Magda Cebrián “Go Zero Waste app promou un model de consum estretament lligat al territori on la compra local i el producte de proximitat juguen un paper clau”
Go Zero Waste és una app que promou el comerç local i la reducció de residus a través de la ludificació i la intel·ligència artificial i el Green blockchain. Ajuda a descobrir alternatives de residu zero als productes que es compren habitualment i permet als usuaris/àries descobrir on trobar tots els productes de la llista de la compra sense plàstics d’un sol ús i, al mateix temps, permet al comerç local connectar amb els productors de proximitat. Aquesta aplicació ha guanyat el premi Ruralapps 2021 en la modalitat Ciutadania.
Magda Cebrián és cofundadora i responsable de comunicació de Go Zero Waste. Va impulsar els inicis de la startup juntament amb el seu company Martí Morató quan tots dos es trobaven en procés de reduir residus al màxim en el seu dia a dia tot seguint la filosofia del moviment Zero Waste (Residu Zero). Periodista de formació i divulgadora especialitzada en comunicació per la sostenibilitat, abans d’emprendre ha treballat per a diverses empreses i organitzacions sempre desenvolupant tasques relacionades amb la comunicació i el màrqueting digital. Des de fa tres anys co lidera el projecte Go Zero Waste i desenvolupa aliances i col·laboracions amb empreses, ajuntaments i centres educatius per promoure una vida sense residus dins els principis de l’Economia Circular.
-Què us va impulsar a participar als premis Ruralapps?
Creiem que tant la missió com el potencial de creixement de Go Zero Waste s’alinea plenament amb l’esperit i les bases dels premis ja que és una eina per a la ciutadania que promou la col·laboració i transformació de diferents actors del territori, no només consumidors sinó també comerç i administracions locals de totes mides i regions.
D’altra també ens va moure el potencial de la nostra solució per desenvolupar tecnologia basada en la intel·ligència artificial i el green blockchain, que permetrà millorar les campanyes que tenim en marxa al llarg del territori, el recull de dades i l’experiència d’usuari.
-Com va néixer la idea del projecte?
Com moltes altres persones vam anar prenent consciència de la creixent problemàtica dels residus i de com estava profundament relacionada amb el model econòmic i de consum que impera especialment a les societats occidentals.
Buscant alternatives per al nostre dia a dia ens vam adonar que les persones amb voluntat per canviar hàbits sovint topen amb tota mena de barreres alhora d’intentar viure de manera més sostenible i coherent amb els límits del planeta.
D’aquí va sorgir la idea de crear una eina digital (Go Zero Waste app) que facilités aquest camí tant personal com col·lectiu cap a un altre model de consumir i de viure.
“Ens vam adonar que les persones amb voluntat per canviar hàbits sovint topen amb tota mena de barreres alhora d’intentar viure de manera més sostenible i coherent amb els límits del planeta”
-Com funciona la vostra aplicació i quins avantatges suposa per al sector agroalimentari i el públic en general?
L’usuari que es descarrega l’app pot accedir a dues funcions principals: un mapa col·laboratiu on es fa un recull d’iniciatives de tot tipus que facilitin una vida sense residus i una segona secció de reptes que promouen el canvi d’hàbits a través de la ludificació.
El mapa està disponible a tot el món i comptem amb més de 5.000 negocis en més de 30 països. El reptes es poden personalitzar per a diferents campanyes i actualment en tenim una desena d’actives en col·laboració amb diversos ajuntaments de Catalunya (El Masnou, Alella, Teià, Argentona, Igualada, Vilanova i la Geltrú, Vilafranca del Penedès i Salou) a més de a l’illa de Menorca.
Per altra banda, Go Zero Waste app promou un model de consum estretament lligat al territori on la compra local i el producte de proximitat hi juguen un paper clau.
“El mapa està disponible a tot el món i comptem amb més de 5.000 negocis en més de 30 països”
-La vostra app promou el comerç local i la reducció de residus a través de la ludificació, la IA i el green Blockchain. Quin impacte estan tenint aquestes noves tecnologies en el sector?
La generació de residus és un repte creixent que s’emmarca dins de l’Emergència Climàtica i que afecta directament les competències i pressupostos dels municipis. Les administracions tenen el gran repte d’assolir importants quotes de reducció de la generació de residus durant la propera dècada i, de fet, una part important de les ajudes dels fons Next Generation europeus per finançar la recuperació econòmica van encaminats a fer inversions milionàries per millorar els sistemes de residus municipals.
És per aquest motiu que necessitem eines que permetin promoure no només un canvi d’hàbits entre la ciutadania en aspectes com fer una millor separació dels residus sinó també crear nous canals per involucrar a tots els actors implicats en aquest canvi.
En aquest camí, aspectes com la recollida i ús de dades, sempre respectant la privacitat dels usuaris, i el treball col·laboratiu i en xarxa seran claus per assolir els objectius que marca Europa i que són coherents amb la urgència del moment.
“La recollida i ús de dades i el treball col·laboratiu i en xarxa seran claus per assolir els objectius que marca Europa”
-A quins usuaris va dirigit?
L’aplicació va dirigida a tota persona que de manera individual o com a part d’un col·lectiu hagi iniciat aquest camí de canvi d’hàbits tan important per avançar en la transformació del nostre consum i manera de viure cap a un model més sostenible i resilient.
Tot i que el nostre perfil tipus és una dona jove resident en àrees urbanes, a través de les nostres accions treballem dia a dia per acostar-nos a altres perfils de persones que formen igualment part del canvi.
Un altre aspecte que tenim molt en compte és la bretxa digital: l’app està disponible a més de 30 països a tot el món i en diversos idiomes però som molt conscients que no tothom és usuari d’un telèfon mòbil o en fa un ús intensiu. Per això en les nostres campanyes locals treballem maneres complementàries d’assolir els reptes que plantegem, a través de butlletes físiques o d’activitats presencials que són molt més inclusives per exemple amb la gent gran.
-Quants usuaris hi ha adherits actualment? Quantes descàrregues teniu registrades?
Des de l’inici del projecte comptem amb més de 30.000 descàrregues d’usuaris a les quals es sumen les persones que han participat en les nombroses accions presencials que organitzem al llarg de l’any, des de tallers d’aprofitament alimentari fins a xerrades passant per neteges d’espais naturals.
-Teniu prevista alguna millora, innovació o projecte de futur?
Entre les millores i innovacions previstes per als propers mesos està contemplat millorar la calculadora per estimar la reducció de residus i CO2 associada a les accions que els usuaris duen a terme i la millora de la nostra plataforma interna per oferir informes més complets sobre l'impacte de les campanyes i accions que treballem conjuntament amb ajuntaments i empreses i treballar el disseny de l’app per oferir una millor experiència d'usuari.