ENTREVISTA | 23/04/2021  Ruralcat

Elizabeth Ledesma i Mònica Pulido  Amb una app que geolocalitzés els productors, posàvem en relleu la importància de donar suport al comerç local i conèixer l'origen del menjar

L’aplicació Ecolocal Market, desenvolupada per Elizabeth Ledesma i Monica Pulido d’Ecolocal Market, ofereix una eina d’e-commerce on els productors agroecològics poden establir el preu, al temps que es facilita que el consumidor tingui accés a compra local. A més de donar visibilitat als productors agroecològics, l’app permet agrupar comandes, un fet que ajuda a arribar a comandes mínimes, millorant la logística i fent-la més justa i sostenible. Aquesta aplicació ha estat la guanyadora de la setena edició del Premis Ruralapps 2020, en la modalitat Ciutadania.

Elizabeth Ledesma i Mònica Pulido, presidenta i secretària, respectivament,  d’Ecolocal Market SCCL

Elizabeth Ledesma, amb una experiència de més de 15 anys en el món d'internet i de màrqueting digital, ha dedicat l'última dècada a aplicar els seus coneixements a el servei de el sector humanitari per a la recaptació de fons per a Metges Sense Fronteres Espanya. Després de viure al Canadà, França i Bèlgica, finalment es va mudar a Espanya on idea, dissenya i lidera el projecte de Ecolocal Market el 2019, amb la cofundadora Mònica Pulido, una aplicació construïda i mantinguda per dones programadores que dóna suport l'agricultura sostenible i els productors locals. Aquest app neix de la voluntat de resoldre el problema de l’alt cot del transport i logística en el sector orgànic. Ella creu que la tecnologia ha de contribuir a un futur més saludable i sostenible. Mònica Pulido és Enginyera en Aliments de la UAM (Ciutat de Mèxic, 1998), amb Màster en Agricultura Ecològica. Té un diploma en Control de Qualitat i va treballar al departament de control de qualitat i després de dos anys d'experiència (1998-2000) es va anar al Japó i hi va viure durant set anys. Després es va traslladar a Espanya (2007) i va posar en marxa una empresa comercial familiar que en l'actualitat encara exporta a països asiàtics. Durant aquest treball es va adonar de la importància de brindar-li a el client aliments d'alta qualitat. La seva preocupació pel canvi climàtic, i la convicció que cal actuar ja per lluitar contra ell, la va inspirar a crear Ecolocal Market. I, simultàniament, va començar a cursar un Màster en Agricultura Ecològica a la Universitat de Barcelona perquè vol formar part de la comunitat que treballa de manera proactiva per ajudar al nostre planeta. Actualment està treballant també en el tema de regeneració de sòls en l'agricultura.

-Què us va impulsar a participar als premis Ruralapps?

El nostre principal objectiu és la promoció del productor agroecològic i apropar la població a aliments de qualitat que contribueixin a millorar el medi ambient. Amb Ruralapps tenim l'oportunitat de donar a conèixer la nostra app i oferir un altre canal de venda a productors, així com obtenir més visibilitat. És una manera de contribuir a la millora de el sector agroalimentari.

-Com va néixer la idea del projecte?

Després de crear la primera associació de consum ecològic, la idea sorgeix quan l’Elizabeth, presidenta de la cooperativa, s’adona que al poble on vivim ningú coneixia el productor, que es localitzava a només 10 minuts, i va veure la necessitat de treure de l'anonimat als responsables que encara puguem tenir menjar ecològic a les nostres taules. Creiem necessari conèixer els productors del nostre menjar. Amb una app que geolocalitzés els productors, posàvem en relleu la importància de donar suport al comerç local i conèixer l'origen del menjar.

“Creiem necessari conèixer els productors del nostre menjar”

-Com funciona Ecolocal Market i quins avantatges suposa?

Al descarregar-te l’app, es podrà veure en un mapa on estan els productors que s'han donat d'alta en la mateixa, i el consumidor pot comprar-los-hi directament. D’aquesta manera contribuïm, amb l’acte quotidià de comprar, a millorar el nostre entorn, i a pagar un preu just pels aliments promovent l'economia social. A més, a l'agrupar les compres conjuntes de diferents productors que arriben a un mateix Ecolocal, disminuïm les emissions de carboni.

Els avantatges que suposa són que, a més de conèixer qui és el productor del teu menjar, pots comprar a el preu establert pel mateix productor, per la qual cosa se li paga un preu just.

“Els avantatges que suposa són que, a més de conèixer qui és el productor del teu menjar, pots comprar a el preu establert pel mateix productor, per la qual cosa se li paga un preu just”

-Quins productes hi teniu actualment?

Actualment tenim productes com cistelles de fruita i verdura, làctics, pa, carnis, oli d'oliva, productes elaborats, productes de neteja, entre d'altres; tots ells de productors amb certificat CCPAE i de productors locals.

-Quants usuaris teniu registrats?

A dia d'avui tenim 650 usuaris registrats.

-Heu notat un increment del seu ús durant la pandèmia?

Sí que vam tenir un increment d'ús durant la pandèmia. En el context de COVID-19, sense recursos i sota una pressió extrema, els petits agricultors es van veure obligats a tancar mercats a l'aire lliure i van haver de canviar a la venda per internet i buscar col·laboració. Durant la declaració de l'estat d'alarma, Ecolocal Market va continuar l'activitat ajudant els productors que normalment venien els seus productes a escoles, restaurants, etc. Vam poder proporcionar un nou canal de vendes als productors i un espai on els consumidors poguessin adquirir els seus productes directament del camp a casa.

“(durant la pandèmia) vam poder proporcionar un nou canal de vendes als productors i un espai on els consumidors poguessin adquirir els seus productes directament del camp a casa”