Es presenta el ‘Mapeig sobre el consum i comercialització dels productes agroalimentaris locals i de proximitat’
L’objectiu d’aquesta anàlisi és dimensionar el valor de mercat de productes locals i de proximitat.
S’han realitzat enquestes a consumidors, distribuïdors minoristes, gran distribució i productors amb segell “Venda de proximitat” .
El ‘Mapeig sobre el consum i comercialització dels productes agroalimentaris locals i de proximitat’, un informe presentat pel DACC i realitzat per l’Àrea de Coneixement i Estratègia de Prodeca, té l’objectiu de dimensionar el valor de mercat de productes locals i de proximitat a partir d’enquestes a consumidors, distribuïdors minoristes, gran distribució i productors amb segell “Venda de proximitat”.
Els resultats que ha proporcionat aquest estudi es poden dividir en diversos blocs. Una primera conclusió és que el 85,6% dels consumidors catalans consideren important que els productes de la cistella de la compra siguin aliments locals, i prop de la meitat prioritzen el producte local en la cistella de la compra. Per a més d’una tercera part (37,4%) la compra local suposa més de la meitat del cistell de la compra. Fruites i hortalisses són els productes en els quals la “localitat” és més important per al consumidor.
Entre els principals motius valorats a l’hora d’escollir producte de proximitat hi ha la contribució a l’economia local (53,2%) i el suport als petits productors (48,4%). En canvi, el preu i la manca d’establiments són el principal fre de compra del producte local del consumidor. S’evidencia que una gran majoria dels consumidors (75%) prefereixen comprar producte local a través dels establiments i, malgrat que el 70% coneixen les plataformes de compra en línia, només el 19% afirma utilitzar-les en la seva compra del producte de proximitat.
D’altra banda, la segona part de l’informe informa que el 77% dels productes que compra la distribució minorista són locals, encapçalats per la carn i els embotits (40%), seguit de vi i cava (20%) i multiproducte (19%). Com també passa amb el consumidor, el 75% dels distribuïdors minoristes enquestats relaciona l’atribut “proximitat” amb el concepte de distància i les característiques del valor afegit del producte queden en un segon pla.
Pel que fa als canals de distribució, més de la meitat dels distribuïdors minoristes (67,3%) afirmen rebre comandes en línia dels seus clients, un percentatge molt superior al dels consumidors que afirmen comprar en línia.
El mapeig també inclou un centenar d’enquestes quantitatives a productors adherits al segell “Venda de proximitat”. Gairebé la meitat (43%) de la facturació dels productors amb segell “Venda de proximitat” prové de les vendes a particulars i la resta de la distribució, destacant el pes de les botigues tradicionals i la restauració. Pel que fa als canals de venda en línia, només el 19% dels productors afirmen vendre en línia, mentre que un 54% mostra el seu desig de fer-ho en un futur. Entre aquells productors que ja venen en línia, la captació de clients i la manca de presència a internet es destaquen com a principals dificultats. En canvi, per aquells que encara no ho fan, la gestió dels enviaments a domicili és el principal impediment per no haver fet el pas a la venda en línia.
Font: DACC