ENTREVISTA | 10/12/2021  Ruralcat

Llorenç Llop  Cal que el sector treballi conjuntament per conscienciar més el consumidor sobre el valor del producte de proximitat

La Federació́ d’Empresaris Productors de Venda de Proximitat de Catalunya neix amb l’objectiu de fomentar el consum de productes de proximitat i de dinamització del territori tot agrupant el major nombre de productors adherits a la Venda de Proximitat de diversos sectors agroalimentaris. Actualment compta amb més de 250 productors i col·lectius de productors repartits per les cinc associacions que formen la Federació. Un dels projectes que lidera, conjuntament amb l’Institut del Patrimoni Culinari Català i la PIMEC i el suport del Departament d’Acció climàtica, Alimentació i Agenda Rural, és la “Llotja de Productes de Proximitat”, que vol donar suport a la compra de productes de proximitat de les empreses de restauració col·lectiva que donen servei de menjadors escolars. El projecte permet agrupar sota un mateix paraigües empreses i entitats amb l'objectiu de promoure un model innovador de plataforma de compra de productes de proximitat pels menjadors de les col·lectivitats programant les necessitats de productes i pactant un preu just pels productors. El projecte s’engloba dins del Pla Estratègic d’Alimentació 2021-2026 aprovat pel Govern de Catalunya i publicat al DOGC l’11 de febrer de 2021.

Llorenç Llop Manuel és el president de la Federació de Productors de la Venda de Proximitat a Catalunya. És productor de fruita i hortalissa, i també elaborador de melmelades.

-Per què has apostat per fer Venda de Proximitat?

Crec que és una manera de donar-l'hi un valor afegit al nostre producte i de rendibilitzar més el que estem produint.

-Quins creus que son els punts forts i punts dèbils del model de Venda de Proximitat basat en la comercialització a Catalunya? Quins avantatges hi veus en relació a altres models?

El punt més fort crec que és la demanda que hi ha actualment al mercat i el tracte personalitzat i humà que tens amb els consumidors. Com a punts febles potser els tenim els productors, ja moltes vegades som massa individualistes i ens costa d'anar tots a una, que és quan realment podem satisfer la demanda que hi ha actualment.

“El punt més fort crec que és la demanda que hi ha actualment al mercat i el tracte personalitzat i humà que tens amb els consumidors”

-Creus que l’ús del logo/distintiu de la Venda de Proximitat té un impacte positiu sobre el consumidor?

Sí, tot i que de vegades se'n fa un mal ús. El logo té un efecte molt positiu davant el consumidor; és una eina molt potent que ens pot ajudar a crear un vincle de confiança amb el consumidor, tot i que de vegades pot portar una mica de confusió. El producte ha d'estar correctament identificat amb el segell i el número identificatiu del productor i  no val un segell anònim com moltes vegades ens trobem. En aquest sentit crec que encara ho hem de treballar més i des de la federació farem un esforç perquè així sigui.

-Quins reptes teniu dins de la Federació d’Empresaris Productors de la Venda de Proximitat de Catalunya? Quants productors hi ha adherits actualment?

La Federació d’Empresaris Productors de Venda de Proximitat neix amb l’objectiu d’agrupar el major nombre de productors adherits a la Venda de Proximitat de diversos sectors agroalimentaris per tal de realitzar conjuntament projectes que siguin beneficiosos per tots nosaltres, projectes que no podem tirar endavant de manera individual. Així, com que la Federació treballa de manera descentralitzada, hi ha accions dirigides a les demarcacions i n’hi ha que són pensats per tot Catalunya. 

La Federació està en creixement: comptem amb més de 250 productors i col·lectius de productors repartits per les cinc associacions que formen la Federació.  Una de les línies de projectes que actualment treballem conjuntament amb l’Institut Català de la Cuina i la PIMEC és la creació d’un sistema de plataforma logístic de productes de proximitat perquè els productors adherits a la Federació, per tant de Venda de Proximitat, abasteixin les necessitats de les empreses de restauració col·lectiva que gestionen menjadors de centres escolars. L’objectiu és gestionar unes Llotges de Producte de Proximitat amb les quals els productors ens organitzem i pactem uns preus justos i així cobrim una quota de mercat més elevada amb la planificació de la producció per aquestes empreses. L’èxit del projecte recau en la coordinació dels productors i les empreses gestores de menjadors escoles. Per aquest motiu estem fent una crida a tots els productors per adherir-se al projecte a través de la nostra web (www.vendadeproximitat.cat) o el nostre correu electrònic (federacio@vendadeproximitat.cat).     

“Una de les línies de projectes que actualment treballem és la creació d’un sistema de plataforma logístic de productes de proximitat perquè els productors adherits abasteixin les empreses de restauració col·lectiva que gestionen menjadors de centres escolars”

-Com veus el futur de la Venda de Proximitat? Creus que els consumidors valoren cada vegada més els productes produïts en l’entorn pròxim?

Sí que és veritat que cada vegada està més arrelat el concepte de la venda de proximitat i això s’ha aconseguit gràcies al suport que hem tingut des de l’administració i, sobretot, de la difusió que hem fet entre tots, productors i agents polítics, per tal que el consumidor faci una distinció del que és producte de proximitat i el que no. Tot i això, encara queda molta feina per fer i cada vegada trobem més projectes interessants que donen eines als pagesos per ajudar-los a distribuir el seu producte, que és el seu principal obstacle, però cal que el sector treballi conjuntament per conscienciar més el consumidor.

Amb el pas dels anys hem vist que els consumidors sí que tenen més sensibilitat sobre el fet que cal consumir productes de proximitat, però encara hi ha una resistència. Ens cal treballar més la difusió per convèncer més els clients potencials. 

“Ens cal treballar més la difusió per convèncer més els clients potencials”

-Creus que la Covid-19 influirà en la compra d’aquests productes en el futur?

Sí, perquè la gent cada vegada és més conscient de la importància de respectar el medi ambient.

-Com valoreu des de la federació el Pla Estratègic de l’Alimentació de Catalunya 2021-2026?

És importantíssima la feina que s’ha fet des del Departament d’Agricultura per tenir un pla que engloba diferents línies estratègiques en diversos sectors agroalimentaris. Els tècnics no només han plantejat una guia sinó que s’han assegut a escoltar què necessiten els diferents agents que formen part de tota la cadena de valor.

El Pla Estratègic de l’Alimentació de Catalunya és vital pel món agrícola i, sobretot, per la venda del producte de proximitat i la supervivència d’aquest mitjà. Per aquest motiu, des de l’administració caldria fer més esforços per divulgar-lo.

“El Pla Estratègic de l’Alimentació de Catalunya és vital pel món agrícola i, sobretot, per la venda del producte de proximitat i la supervivència d’aquest mitjà”