ENTREVISTA | 14/09/2023  Ruralcat

Clara Busoms  “Treballem per donar a conèixer la tòfona i esdevenir uns referents en el sector tofoner a Catalunya”

Parlem amb Clara Busoms, creadora de Noir et Blanc, l’empresa guanyadora dels premis PITA 2022 en la modalitat Jove Emprenedor/a Innovador/a.

Clara Busoms va néixer l’any 1986, és mare de dos fills i és la creadora de Noir et Blanc ®, un projecte carregat d’història i de valors, d’il·lusió, de reptes, de passió, de compromís i d’estima a la natura, a les tòfones i al territori.

L'any 2007, la Clara compaginava feina i universitat i va decidir plantar les primeres alzines tofoneres, amb l'objectiu clar de poder algun dia dedicar-se a la comercialització d'aquest producte. Després de més de deu anys cuidant i treballant els camps sense cap mena de rendiment econòmic i intentant no perdre l'esperança que algun dia començarien a recol·lectar tòfones, l'any 2018 l'objectiu pren forma i dona vida a Noir et Blanc®. Una marca amb uns valors definits i amb diferents objectius que tots tenen el mateix denominador comú: donar a conèixer la tòfona i esdevenir uns referents en el sector tofoner a Catalunya.

 

Què us va impulsar a participar en els premis PITA?

La veritat és que si ara mateix estem fent aquesta entrevista és gràcies a la confiança que han mostrat pel nostre projecte des de l'Oficina Comarcal del Departament d'Agricultura de la nostra comarca, Osona. Nosaltres no érem coneixedors d'aquests premis i des de l'oficina ens van plantejar la possibilitat de presentar-nos.

Crec que els emprenedors, almenys en el nostre cas , tendim a no valorar massa el que fem. Estàs tan concentrat en treballar i tirar endavant el projecte que t'apassiona i del que vols aconseguir viure que no et queden hores per parar i valorar on has arribat o què has aconseguit. En el nostre cas, la confiança que des de l'Oficina van mostrar cap al projecte i les ganes de rebre un reconeixement van ser el que realment ens va impulsar a presentar la nostra candidatura.

 

 

Com va néixer la idea d’implantar aquest sistema tecnològic a la vostra explotació?

Noir et Blanc® és un projecte que es remunta a l'any 2004. Quan descobreixo que el que ara és el meu home, estava buscant tòfones en comptes de caçar el senglar o la llebre tal com m'havia dit! Després d'aquest descobriment, m'endinso a poc a poc al món de la tòfona. Ell tenia claríssim que la tòfona silvestre (la que surt al bosc) aniria a menys i que si volia continuar buscant tòfones havia de fer el pas i cultivar-la.

Ens vam posar a buscar informació sobre el cultiu, en quines zones teníem més possibilitats d'èxit i quina era la inversió màxima que podíem assumir. Després de molt buscar, l'any 2007 plantem una a una, ell i jo, les nostres primeres alzines tofoneres. Els primers anys van ser durs, molt durs. Gastàvem les nostres vacances, aprofitàvem tots els ponts i festius per anar a treballar els nostres camps, per algun dia, si tot anava bé, poder fer el que estem fent ara.

Durant tots els anys que han de passar abans les alzines no entren en producció (que no són pas pocs) vaig tenir temps per provar diferents productes "trufats" que existeixen al mercat. Em vaig adonar que el primer contacte que moltes persones tenen amb la tòfona és a través de productes elaborats i que en la majoria dels casos, aquests elaborats no són fets amb la varietat de tòfona tuber melanosporum (la que està realment valorada gastronòmicament) i que quasi tots, el que portaven eren aromes afegits per intentar simular l'aroma de la tòfona i que la tòfona era inexistent.

 

“Em vaig adonar que el primer contacte que moltes persones tenen amb la tòfona és a través de productes elaborats”

 

La manca de producte elaborat amb autèntica tòfona negra i la manca de coneixement per part del consumidor final del producte van ser el que em van empènyer a no només comercialitzar la nostra tòfona fresca, sinó en crear una marca amb la finalitat de fer pedagogia sobre la tòfona i d'oferir al consumidor final a part de la tòfona en fresc, elaborats artesans amb autèntica tòfona negra.

Per tant, per mi Noir et Blanc® és sens dubte una història d'esforç, dedicació i simbiosis entre el meu home i jo. Jo soc la cara visible del projecte, però sense ell, això, tampoc existiria.

 

 

En què es basa el model de negoci de Noir et Blanc®?

Noir et Blanc® som una família tofonaire, que de la seva passió intenta viure’n.  Sempre dic que les empreses en el sector agrari són un 99% passió, ja que si contéssim les hores de dedicació que hi ha al darrere, i l’impacte que tenen els projectes en la vida personal, no hi serien, i nosaltres no som cap excepció.

Obrim i tanquem el cercle. Produïm, recol·lectem, seleccionem, transformem i  finalment venem les nostres tòfones i els nostres elaborats amb tòfona, amb l’objectiu de fer pedagogia sobre la tòfona i de contribuir en posicionar la Catalunya Central com a zona d’alt valor natural i gastronòmic.

 

“Produïm, recol·lectem, seleccionem, transformem i  finalment venem les nostres tòfones i els nostres elaborats amb tòfona”

 

 

Com pretén Noir et Blanc® innovar i renovar el sector de la tòfona?

La innovació i renovació que hem fet amb Noir et Blanc® en el sector de la tòfona és diversa, és a dir, no hem innovat només en una àrea.

Hem fet una important innovació en subproductes tant en l'àmbit gastronòmic com en cosmètica. En la línia de gastronomia, ara mateix, ja produïm més de 30 elaborats amb autèntica tòfona negra: flam d'ou, cervesa artesana, cremós de mascarpone, micuit de foie gras, melmelades, ceba caramel·litzada...

Hem innovat en el model de comercialització, essent la primera i única botiga especialitzada en tòfona fresca de tot el territori Català. De fet, l'any passat, la Generalitat ens va concedir el Premi a la botiga més innovadora en la 22a edició dels Premis Comerç. També venem a través d'internet amb botiga online pròpia.

També hem sigut innovadors creant experiències gastronòmiques al voltant de la tòfona i diferents tallers tant a escoles com en cellers.

 

 

Tenim una forta presència en xarxes socials i intentem portar a terme accions perquè les persones perdin la por a consumir tòfona. A la botiga, per exemple, els dissabtes els transformem amb els dissabtes trufats, on cada mes el dediquem a un producte i la gent pot degustar-lo.

 

Quins avantatges ofereix Noir et Blanc® al producte local i a la Llotja de Vic?

Noir et Blanc® ofereix tòfona fresca sense intermediaris, directe de productor i de molta qualitat. Així com un gran ventall d'elaborats gastronòmics amb autèntica tòfona negra.

Pel que fa a la Llotja de Vic, és una de les poques llotges que avui dia encara publica el preu de la tòfona fresca. Això passa a molt pocs llocs i a escala internacional el preu de la llotja de Vic és molt consultat. Durant molt de temps el preu de la tòfona de la llotja de Vic tenia un preu molt inferior a la resta de mercats, sobretot francesos i això era un problema en l'àmbit sectorial. No contribuïa a posicionar-nos tal com el producte es mereixia.

Tot i que menys del que voldríem, contribuïm en fer que aquest preu mitjà s'aproximi més a la realitat dels altres mercats.

 

 

Quins reptes de futur us plantegeu?

Volem que Noir et Blanc® sigui una marca de referència en el sector de la tòfona i esdevenir els tofonaires de capçalera d'un gran volum de persones i restauradors del nostre territori. Volem crear producte de qualitat i amb autèntica tòfona negra, continuar fent cultura tofonaire i aproximar-nos a tots els que volen saber més coses d'aquest meravellós producte, que ha estat i encara és el nostre principal repte.

Així és que ens comprometem a seguir treballarem per continuar innovant i continuar sent mereixedors d'aquest reconeixement.