Genís Bordes La nostra feina implica tenir un contacte molt estret amb la natura i el nostre territori, i volem ser el màxim sostenibles possible
Genís Bordes i Joan Guillaumet són els creadors de Fruïm, una empresa que es dedica a la producció i distribució de fruita, sempre respectant al màxim el producte i l’entorn natural i servint-lo al consumidor d’una manera atractiva i funcional en envasos innovadors. El projecte neix l’any 2019 quan en Genís i en Joan compren una central per poder emmagatzemar i manipular la fruita, i consoliden el projecte de comercialització de figues introduint la varietat local de Coll de Dama als mercats centreeuropeus, amb l’objectiu d’oferir un producte d’altes qualitats gustatives envasat de la manera més sostenible possible. Genís Bordes ha estat candidat al premi PITA 2020 en la modalitat de Jove Emprenedor/a Innovador/a per la producció i distribució de figues en envasos sostenibles.
Genís Bordes és economista i actualment s’ocupa del desenvolupament de negoci d’Eurofruit Alguaire SL, que comercialitza fruita sota la marca Fruïm
-Què us va impulsar a participar als premis PITA?
La nostra motivació principal era la recerca d’un reconeixement, ja que tot projecte, per petit que sigui, sempre implica il·lusió i decepció. Per tant, la nostra pretensió era el reconeixement a aquest camí que ha durat pràcticament 20 mesos on hi ha hagut molts encerts i també alguns errors.
-Com va néixer la idea de crear el projecte empresarial?
Nosaltres ens trobem en una zona on el cultiu d’un ecotip de Coll de Dama Negra és històric. Tenim arbres, encara com a plantació comercial, que tenen més de 30 anys, fruit de la selecció varietal que va durar unes tres dècades, seleccionant els millors exemplars. Un dels artífexs d’aquesta selecció i projecció comercial va ser Ramon Satorra.
A partir d’aquí, estem convençuts que el que tenim davant és una joia, organolèpticament parlant. És cap al es de març del 2018 quan decidim ampliar la producció i ensenyar la nostra varietat a tot el món, perquè creiem que pel que fa a temes gustatius, estem parlant de la millor varietat d’Europa. Un any després una important empresa cerealística s’incorpora al projecte, i això ens permet crear una important sinergia, i adquirir una central per a la manipulació i conservació de la fruita i ampliar la producció.
“Tenim arbres, encara com a plantació comercial, que tenen més de 30 anys (...) estem convençuts que el que tenim davant és una joia, organolèpticament parlant”
-Quina producció de figues teniu/ hectàrees conreades?
Actualment entre producció pròpia i associada gestionem al voltant de 40 hectàrees, que en la darrera temporada s’ha traduït en 210 tones de figues.
-Quines característiques té el vostre producte? A quin públic/consumidor va dirigit?
El nostre producte té un color interior vermell estrident, una polpa aromàtica, d’un balanç peculiar entre sucres (24º Brix) i acidesa, de forma compacta, sensible a la manipulació i d’un sabor que incita a menjar-ne més; parlem possiblement de l’última fruita fresca de la temporada que es recull.
Ens trobem amb una competència ferotge al mercat exterior, ja que una varietat cultivada a Turquia, a la zona de Bursa, coincideix en temporalitat amb la nostra. Turquia ofereix un producte d’un calibre més gran, sense estries a la pell (hi ha mercats on no les accepten) i a preus molt competitius, per tant nosaltres solament tenim lloc als mercat de qualitat. Ha estat i està sent una tasca àrdua la d’introduir la nostra varietat en mercats on hi ha implantada la varietat turca de fa temps, però dos anys desprès, podem dir que els volums creixen en aquests mercats on estem posicionats, i continuarem fent-ho, ja que tenim una vocació exportadora, busquem aquell consumidor que cerqui qualitat. A la recompra som imparables, però és complicat que faci el primer pas, però ho estem aconseguint, com tot, temps i perseverança.
“tenim una vocació exportadora, busquem aquell consumidor que cerqui qualitat”
-Quines característiques té el vostre envàs? Quins avantatges té?
El nostre envàs ens ha suposat un abans i un després amb tots els aspectes. La nostra feina implica tenir un contacte molt estret amb la natura i el nostre territori, i volem ser el màxim sostenibles possible.
Va ser en un viatge al Regne Unit on vam veure un lineal d’un supermercat on hi havia més plàstic que fruita, a partir d’aquí ens vam marcar el repte de no envasar cap dels nostres productes amb plàstic. L’últim any no hem generat ni un kg de plàstic. Ara ja ens ho hem pres com una manera de treballar i, en aquest aspecte, els costos tenen un paper secundari.
“L’últim any no hem generat ni un kg de plàstic. Ara ja ens ho hem pres com una manera de treballar i, en aquest aspecte, els costos tenen un paper secundari”
L'envàs consta d’un sistema d’automuntat el qual ens permet envasar les figues en un format de 500gr. 100% fabricat amb cartró reciclat i reciclable. El format tradicional de les figues és una caixa amb alvèol de 2kg. aproximadament, i això ens ha reportat poder fer una venda unitària al lineal, per unitat de producte, en aquest cas 0,5kg., per tant les minves per manipulació al nostre client han tingut un descens molt acusat. Així mateix, les podridures per condensació amb la fruita envasada amb plàstic han desaparegut i s’ha optimitzat el transport, ja que un palet pot transportar més kg que en el format tradicional. Hem trobat un mètode amb el qual podem interactuar amb el consumidor final, ja que els hi podem explicar la nostra història.
-Quins reptes de futur us plantegeu?
El nostre futur passa per seguir creixent, sobretot amb els nostres clients, i sempre serem fidels al plantejament que vam fer el primer dia, conrear fruites que tinguin uns atributs gustatius superiors, ja que solament d’aquesta manera tenim lloc al mercat, no pas cultivant comodities. Volem que el consumidor que compra productes Fruïm els associï a fruites que mai fallen. Per nosaltres és impensable oferir productes en un estat de maduresa poc avançat.
“Volem que el consumidor que compra productes Fruïm els associï a fruites que mai fallen”
Tenim la intenció d’ampliar productes, però sempre essent fidels a la nostra visió, que és oferir la millor experiència gustativa possible.