Eduard Borràs Treballem per tenir uns controls de qualitat exhaustius i poder oferir al mercat fruita i verdura ecològica de molt bona qualitat
Hawo Fruits Spain va ser constituïda l’any 2004 per Chantal Hanzi amb I’objectiu de proveir el mercat suís de productes espanyols de qualitat. Al 2008 s’incorpora com a soci Eduard Borràs i, preveient un augment de les vendes, comencen a manipular algun producte i a fer el control de qualitat a les mateixes instal·lacions per donar resposta a l’exigent mercat suís. Amb els anys, l’empresa, ubicada a l’Hospitalet de l’Infant, va agafar experiència amb el mercat exterior i va anar creixent. L’any 2015, ja disposava de cinc cambres frigorífiques, dues zones de confeccions amb temperatura controlada, a més de maquinària d’envasat. Actualment, factura més de 30 milions d’euros i té més de 100 treballadors i 100 hectàrees de producció pròpia. Gràcies a l’experiència de Hawo Fruits Spain en el mercat suís, l’empresa ha desenvolupat diferents sistemes d’embalatges de la seva fruita i verdura per poder comercialitzar-la als supermercats que no disposen del segell ecològic. De fet, l’empresa catalana treballa conjuntament amb les cadenes de distribució per elaborar embalatges sostenibles i el màxim d’eficients i eficaços possibles per fer arribar el producte fresc al consumidor final. D’aquesta manera, molts consumidors de supermercats o hipermercats tenen l’opció d’accedir a fruites i verdures ecològiques sense haver de renunciar a realitzar les seves compres en un mateix establiment. Eduard Borràs ha estat finalista al premi PITA 2019 a la candidatura de Jove Emprenedor/a Innovador/a.
Eduard Borràs i la Chantal Hanzi eren dos joves de 24 i 22 anys que van voler emprendre una projecte amb la visió que en un futur l’ecològic seria un referent. El 2004, dos factors van permetre fer el salt definitiu que va acabar convertint el projecte en Hawofruits, un gegant de l’exportació de verdures i fruites ecològiques. El primer factor, que la seva dona era suïssa. I el segon, que al seu país d’origen hi havia una demanda insatisfeta de verdures ecològiques. La cosa va anar tan bé que en poc més de 15 anys han passat de servir vuit palets a la setmana a 150 al dia gairebé tots els dies de l’any i de produir vuit articles a 187 actualment.
-Com va néixer la idea de crear Hawo Fruits?
Teníem ganes de fer alguna cosa diferent en la nostra vida professional i ens vam embarcar en un projecte, on el començament va ser difícil per la incredulitat dels propis agricultors que pensaven que cultivar sense pesticides era impossible. El pare de la Chantal, en Peter, tenia una àmplia experiència en agricultura ecològica, ja que 20 anys abans havia impulsat la primera cooperativa de consum ecològic a Suïssa.
Hawo Fruits Spain va ser fundada l’any 2004. Va començar com una comercialitzadora que enviava directament el producte del proveïdor al client.
-Quantes hectàrees de cultius teniu i quins productes cultiveu?
Tenim unes 120 hectàrees de producció pròpia, on hi cultivem fruita i verdura ecològica: coliflors, fonolls, enciams, pebrots, síndries, melons, porros...
-Quina producció anual teniu?
Com a producció pròpia aquesta última campanya hem collit prop d’1.000.000 de kg de fruita i verdura ecològica. A nivell de comercialitzadora, estem sobre els 12.000.000 de kg distribuïts.
-Quines característiques pròpies tenen els vostres productes, i els aliments ecològics en general?
Treballem per tenir uns controls de qualitat exhaustius i poder oferir al mercat fruita i verdura ecològica de molt bona qualitat.
Els aliments ecològics són lliures de fitosanitaris, això implica que són més sans. S’intenta treballar d’una manera relacionada amb la natura, sempre respectant el medi ambient i sent el més sostenible possible.
“S’intenta treballar d’una manera relacionada amb la natura, sempre respectant el medi ambient i sent el més sostenible possible”
-A quin públic van dirigits les vostres fruites i verdures? En quins mercats esteu presents?
Les nostres fruites i verdures van dirigides a qualsevol escala de la població. És un producte primari, tothom en menja i, si a més és sa, doncs encara millor.
Estem presents al mercat nacional i a l’exportació als mercats de Suïssa, Àustria, Bèlgica, Holanda, Polònia, Hongria, França, Croàcia, Portugal, Suècia, Noruega, Finlàndia, Alemanya, Eslovènia, Moldàvia...
-Quantes botigues ecològiques teniu i què oferiu?
Actualment en tenim dues, una a Hospitalet de l’Infant, a on hi ha la seu de Hawo Fruits Spain, i ara fa poc més de tres mesos en vam obrir una a Reus, a l’Avinguda Prat de la Riba. Oferim tot tipus de productes ecològics, des de fruita i verdura ecològica, fruits secs, llegums, pastes, productes ecològics sense gluten, cosmètica ecològica...
-Per què vau decidir oferir un embalatge sostenible als supermercats?
Ens arribaven moltes queixes dels clients dels supermercats, i vist que des de l’Administració no hi havia cap pas per intentar reduir els plàstics o els envasos, vam començar a fer proves amb els nostres clients.
-Com va anar el procés de elaboració de l’envasat sostenible i quines característiques té?
Encara estem en fase de prova amb diferents clients. Estem mirant el tema de la vida útil, ja que els envasos que s’utilitzen no tenen una vida útil tan llarga, i estem treballant per poder aconseguir la mateixa vida útil sense haver d’utilitzar el plàstic.
“estem treballant per poder aconseguir la mateixa vida útil sense haver d’utilitzar el plàstic”
-En quins establiments es poden trobar els vostres envasos?
En diferents supermercats i hipermercats del nostre país, o bé amb la nostra marca o bé amb la marca pròpia del supermercat o hipermercat.
-En una dècada s’ha multiplicat per cinc la producció ecològica a casa nostra. A què consideres que es deu aquesta eclosió?
La gent cada vegada és més conscient que ens hem de cuidar més i hem de respectar molt més el medi ambient. Hi ha més informació de tot, i això implica que la gent pugui triar allò què menja, sobretot si són coses susceptibles de tenir productes químics en la seva composició. La gent vol menjar sa, i els productes ecològics passen unes certificacions perquè la gent estigui segura d’allò que menja.
-També hi ha hagut un canvi en la ment del consumidor, que cada vegada es més exigent i vol tenir més cura d’allò que menja. Consideres que els productes ecològics seran una moda passatgera o que, al contrari, han vingut per quedar-se i estrendre’s globalment?
Penso que han vingut per quedar-se i evolucionar. Creiem que hi haurà un moment en que no estaran permeses moltes de les pràctiques que hi ha en l’agricultura convencional i això implicarà que a la llarga tot el que mengem sigui ecològic.
“Creiem que hi haurà un moment en que no estaran permeses moltes de les pràctiques que hi ha en l’agricultura convencional i això implicarà que a la llarga tot el que mengem sigui ecològic”
-Hawo Fruits està inscrita al Consell Català de la Producció Agrària Ecològica i també compta amb el segell Global Gap, que certifica les Bones Pràctiques agrícoles, i compleix les normes GMSP relatives a la salut, la seguretat i el benestar dels treballadors, a més de ser una activitat certificada en BIOSUISSE, IFS FOOD, IFS Broker i en DEMETER (agricultura biodinàmica). Considereu que el consumidor final també valora cada vegada més les bones pràctiques empresarials dels productes que consumeix?
Molta de la gent no té els coneixements per saber què és cada certificació. Hi ha botigues de mercat que venen productes ecològics sense certificació i la gent la compra, sense tenir una garantia de control. Pensem que falta molta informació d’això, ja que la gent no coneix tots els processos que les empreses alimentàries a vegades hem de passar per l’Administració o certificadores. Pagues el producte una mica més car, però la seguretat que té aquest producte, no és el mateix que el d’un de convencional.
“Pagues el producte una mica més car, però la seguretat que té aquest producte, no és el mateix que el d’un de convencional”
-A banda de produir i comercialitzar fruita i verdura ecològica a Hawo Fruits també heu engegat un projecte de divulgació artística i ecològica juntament amb la Fundació Mas Miró, prop de la masia on estiuejava el pintor barcelonès i on disposeu de part dels terrenys de cultiu. En què consisteix?
Del total de les 120 hectàrees que tenim, en tenim vuit al Mas Miró, junt a la masia en la que el pintor Joan Miró hi passava l’estiu. Hawo Fruits Spain i la Fundació Mas Miró desenvolupen des de fa uns anys un projecte conjunt de divulgació artística i ecològica.
També organitzen excursions escolars per tal que els nens i les nenes puguin veure com treballava l’artista i com es cultiven ecològicament els terrenys on hi ha olivers, ametllers, garrofers i horta ecològica.
La idea de la Fundació Mas Miró és deixar el Mas tal i com l’havia deixat el pintor l’últim cop que hi va estar, incloent tots els cultius que hi havia.
-Quins nous reptes de futur us plantegeu?
Tenim dos reptes, per un costat, convertir part de l’agricultura ecològica en biodinàmica, encara més restrictiva que l’ecològica, ja que considerem hem d’anar un pas per davant en l’evolució de l’agricultura. I per l’altre costat, reduir o inclús eradicar l’ús del plàstic; volem fer envasos sostenibles.