la informació disponible sobre la selectivitat dels arts de pesca. Així mateix, les dades que s’obtinguin permetran generar coneixement en l’àmbit de les pesqueres, com ara, les freqüències de talles, les èpoques de reproducció i les talles de primera maduresa de les espècies estudiades, i ajudaran els gestors públics en la presa de decisions.
En el marc de la Prioritat 4 del FEMPA, l’ICATMAR coordinarà un programa d’activitats en el marc de l’oceanografia operacional que es basarà en l’observació dels oceans, la modelització dels processos oceànics i la interpretació i la disseminació de la informació generada. Concretament, es mesurarà l’onatge, el nivell del mar, els corrents marins, la salinitat i la temperatura del mar a la franja costanera compresa entre la costa catalana i les 40 milles nàutiques (uns 74 km). Aquestes dades serviran per millorar les prediccions de l’onatge i dels corrents marins.
Autoria
Itziar Segarra Diaz
Subdirectora general de Pesca i Aqüicultura Direcció General de Política Marítima i Pesca Sostenible.
DACC.
itziar.segarra@gencat.cat