NICOLAU SENTÍS I JOEL MARTÍ PLANAS “El nostre sistema de subscripció és un model que ofereix estabilitat econòmica i permet una planificació de cultius acurada al pagès”
Parlem amb Nicolau Sentís i Joel Martí, creadors de Sòl Ben Moll.
Nicolau Sentís, de 28 anys, és graduat en física a la UB. Durant un viatge a Brasil després d’acabar la carrera va descobrir la permacultura i l’agricultura, que el van apassionar i impulsar a canviar de rumb de la seva vida. Actualment es dedica professionalment a l’agricultura al projecte Sòl Ben Moll, juntament amb el seu soci i company musical Joel Martí.
Sòl Ben Moll és una empresa que es dedica a la producció i distribució de verdures ecològiques. Per poder gestionar la informació de les comandes, l’empresa ha dissenyat un nou sistema virtual per obtenir cistelles tancades de vegetals de temporada gràcies a una subscripció virtual que presenta molts avantatges tant per als productors com per als consumidors. Aquesta eina permet a l’usuari programar la seva comanda en un calendari virtual i facilita els agricultors poder planificar les collites satisfactòriament. L’empresa ha estat candidata al premi PITA 2021 en la modalitat Jove Emprenedor/a Innovador/a.
Què us va impulsar a participar en els premis PITA?
Vam pensar que al estar al començament d’un projecte agroecològic podia ser un bon impuls presentar-se als premis i relatar una mica el nostre projecte.
Com va néixer la idea de crear el vostre projecte empresarial?
Després del confinament degut al COVID-19, en Joel i jo ens vam retrobar després de molts mesos per tocar música juntament amb altres amics, i vam estar parlant de la nostra situació laboral precària (cadascú amb els seus motius), i al compartir els dos la passió per l’agricultura i la permacultura, vam pensar que podríem buscar un terreny i plantar verdures per vendre i guanyar-nos la vida sent agricultors. En aquell moment semblava d’aquelles idees que es diuen quan portes alguna cervesa de més i que mai es fan realitat, però ves per on les setmanes següents vam posar-nos a buscar terrenys fins que vam acabar trobant, després d’unes quantes voltes, el traspàs d’empresa de «Tres Quarteres», la qual vam decidir comprar.
Com funciona el vostre sistema de subscripció digital de cistelles? Quins avantatges suposa?
El sistema de subscripció digital és com qualsevol sistema de subscripció a cistelles setmanals (o quinzenals) de verdures, un model que ofereix estabilitat econòmica i permet una planificació de cultius acurada al pagès, fent que s’aprofiti molt més el menjar, elimina intermediaris i permet al consumidor adquirir verdures fresques, ecològiques i de proximitat.
“El nostre model fa que s’aprofiti molt més el menjar, elimina intermediaris i permet al consumidor adquirir verdures fresques, ecològiques i de proximitat”
En el nostre cas, per tal de facilitar-nos a nosaltres i als clients la transferència de informació de què vol cadascú hem creat una web on cada client omple un formulari dient quina cistella vol (petita, mitjana o gran), i amb quina freqüència la vol rebre (setmanal, quinzenal...). Aquest formulari l’omple només un cop, i li genera a l’usuari un calendari on podrà veure i modificar la cistella que rebrà cada setmana.
La digitalització ha estat simplement aprofitar les eines informàtiques d’avui en dia per centralitzar l’entrada d’informació per part dels grups de consum, sense caure en la típica «cistella de la compra» que trencaria amb el model regular i estable que ens permet fer agricultura de proximitat.
“La digitalització ha estat simplement aprofitar les eines informàtiques d’avui en dia per centralitzar l’entrada d’informació per part dels grups de consum”
Quines característiques tenen els vostres productes? A quin públic va dirigit?
Els nostres productes són verdures i hortalisses fresques, ecològiques, de temporada i van dirigits a persones a les que els hi agrada consumir bons productes però que, a més, estan conscienciades de que consumint amb projectes locals com els nostres donen suport a un altre tipus d’agricultura i estan afavorint un procés de transformació social cap a una manera de fer les coses més sostenible. En definitiva, gent que sap que «el carretó de la compra» és un acte polític.
“Els nostre productes van dirigits a gent que sap que «el carretó de la compra» és un acte polític”
Quins altres reptes de futur us plantegeu?
Actualment hem fet la transició cap a un model d’agricultura regenerativa, amb la tècnica de bancals permanents i del no llaurat, i ja hem aconseguit una producció mitjana d’uns 200kg de verdura setmanal. El repte és assolir els 300kg que són els que ens permetrien tenir un sou digne amb el nombre de famílies a les quals servim actualment.
També volem incorporar al projecte alguna petita plantació de fruiters, i qui sap si amb els anys deixarà de ser petita. Volem fer la plantació dels fruiters des d’un punt de vista agroforestal, i s’ha de dir que aquesta branca del projecte la considerem més com a experimentació que com a negoci.