Els reptes de comunicar la sostenibilitat alimentària
La sostenibilitat és un concepte ecològic, social i econòmic que ha esdevingut una fita per a institucions i corporacions.
Alimentació i Comunicació és un projecte editorial adreçat al públic general, realitzat pel Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural (DACC) de la Generalitat de Catalunya i l'Observatori de la Comunicació Científica de la Universitat Pompeu Fabra (OCC-UPF).
Comunicar la sostenibilitat alimentària és el títol del nou dossier monogràfic que acaba de sortir publicat, en el marc de la col·lecció Alimentació i Comunicació, un projecte editorial adreçat al públic general, realitzat pel Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya i l'Observatori de la Comunicació Científica de la Universitat Pompeu Fabra (OCC-UPF).
La sostenibilitat és un concepte ecològic, social i econòmic que ha esdevingut una fita per a institucions i corporacions. Cada cop el veiem més vinculat a l’alimentació, però seria interessant conèixer quina és la percepció de la ciutadania quan sent a parlar d’aquests termes o quina seria la via per implicar la societat en el context del desenvolupament sostenible. Pel que fa a les marques, sovint incorporen la sostenibilitat en el seu discurs, però cal preguntar-se si és un reflex de les bones pràctiques o si tan sols són tècniques de màrqueting per verdejar-les. El paper de les institucions també és fonamental en aquest trànsit cap a la sostenibilitat de sistema agroalimentari. Per tots aquests motius, es va considerar dedicar una jornada per parlar de sostenibilitat alimentària des del punt de vista de la comunicació, amb la participació d’experts i expertes en matèria de sostenibilitat, alimentació i comunicació, en el marc del Pla anual de transferència tecnològica (PATT).
La jornada, organitzada pel Servei d’Innovació Agroalimentària (SIA) de la Direcció General d’Empreses Agroalimentàries, Qualitat i Gastronomia del DACC, va ser presentada per Joan Gòdia, director general d’Empreses Agroalimentàries, Qualitat i Gastronomia de la Secretaria d’Alimentació. Les ponències principals van córrer a càrrec de Jordi Morató, director de la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat de la Universitat Politècnica de Catalunya, que va parlar de sostenibilitat i comunicació, i per Diletta Parente, comunicadora especialitzada en sostenibilitat alimentària i presidenta de l’organització sense ànim de lucre Valueloops, que es va centrar en sostenibilitat alimentària i comunicació. Durant la segona part de la jornada, va tenir lloc la taula rodona “Comunicació o greenwashing?”, la qual va ser moderada per Maria Josep de Ribot, cap del SIA. La taula va comptar amb la participació d’Amaranta Herrero, coordinadora de l'Estratègia d'Alimentació Sostenible Barcelona 2030, Jose Luis Gallego, divulgador ambiental, escriptor i assessor d’institucions i empreses en matèria de medi ambient i sostenibilitat, Anna Peña, cap de comunicació de la Fundació Rezero i Marta Angerri, directora de Finançament Europeu i Afers Públics, Sostenibilitat i RSC del Grup Ametller Origen. Arnau Queral Bassa, director del Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible (CADS), va clausurar l’acte.
La publicació sobre “Els reptes de comunicar la sostenibilitat alimentària” recull tots els conceptes i idees compartides a la jornada; el lector o lectora trobarà la presentació, els articles dels ponents principals, les aportacions de les expertes a la taula de debat, les idees clau i l’article de tancament.
Alimentació i Comunicació és una sèrie de publicacions monogràfiques en format digital que aporten informació rellevant i opinions sobre temes de debat social, relacionats amb l'alimentació i la comunicació. Aquest projecte forma part del futur Canal Aliments, la plataforma institucional de referència per a la ciutadania i el sector agroalimentari sobre els aliments i el mateix sector. A l’apartat corresponent de la web del DACC es poden trobar les monografies de totes les edicions: