Henri Philippe Alegria “Des de l'àmbit rural hem combinat innovació, investigació i tradició amb l'objectiu de desenvolupar un oli d'oliva verge extra d'autor”
La història de Henri Mor comença quan Henri Alegria, un jove veneçolà de 33 anys, retorna a la terra dels seus avis amb formació en màrqueting i una gran passió per la gastronomia, i descobreix l’oli d’oliva. Després d’un període de recerca i formació, el 2016 funda aquesta empresa, amb seu a Juncosa (les Garrigues), amb la vocació de donar a conèixer la nostra cultura oleícola al món i obrir la porta de les noves tecnologies i generacions al sector local. El seu oli ha estat triat per reconeguts xefs i restaurants. L’empresa també col·labora amb investigadors i centres de recerca, i ha participat en diferents jornades i seminaris. Recentment ha resultat finalista en els Premi PITA 2018 en la modalitat al jove emprenedor innovador pel seu model de negoci 4.0 de producció i comercialització d’oli d’oliva verge extra que ofereix al consumidor local i internacional un producte d’alta qualitat i una experiència de compra innovadora.
Henri Alegria, després de formar-se en màrqueting, va fundar el 2016 l’empresa Henri Mor, dedicada a la producció i comercialització d’oli d’oliva verge extra.
-Com va néixer la teva passió per l’oli?
Quan vaig tornar a Juncosa i vaig provar l'oli d'oliva verge extra acabat de moldre, immediatament vaig sentir que teníem alguna cosa gran entre mans. Recórrer els camps, veure la passió i l'orgull del pagès per la collita, em va inspirar. Immediatament vaig voler compartir tota aquesta meravellosa experiència amb cada racó del planeta i transportar la gent a viure aquesta aventura.
-Quin és l’ADN del vostre oli?
La nostra gran passió per l’oliva, tan única per a nosaltres que ens impulsa a treballar amb qualitat, generar impacte en les cuines i impulsar el gust al món. És allò que ens fa estar vius. Des de l'àmbit rural hem combinat innovació, investigació i tradició amb l'objectiu de desenvolupar un oli d'oliva verge extra d'autor i, en el procés, volem connectar el consumidor amb el camp perquè gaudeixi d'una experiència sensorial. No només produïm un oli d'oliva d'alta qualitat sinó que construïm una comunitat d'amants de l’AOVE.
Des de la nostra actuació local a Juncosa de les Garrigues estem orientats a construir una marca global i una empresa agroalimentària 4.0 caracteritzada per la seva alta qualitat, increïble sabor i per l'experiència que brinda al consumidor.
Olis Henri Mor
“No només produïm un oli d'oliva d'alta qualitat sinó que construïm una comunitat d'amants de l’AOVE”
-Quins productes oferiu actualment al mercat i per a quin públic van dirigits?
Els nostres productes estan dirigits a consumidors que busquen aliments saludables amb atributs funcionals i organolèpticament superiors, productes elaborats per al gaudi dels sentits. Estan interessats en la història i origen del producte i valoren el respecte per l'ambient i la cultura.
Els primers dies d'octubre, sota els més estrictes controls de qualitat, neix la nostra Reserva Privada. Es tracta d’un oli excepcional que s'elabora controlant cadascuna de les etapes del procés, des del cultiu a través de l'agricultura de precisió fins a la producció i envasat amb un monitoratge constant de la temperatura. Seleccionem les millors olives en el seu moment òptim de maduració i innovem en la recol·lecció i processament per obtenir la màxima qualitat sensorial. El resultat és un oli únic, elegant i complex. Un oli d'autor, afruitat verd amb notes de poma, pera, plàtan, herba i ametlla verda, i intenses notes cítriques i fruites tropicals. La seva entrada en boca és dolça i molt elegant, d'amargor gairebé imperceptible i la picor agradable de persistència mitjana. El retrogust és molt afruitat, predominant la fruita dolça, el plàtan verd i tocs subtils a ametlla verda. És un oli que es caracteritza per la seva harmonia, complexitat i equilibri en les seves notes olfacte-gustatives. Compta amb 15 grans premis internacionals i ha estat seleccionat per 14 xefs estrella Michelin com AOVE de degustació. Tenim presentacions en ampolla de 500ml per al canal retail i per al canal Horeca d'Alta Gamma tant en monodosi per a les empreses de càtering com Bag in Box de 5 litres per a restaurants i hotels.
La nostra finca és un olivar de muntanya on estem construint un model d'economia circular. El nostre AOVE ecològic és elaborat a mitjans d'octubre amb olives ecològiques d'alta qualitat. Estarà al mercat aviat per al sector retail d'alta gamma en les nostres ampolles pintades de 500ml.
El nostre AOVE Reserva Familiar és un blend de les millors olives que combina les bondats de les aromes i sabors de l'olivar. Un producte únic, elegant i equilibrat. Tenim presentacions per al canal retail en ampolles pintades de 500ml i horeca tant en monodosi per a les empreses de càtering com Bag in Box de 5 litres per a restaurants.
Les trufes fresques d'hivern i el safrà són productes locals d'altíssima qualitat que oferim als nostres clients del sector Horeca.
“El resultat és un oli únic, elegant i complex. Un oli d'autor, afruitat verd amb notes de poma, pera, plàtan, herba i ametlla verda, i intenses notes cítriques i fruites tropicals”
-Quina producció anual d’oli teniu i a quins mercats es destinen?
La nostra producció de Reserva Privada és de 4.000 litres, de Reserva Familiar és de 10.000 litres i d’Ecològic de 3.000 litres. Actualment els nostres productes es troben a Espanya, Alemanya, França, Holanda, Estats Units, Itàlia, Equador, Panamà i Veneçuela.
-Al camp, l’empresa ha implementat tècniques d’agricultura de precisió, com anàlisi foliar i d’arbre, el control hídric o canvis en el maneig i la collita del cultiu per tal de trobar el punt màxim de qualitat del producte, reduir costos i augmentar la sostenibilitat de la producció, sempre pensant en una estratègia d’economia circular. Quins altres beneficis us ha aportat aquest model innovador?
Entre d'altres beneficis i millores es troba la creació d'un model reeixit, replicable i adaptable a altres productes que pot ser implementat per joves emprenedors de les zones rurals. També contribuïm a la valorització de l'oli d'oliva verge extra a través de l'educació, comunicació i l'experiència del consumidor, la mitigació i resiliència al canvi climàtic prevenint l'afectació de la qualitat i les propietats organolèptiques de l'oliva i la difusió i promoció del patrimoni cultural de l'oli d'oliva a través de la plataforma web, el desenvolupament de continguts i les estratègies de comunicació. Així mateix, busquem la cooperació amb tercers per diversificar l'oferta de productes i aprofitar els recursos locals i enfortim el teixit socioeconòmic de les zones rurals i de les noves cadenes de valor.
“Entre d'altres beneficis i millores es troba la creació d'un model reeixit, replicable i adaptable a altres productes que pot ser implementat per joves emprenedors de les zones rurals”
-Una altra de les innovacions aplicades ha estat en l’envasament, en què ha consistit?
Som una de les poques empreses que ofereix AOVEs premiats per al canal Horeca. Per això hem seleccionat l'envàs Bag in Box perquè ofereix nombrosos avantatges, entre ells la millora de la conservació de les propietats organolèptiques del AOVE mantenint la seva frescor i evitant l'oxidació. També facilita al personal del sector restauració la manipulació de l'oli sense haver d'aixecar garrafes pesades ni adoptar postures inadequades, ja que només han d'obrir l'aixeta i obtenir un producte fresc. Per últim, contribuïm a reduir la petjada de carboni, ja que té un 50% menys de potencial d'escalfament global que un envàs de plàstic de 750ml.
Quan seleccionem un empaquetatge fem una anàlisi del seu cicle de vida i veiem, dins del nostre model d'economia circular, com és la seva funcionalitat i sostenibilitat en pro del consumidor, l'ambient i la societat.
-També pel que fa a la comercialització i la distribució heu adaptat la logística a cada canal, comptant amb proveïdors diferenciats per al comerç en línia, de baix i alt volum. Quins beneficis us aporta aquesta alta adaptabilitat al mercat?
Quan adaptem una logística diferenciada aprofitem les potencialitats de cada servei i reduïm els nostres costos operatius. Aprofitem els avantatges que ens ofereix cada proveïdor segons el canal al qual volem arribar i així optimitzem les nostres operacions. El fet d’estar ubicats en zones rurals dificulta l'accés a mercats a causa dels majors costos de transport i un augment en els temps de lliurament, per això és fonamental saber construir una estructura diferenciada d'aliats que et permeti atendre el consumidor en el menor temps i menor cost.
-El vostre oli ha rebut nombrosos premis i reconeixements. És l’únic oli d’oliva verge extra amb la certificació Non-GMO als Estats Units i el Canadà. Ha guanyat 15 grans premis internacionals i ha estat seleccionat per xefs amb estrelles Michelin com Jordi Cruz, María José San Román, Joan Roca i Andoni Luis Aduriz. Quins han estat els principals ingredients de l’èxit de Henri Mor?
El nostre èxit és la combinació de diversos ingredients: passió pel que fem, innovació constant en cadascun dels nostres processos, treball ardu, recerca de l'excel·lència i convertir l'adversitat en una oportunitat. Als que volen iniciar-se en el món de l'emprenedoria els dic que és una experiència molt dura i necessites creure molt en tu, en el teu projecte i tenir tones de perseverança, però és una aventura meravellosa.
“El nostre èxit és la combinació de diversos ingredients: passió pel que fem, innovació constant en cadascun dels nostres processos, treball ardu, recerca de l'excel·lència i convertir l'adversitat en una oportunitat”
-Henri Mor també ha estat marca pionera en oferir una experiència interactiva de compra per al consumidor mitjançant la integració del codi QR. Com funciona i què aporta al consumidor?
El codi QR (de l'anglès Quick Response code "codi de resposta ràpida") és un mòdul que permet emmagatzemar informació i accedir-hi de forma ràpida i fàcil. S'ha de llegir amb un telèfon mòbil o amb un dispositiu que disposi de l'aplicació corresponent (un lector de codis QR). La lectura del codi es porta a terme en qüestió de segons i és gratuïta.
El nostre codi QR connecta al consumidor amb una plataforma web de comunicació i educació interactiva oferint continguts i vivències del món de l'oli d'oliva. La plataforma està dissenyada per comunicar a través de la passió i dirigida als millennials i a la generació X-Z. El desenvolupament de continguts aborda la vinculació de l'oli d'oliva amb els diferents estils de vida i cultures. A més, fa èmfasi en integrar l'ús de l'oli d'oliva en les cuines del món des de l'oriental, passant per la francesa, mexicana fins a la molecular com a mostra de la seva versatilitat i potencial per realçar les preparacions. També hi haurà receptes per a les intoleràncies alimentàries i els hàbits dietètics dels consumidors. El consumidor no està únicament comprant una ampolla d'oli sinó descobrint i explorant el patrimoni cultural i natural de l'oli d'oliva.
-A on es pot comprar l’oli Henri Mor?
A Espanya pot adquirir-se a: Or Líquid, Terra Dominicata Hotel & Winery, Dolce Sitges Hotel, Enoteca Paco Pérez, Fontanals Delicatessen, Fundació Patrimoni Cultural Oliverer, Consell Gourmet i Oli Sal, entre d'altres. També pot comprar-se a Amazon en els cinc marketplace d'Europa i als Estats Units.