La venda de proximitat a Catalunya
Fins a arribar a l’actual Decret sobre l’acreditació de la Venda de Proximitat, hi ha hagut un llarg camí. En aquest article, intentarem donar una visió general de com ha evolucionat fins al moment actual.
Peres de Venda de Proximitat. Foto: DACC
01. Introducció
El Decret 24/2013, de 8 de gener, publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya amb data 10 de gener, sobre l’acreditació de la Venda de Proximitat de productes agroalimentaris, es va publicar l’any 2013 i es va modificar l’any 2019 pel Decret 254/2019, de 3 de desembre. Aquest Decret regula la comercialització dels productes agraris i agroalimentaris basada en un model europeu de cadena curta, amb el qual l’Administració vol emparar aquestes produccions i identificar-les clarament amb un logotip.
Sucs de fruita de Venda de Proximitat. Foto: DACC
La Venda de Proximitat és l’única regulació que hi ha en aquest àmbit, ja que la resta de distintius són iniciatives privades, com pot ser el "Km.0",
"Fet a casa" o "Pagesia a casa".
02. Origen
Fins a arribar a l’actual Decret sobre l’acreditació de la Venda de Proximitat, hi ha hagut un llarg camí. En aquest article, intentarem donar una visió general de com ha evolucionat fins al moment actual.
El punt de partida, el trobem, d’una banda, en l’àmbit de la nostra Administració, ja que la Llei 18/2001, de 31 de desembre, d’orientació agrària, assenyala com a línies d’actuació de les polítiques agràries la priorització d’iniciatives de foment de la transformació agroindustrial que comportin més participació de les persones productores en els valors afegits dels productes i el foment de la millora de les condicions en què es fan la transformació i la comercialització agroalimentàries. Paral·lelament, la Llei estatal 19/1995, de 4 de juliol, de mo dernització de les explotacions agràries, defineix com a activitat agrària la venda directa de la producció pròpia a l’explotació mateixa, en mercats municipals i en llocs que no siguin establiments comercials permanents. Aquesta venda té un caràcter civil i no mercantil.
Distintius de la Venda de Proximitat directa i circuit curt. Font: DACC
I, d’altra banda, en l’àmbit del propi sector, i a conseqüència del Congrés del Món Rural de l’any 2006, es crea la Fundació del Món Rural que, entre altres coses, coordina el grup de treball de Petits Establiments Agroalimentaris, que és d’on sorgeix el concepte de “venda en circuit curt”, i a començaments de l’any 2010 eleva les seves propostes als grups parlamentaris per regular-la.
És així com el Parlament de Catalunya, en la sessió plenària del 14 d’abril de 2010, insta el Govern, entre altres coses, a persistir en la promoció i la diferenciació dels productes agroalimentaris catalans amb distintius d’origen i qualitat; a intensificar les campanyes d’informació als consumidors per afavorir el comerç de proximitat i el de productes amb distintiu de qualitat, creant estructures i associacions de comercialització que concentrin i donin més força a l’oferta; a fomentar l’impuls de sistemes i canals de venda que permetin escurçar la distància entre productors i consumidors, prioritzant la venda directa als consumidors;
i a promoure el consum d’aliments frescos i la identificació de produccions alimentàries artesanals, potenciant i evidenciant els conceptes de proximitat i sostenibilitat.
03. Decret 24/2013
Així, finalment, es publica en el DOGC el Decret 24/2013, de 8 de gener, sobre l’acreditació de la Venda de Proximitat de productes agroalimentaris. S’hi regula per primer cop en tot l’àmbit europeu la Venda de Proximitat de manera acreditada, amb l’objectiu de donar la possibilitat al productor d’aconseguir un increment del valor afegit del seu producte, alhora que es potencia un coneixement i reconeixement del territori, dels productes i de la feina feta per pagesos i ramaders catalans.
D’acord amb el Decret, la Venda de Proximitat és la venda de productes agroalimentaris, procedents de la terra o de la ramaderia i/o resultants d’un procés d’elaboració o de transformació, que es realitza en favor dels consumidors finals, directament o mitjançant la intervenció d’un establiment intermediari, per part dels productors o les agrupacions de productors.
"El Parlament insta el Govern a fomentar l’impuls de sistemes i canals de venda que permetin escurçar la distància entre productors i consumidors"
És una regulació basada en el nombre d’intermediaris entre el productor i consumidor i no en els kilòmetres que els separen.
Dins la Venda de Proximitat, diferenciem dos tipus: la venda directa (sense que hi intervingui cap intermediari) i la venda en circuit curt (hi pot haver com a màxim un intermediari).
La Venda de Proximitat, la fan el productor o l’agrupació de productors agroalimentaris en favor del consumidor final, amb la intervenció d’un establiment intermediari o sense.
Els productes agroalimentaris comercialitzats han de ser de producció i/o elaboració pròpies.
Els productes agroalimentaris d’elaboració pròpia s’han d’elaborar o transformar en instal·lacions de la mateixa titularitat.
Els pagesos o ramaders que volen vendre els seus productes segons aquest Decret ho poden fer des del moment que ho comuniquen a l’Administració marcant la casella corresponent de la Declaració Única Agrària (DUN).
Un cop feta la comunicació, el productor pot utilitzar el logotip de Venda de Proximitat en les diverses situacions en què s’efectua la venda, com ara etiquetes, rètols, cartells...
El Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural duu a terme anualment controls per avaluar el grau de compliment de la normativa.
Venda de formatge i bròquil de Proximitat. Foto: DACC
04. Modificació: Decret 254/2019
Transcorreguts uns anys, i després de detectar certes necessitats tant per part del sector com de l’Administració, es decideix tirar endavant una modificació del Decret, i es publica el Decret 254/2019, de 3 de desembre.
Els principals punts a destacar són els següents:
-Incorporació dels productes agraris: primerament, es decideix incorporar-hi els productes agraris, ja que fins al moment únicament podien ser-ho els productes agroalimentaris. D’aquesta manera, es dona resposta a les demandes de sectors com ara el suro, la flor tallada i planta ornamental, la fusta tallada, etc.
-Ampliació d’acreditats: en la mateixa línia de voler donar una major cabuda als possibles adherits, les persones jurídiques on la persona titular participi d’una manera predominant no seran considerades intermediàries. Per tant, des d’aquest moment, la Venda de Proximitat, la fa el productor o l’agrupació de productors agroalimentaris o agraris o una persona jurídica que estigui participada en més del 50% pel productor mateix en favor del consumidor final, amb la intervenció d’un establiment intermediari o sense. Igualment, els productes agroalimentaris d’elaboració pròpia s’han d’elaborar o transformar en instal·lacions de la mateixa titularitat o d’una persona jurídica participada en més del 50% pel productor mateix o de l’agrupació de productors, ja estiguin dins o fora de l’explotació.
Planta ornamental de Venda de Proximitat. Foto: DACC / Oví de Venda de Proximitat. Foto: DACC
-Excepcions de primera transformació fora de l’explotació: també s’estableixen una sèrie d’excepcions en què es pot fer una primera transformació fora de l’explotació sense sortir de l’àmbit de la Venda de Proximitat. Aquestes excepcions són: l’obtenció d’oli d’oliva, farines de cereals i lleguminoses, sucs vegetals i vegetals cuits, i també l’esclofollat i torrada de fruita seca, el tractament tèrmic i l’estandardització del contingut en greix de la llet, i els especejats de carn. Per decidir entre totes les possibles excepcions, es van prioritzar aquells processos que suposaven un menor nombre de punts crítics de control en el seu diagrama de flux.
-Animals nascuts i engreixats en explotacions catalanes: a petició del sector de l’oví, es va establir un requisit relatiu al període d’engreix dels animals perquè la seva carn pugui estar emparada pel distintiu. En general, cal que els animals siguin nascuts i engreixats en explotacions ubicades a Catalunya. Els animals que no hagin nascut en aquestes explotacions han d’haver estat engreixats a explotacions catalanes com a mínim 4 mesos per al boví, 40 dies en el cas d’aviram i 4 mesos en el cas de l’espècie porcina. Pel que fa a la resta d’animals nascuts en explotacions ubicades fora de Catalunya, han de ser engreixats en les explotacions agràries de Catalunya. En tots els casos, els animals han de ser sacrificats en escorxadors ubicats com a màxim a 3 hores de transport des de l’explotació d’on procedeixen.
-Acreditació: Ara, a la informació que consta a l’acreditació també s’incorpora si la persona titular de l’explotació agrària participa en alguna societat que ven/elabora els seus productes.
"El Decret 24/2013, de 8 de gener, va ser pioner dins de la UE en regular la Venda de Proximitat"
I, finalment, com a canvi molt important, l’adhesió deixa de ser indefinida i té una validesa fins a la presentació de la DUN següent, i, per tant, cal renovar-la cada any.
-La venda dels productes recol·lectats en el medi natural (bolets, cargols, baies, aranyons...), la caça i els productes per a l’autoconsum no s’inclouen en la Venda de Proximitat.
05. Dades actuals de la Venda de Proximitat
D’acord amb el darrer any 2020, les dades del nombre d’adherits son les següents:
Pel que fa al nombre total de productors acreditats, hi ha 3.180 productors, cosa que suposa al voltant d’un 6,5% de les DUN presentades a Catalunya.
Pel que fa a les agrupacions de productors, hi ha adherides 183 cooperatives, cosa que suposa un 21% de les cooperatives agràries de Catalunya.
Productes primaris i nombre de productors (any 2020). Font: elaboració pròpia
Productors adscrits per comarca (any 2020). Font: elaboració pròpia
Segons l’estudi fet l’any 2018 "Anàlisi individual del segell de Venda de Proximitat", fet en el marc del POCTEFA Tr3s local, els principals sectors acollits a la Venda de Proximitat són la producció d’hortícoles (15%), la producció de cereals (14%) i la producció de fruita dolça (9%).
En relació amb els productes elaborats, els principals són el sector de la carn, el sector de l’oli d’oliva i el sector dels vins.
La distribució geogràfica mostra un nombre més alt d’adherits a la demarcació de Barcelona, seguida de l’Alt Pirineu i la Catalunya Central.
Article extret del Dossier Tècnic nº112: “Venda de proximitat”.
Per saber-ne més:
Autoria:
Sergi Tort Martínez
Enginyer Tècnic Agrícola
Servei de Promoció de la Qualitat Agroalimentària. DACC.
Dèlia Colomer Bosch
Cap del Servei de Promoció de la Qualitat Agroalimentària. DACC.