Pau Frigola “Amb Mooma el que hem fet és agafar l’experiència fructícola familiar i aplicar-la a un model de negoci més innovador”
Agroalimentària Mas Saulot, SL (MOOMA) ha resultat guanyadora de la XVI edició del Premi a la Innovació Tecnològica Agroalimentària (PITA) 2017 en la modalitat d’empresa agrària per la implantació d’un nou model de negoci, la primera sidra catalana, basat en donar un valor afegit a les pomes mitjançant la transformació a productes innovadors de qualitat, tot implantant un model integrador a la zona rural que fomenta l’economia local, col·laborativa, circular i sostenible.
Fundador de la sidreria Mooma i guanyador del premi PITA 2017 en la modalitat d’empresa agrària.
-Imaginem que deu ser tot un honor rebre aquesta distinció.
La veritat és que sí, és tot un honor. Som una petita empresa que vam decidir reinventar-nos fa cosa de 5 anys i rebre reconeixements d’aquest tipus ens fa especial il·lusió. Des dels nostres inicis hem intentat donar especial èmfasi a tots els valors que fomenten aquests premis, pel que n’estem molt orgullosos. El meu avi porta més de 50 anys produint pomes i amb Mooma el que hem fet és agafar l’experiència familiar i aplicar-la a un model de negoci més innovador.
-Després d’anys d’investigació la vostra empresa va començar a comercialitzar l’any 2016 Mooma, la primera sidra catalana. Com va sorgir la idea i per què heu elegit aquest nom tan curiós?
El meu germà havia de fer el Treball de Recerca de Batxiller i el meu pare el va animar a fabricar una sidra casolana. A partir d’aquí vam començar a investigar, una cosa va portar a l’altre i, finalment, vam veure que seria una manera interessant de donar una segona vida a les pomes que produïm. El nom és una combinació de l’inici de la paraula Montgrí i el final de poma. Creiem que aquestes dues paraules defineixen la nostra identitat: el Montgrí ens lliga al territori i la poma és la base de tot el que fabriquem.
-Quines varietats són les més òptimes per l’elaboració de la sidra? Quines característiques té el producte?
Al ser productors de pomes, el que teníem clar quan vam decidir produir una sidra era que utilitzaríem varietats de pomes en producció. Després de diverses proves ens vam decantar principalment per la Granny Smith, la qual compon el 80% de la sidra. Té un punt àcid que li dóna un toc molt fresc. També hi afegim cupatges d’altres varietats de poma vermella per aconseguir l’acidesa que busquem. La sidra Mooma és jove, afruitada, microfiltrada i lleugerament gasificada. Una beguda molt fresca i versàtil. Això fa que sigui un producte perfecte tant per beure en un aperitiu com per compartir en un àpat.
“La sidra Mooma és jove, afruitada, microfiltrada i lleugerament gasificada”
-El projecte presenta dues línies d’innovació. Per una banda el R+D de nous productes elaborats de poma, incloent l’elaboració i comercialització de la beguda i, per una altra, nous complementaris d’explotació amb les activitats de sidraturisme lligades al territori. En què consisteix la vostra proposta de foment turístic de la sidra?
El sidraturisme busca apropar a tot aquell que hi estigui interessat els secrets de la nostra sidra. Per entendre aquest producte cal començar per la base: el camp. El punt de sortida de la ruta és a les plantacions de pomeres on es fa un repàs de les tècniques de producció d’aquesta fruita i una breu introducció a la història de la Poma de Girona. Després es visita la sala de premsat i embotellat del suc, la bodega on fermenta la sidra i, finalment, s’acaba amb un tast de productes: quatre varietats de suc i dues sidres.
-Quines activitats teniu previstes? Compteu amb el suport d’altres empreses o institucions turístiques?
Col·laborem amb empreses i institucions turístiques del territori. D’aquesta manera ens és molt més fàcil arribar al públic interessat en les nostres activitats. Pel que fa a activitats complementàries, aquest any hem obert un nou espai al costat del restaurant: El Jardí de Mooma, on oferim còctels i copes.
-Es tracta d’un negoci amb força projecció. Quin valor diferencial aporta el sidraturisme? A quin públic va dirigit (local, estranger, perfil, etc.) principalment?
El sidraturisme intenta apropar els visitants a les arrels del territori explicant-los les tècniques del camp i tot el que comporta el cultiu fructícola. Es tracta d’una manera diferent d’apropar-se a l’Empordà a través d’un producte que és molt poc conegut a Catalunya. Pel que fa al tipus de persones interessades en aquesta activitat, la veritat és que no tenim un perfil definit. Venen homes i dones de totes les edats i nacionalitats. La diferència entre el públic nacional i l’estranger és que aquests últims estan molt més acostumats al sidraturisme, arreu del món es produeix sidra i hi ha moltes sidraries que ofereixen visites guiades com fem nosaltres. Però també veiem molt d’interès del públic nacional, així que no ens podem queixar!
“El sidraturisme intenta apropar els visitants a les arrels del territori explicant-los les tècniques del camp i tot el que comporta el cultiu fructícola”
-La vostra producció anual és de 3.000 tones de pomes cultivades en una superfície de 75 hectàrees a Palau-Sator i Gualta per produir sidra, sucs, vinagre, snacks i compota. Quins altres productes preveieu treure al mercat properament?
Sempre tenim nous projectes entre mans. Actualment estem treballant en una col·laboració per fer un “calvados” produït amb la nostra sidra. Serà un producte destil·lat per una empresa especialitzada en aquest tipus de licors. És el que comentàvem abans de l’economia col·laborativa: nosaltres som experts en la poma, però no de licors, així que què millor que buscar els experts i compartir coneixements?
Informació relacionada
- Sidreria Mooma
- Vídeo de l'entrevista a Pau Frigola
- Premis PITA
- Llibret dels premis PITA 2017
- Altres entrevistes a RuralCat