ENTREVISTA AMB MONTSERRAT GIL DE BERNABÉ | 17/02/2010  RuralCat

Montserrat Gil de Bernabé  "Mercabarna és una ciutat on hi ha activitat les 24 hores del dia"

Montserrat Gil de Bernabé

Montserrat Gil de Bernabé és l'actual directora general de Mercabarna, companyia a la que està lligada des de l'any 2006. Durant 11 anys va ocupar la gerència de l'Institut Municipal de Mercats i Consum de Lleida, des d'on va poder conèixer el funcionament dels mercats. Des d'aquí va saltar al Departament d'Agricultura, ocupant diferents càrrecs fins que el conseller Llena, la va anomenar directora general d'Agricultura, Ramaderia i Alimentació, lloc que va deixar per fer-se càrrec de la presidència de Prodeca. Parlem amb ella sobre el present i la futura evolució del gran mercat de Barcelona, Mercabarna.
Com definiria Mercabarna
? Mercabarna és la societat gestora de la Unitat Alimentària de Barcelona, on es concentren els Mercats Majoristes de la ciutat, així com firmes d'elaboració, comerç, distribució, importació i exportació de productes frescos i congelats (fruites i hortalisses, peixos, carn, flors, plantes i complements). En total, al recinte s'aglutinen unes 800 empreses del sector agroalimentari.
Què li ha atorgat la seva experiència prèvia com a gestora de mercats municipals de Lleida a l'hora d'encarar el projecte de dirigir Mercabarna?
Els onze anys que vaig estar al capdavant de l'Institut Municipal de Mercats i Consum de Lleida, així com les diferents responsabilitats que he desenvolupat al departament d'Agricultura de la Generalitat m'han permès tenir una visió estratègica i global del sector agroalimentari, el qual he pogut conèixer des de la perspectiva de la producció, el comerç i el consum. Penso que tota aquesta experiència serà positiva per desenvolupar la meva actual tasca a Mercabarna.

"Dimensions i complexitat de gestionar tot aquest moviment diari"

Des de fa més de dos mesos, ha rellevat a Jordi Maymó després de 21 anys com a director. Quins són els principals reptes que s'ha marcat?
Un tema preferent de la nostra gestió és avançar en les converses amb els empresaris majoristes per a l'ampliació de les concessions dels Mercats Central de Fruites i Hortalisses i Peix. Un altre tema és disposar d'espai, a curt termini, per al creixement de Mercabarna. Per això estem treballant amb el Consorci de la Zona Franca, propietari de les 40 hectàrees (zona 22 AL) contigües a Mercabarna, i en poc temps s'ha de poder disposar d'espais per al creixement d'empreses de Mercabarna o per a la instal·lació de noves companyies agroalimentàries. També hem d'avançar en la modernització del Mercat Central de Fruites i Hortalisses perquè aquest mercat continuï sent un referent internacional. I, finalment, tot i que no és un repte sinó una realitat, m'agradaria destacar la propera obertura al setembre de Mercabarna-flor, el nou centre de la flor, la planta i els complements, que pretén convertir-se en un referent per als professionals del sector d'arreu de Catalunya.
A Mercabarna hi ha 8 sectors d'activitat (fruites i hortalisses, peix i marisc, carn i escorxador, alimentació, restauració, flors, entre d'altres..), 800 empreses, 90 hectàrees... Quines són les principals dificultats logístiques, organització i distribució del dia a dia?
Mercabarna és una "ciutat". Hi ha activitat les 24 hores, 7 dies a la setmana, els 365 dies de l'any. Cada dia hi conflueixen 25.000 persones, 7.000 treballadors i 17.000 vehicles. Mentre la ciutat de Barcelona encara dorm, el Mercat Central del Peix, el Mercat Central de la Flor i l'Escorxador estan en plena activitat. Quan aquests acaben comença la vida al Mercat Central de Fruites i Hortalisses, que s'allarga durant tot el dia, i paral·lelament es du a terme la neteja dels diferents mercats per tenir-ho tot a punt per a l'endemà. Mentre tot això succeeix, les 800 empreses desenvolupen la seva activitat interna. Amb tot això ens podem fer una idea de les dimensions i de la complexitat que té gestionar tot aquest moviment diari (gestió dels residus, neteja, manteniment, seguretat, vigilància, moviment de persones i vehicles, riscos laborals, etc.).

"Mercabarna és un referent internacional entre els mercats majoristes del món"

Com afavoreix la situació geogràfica de Barcelona a nivell europeu i mundial a l'hora de comercialitzar?
Efectivament, la situació de Mercabarna és immillorable. Estem en un emplaçament estratègic des del punt de vista logístic, que afavoreix l'arribada i l'expedició de mercaderies per terra, mar i aire. Mercabarna està situada al polígon industrial de la Zona Franca, a pocs quilòmetres de l'Aeroport internacional del Prat, del Port marítim de contenidors, de la terminal TIR i de l'estació ferroviària de mercaderies. A més enllaça facilment amb el nus viari del Llobregat amb accés directe a les rondes urbanes i a les autovies exteriors, i està situat a només 10 quilòmetres del centre de Barcelona.
Quina importància té Mercabarna en el panorama comercial mundial?
Mercabarna és la major concentració d'empreses agroalimentàries de la mediterrània i un dels principals centres europeus de distribució de productes frescos. A més, Mercabarna és un referent internacional entre els mercats majoristes del món. Cada any rebem nombrosos directius, empresaris i representants d'institucions que volen conèixer aspectes de la nostra gestió, com per exemple, el desenvolupament de la Zona d'Activitats Complementàries (ZAC), la nostra política medioambiental o l'aplicació de les telecomunicacions al recinte, entre d'altres aspectes.
Actualment, Mercabarna té un àrea d'influència de 10 milions de consumidors. Quin creu que és el seu sostre (consumidors i territori)?
Actualment, el nostre àmbit d'influència més immediat s'estén per tot Catalunya i zones limítrofes d'Aragó, País Valencià, les Illes Balears, travessant les fronteres per arribar a Andorra, al sud de França i al centre i nord d'Itàlia. Tanmateix és cert que hi ha nombroses empreses que redistribueixen els productes per tot Espanya i altres que exporten als països del centre i est d'Europa.

" Una empresa amb les característiques de Mercabarna ha de treballar amb la visita posada més enllà de deu anys"

Ha afectat la globalització del comerç a Mercabarna? De quina manera?
Crec que la mostra més evident d'aquest fenomen és la important presència dels productes d'importació en els nostres Mercats. Per exemple, en el cas del Mercat de Fruites i Hortalisses estem al voltant d'un 38 per cent de productes comercialitzats procedeixen d'altres països, encara que no hem d'oblidar que el producte nacional segueix predominant en el Mercat. Aquest fenomen es tradueix en un increment destacable dels productes de contraestació que permeten que els consumidors puguin menjar determinades fruites i hortalisses durant tot l'any i satisfer les demandes de la població immigrant amb altres hàbits alimentaris.
Com creu evolucionarà Mercabarna d'aquí a deu anys?
Una empresa amb les característiques de Mercabarna ha de treballar amb la vista posada més enllà de deu anys. Està clar que la seva evolució dependrà de la velocitat en què es puguin gestionar els canvis i, per això, la nostra feina és detectar-los, veure venir les tendències. El sector agroalimentari i els seus productes estan en constant variació i això fa molt difícil fer prediccions. De totes maneres, actualment veig la Mercabarna del futur amb els problemes de temps superats, amb més espai perquè les empreses puguin créixer i incorporar la recerca i les noves tecnologies que apropin cada dia més els productes frescos als consumidors.

Informació relacionada