ÀNGEL RIBES “Els nostres productes són tots pasteuritzats, és a dir, inactivem tot els bacteris per tal de poder donar-los-hi una major durabilitat”
Parlem amb Àngel Ribes, de Bifeedbo SL, el projecte finalista del premi PITA 2023 en la modalitat agroindústria
Àngel Ribes va cursar la formació professional en Agrària per dedicar-se al món de la pagesia. Durant disset anys, es va dedicar al cultiu de préssecs, pomes i peres. Uns anys més tard, va decidir deixar la pagesia i canviar de sector. Va començar a treballar com a comercial de nutrició animal en una multinacional, passant per diferents ocupacions dintre l'empresa i acabant com a gerent a Espanya (els últims tres anys). Fa cinc anys va emprendre amb el projecte Bifeedbo juntament amb el Jordi Balp (ramader de Lleida) creant i produint el primer iogurt per animals. I en fa dos, que es van endinsar en el món de les mascotes creant una àmplia gamma de iogurts, gelats i quefirs.
Yogupet és un iogurt per a mascotes adaptat a les necessitats nutricionals específiques dels animals de companyia i, ajustat a les característiques comercials i logístiques del sector de l’alimentació animal. La branca d’animals de companyia de BifeedBo, Yogupet, és el primer fabricant de iogurt per a mascotes de Catalunya. Concretament, han dissenyat i fabriquen un iogurt exactament igual que els iogurts destinats a consum humà, però adaptats a les necessitats nutricionals específiques dels animals de companyia i, ajustat a les característiques comercials i logístiques del sector de l’alimentació animal.
Què us va impulsar a participar en els premis PITA i què suposa per a vosaltres rebre aquesta distinció?
En l’àmbit empresarial, vam decidir participar en els premis PITA per validar el nostre projecte i observar si el nostre producte desperta l’atenció de les persones. Creiem que estem treballant en projectes de recerca molt innovadors.
A títol personal, per estar en pau amb mi mateix i estar més tranquil psicològicament. Jo vinc de família pagesa i he estat pagès molts anys de la meva vida, però per circumstàncies vaig haver de trencar amb la tradició familiar. Per a mi, aquest premi és un reconeixement que les coses s’estan fent bé, que segueixo en contacte amb el sector primari i que aporto alguna cosa de valor al sector.
Com va néixer la idea de crear un iogurt per a mascotes?
BIFEEDBO va néixer fa 5 anys quan vam crear el iogurt per animals de producció, concretament per garrins, i que actualment continua sent la principal activitat de l'empresa. Feia temps que teníem una inquietud, ja que tota l'empresa estava focalitzada en aquest animal, i si les coses es torçaven en el sector porcí, nosaltres érem molt febles.
Aprofitant que nosaltres teníem tots els coneixements per fer iogurts per animals, vam veure que les mascotes podien ser una bona oportunitat. Ens vam donar un any de marge per estudiar, fer recerca, desenvolupar i veure quines possibilitats hi havia en el mercat, i després de veure que podia ser viable vam decidir treure-ho al mercat.
Durant els primers mesos vam començar per Catalunya, i un cop vam veure que tenia bona acceptació, vam apostar per treballar en tot l'estat espanyol i vam iniciar les exportacions. A hores d'ara, exportem a 4 països diferents i estem en converses per exportar a 3 o 4 països més. Enguany, també assistirem a dues fires internacionals a París i a Nuremberg, a la fira mundial del món de la mascota, amb estand propi presentant el nostre producte i amb expectatives molt bones de ser ben rebuts i créixer.
“A hores d'ara, exportem a 4 països diferents i estem en converses per exportar a 3 o 4 països més”
Yogupet es tracta d’un iogurt amb les mateixes característiques que un iogurt destinat al consum humà. Quins avantatges ofereix aquest producte als animals de companyia?
Yogupet és una mica diferent. Els nostres productes són tots pasteuritzats, és a dir, inactivem tot els bacteris per tal de poder donar-los-hi una major durabilitat, que és el que ens demana sobretot el sector de les mascotes.
Aquest fet és un avantatge, però també un inconvenient, ja que inactivem tant els bacteris bons com els dolents. Aleshores, el que fem per suplir aquesta mancança és utilitzar ingredients funcionals i que aportin valor a les mascotes. Els nostres productes són tots sense sucre, sense lactosa, usem ingredients funcionals com ara l'oli d'oliva, la xia, productes naturals, de proximitat sempre que podem i de bona qualitat. Intentem donar-li a la mascota productes amb una funcionalitat, ja sigui antiinflamatòria, per pal·liar problemes digestius, i també simplement nutritius, equilibrats i bons, que els aportin una mica de valor.
“Els nostres productes són tots sense sucre, sense lactosa, usem ingredients funcionals com ara l'oli d'oliva, la xia, productes naturals, de proximitat sempre que podem i de bona qualitat”
És el primer iogurt per a mascotes del mercat, heu obert un nou nínxol de negoci. De moment, el producte està tenint una bona acollida per part del públic?
Tenim encara moltes incògnites, però en aquesta fase inicial podem dir que el nostre producte té una molt bona acceptació. Som conscients que el nostre producte és d’impuls i novetat, i ara estem treballant perquè sigui recurrent.
Teniu pensat elaborar més producte per a mascotes, inspirats en el consum i l’alimentació humana?
Sí, forma part del nostre ADN. Els productes que comercialitzem a la nostra empresa estan 100% creats de nou i desenvolupats per a nosaltres. Actualment, ja estem treballant en productes nous que sortiran els pròxims mesos, i la nostra idea, si ens ho permet l’economia de l’empresa, és destinar sempre una part del nostre temps en pensar opcions noves pel mercat.
Si els clients i el sector confien en nosaltres, la nostra idea és desenvolupar un o dos productes nous cada any. Creiem que tenim bastant recorregut i moltes coses a aportar.
“Els productes que comercialitzem a la nostra empresa estan 100% creats de nou i desenvolupats per a nosaltres”
Quins reptes de futur us plantegeu?
Un dels grans reptes que tenim és créixer internacionalment, crear un equip fort de 20 o 30 persones per tal de tenir departaments ferms, amb l’objectiu de continuar creant i desenvolupant productes nous que aportin valor a les mascotes i als animals de producció. Treballar molt amb la idea d’oferir aliments funcionals, que permetin la reducció d’antibiòtics i ajudin a pal·liar diverses patologies, entre d’altres. És molt bonic, però s’hi ha de ser i treballar, i per això es necessiten mitjans, recursos i un bon equip humà.