“Catalunya, on el vi és cultura”, una campanya de país per promoure el vi català
L’objectiu de la campanya és augmentar la notorietat i la desitjabilitat dels vins elaborats amb Denominació d’Origen a Catalunya.
A Catalunya, hi ha més de 750 cellers i 8.500 viticultors i viticultores.
El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, de la mà de l’INCAVI, estrena una campanya de promoció del vi català, la més ambiciosa fins al moment, amb un objectiu clar: augmentar la notorietat i la desitjabilitat dels vins elaborats amb Denominació d’Origen a Catalunya.
El tret de sortida de la campanya Catalunya, on el vi és cultura, ha tingut lloc en un acte celebrat al Born Centre Cultural de Barcelona i presidit pel conseller d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, David Mascort, i la directora general de l’INCAVI, Alba Balcells. Durant l’acte, que també ha comptat amb la participació de Pilar Just, presidenta de la Denominació d’Origen Montsant, en representació de les 11 DO, s’ha presentat l’espot central de la campanya, que consisteix en un viatge iniciàtic per tot el país travessant els territoris que representen les 11 denominacions d’origen del vi català.
Aquesta campanya, que tot just s’acaba de presentar, neix del consens amb les 11 denominacions d’origen i pretén augmentar el coneixement i la notorietat del vi català posant en valor els principals atributs que el defineixen, com ara qualitat, proximitat, tradició o riquesa paisatgística.
Es tracta d’una estratègia que ha crescut sobre l’observació i l’estudi de l’evolució i les tendències de consum, un exercici profund d’autoconeixement per poder explicar més i millor les virtuts del vi català als consumidors.
La campanya s’emmarca dins l’estratègia #HoritzóIncavi2025 que es va aprovar el juliol de l’any passat amb el conjunt del sector. Una estratègia exigent que gira a l’entorn de diversos eixos, i que situa la divulgació de la cultura del vi a l’epicentre.
L’espot és la primera mostra d’una àmplia campanya que es desenvoluparà en diferents fases, i que inclourà també execucions en canal (punt de venda, restauració, etc.).
En les pròximes setmanes, s’activarà la maquinària per tornar a celebrar una nova edició de la Setmana del Vi Català, tota una agenda d’activitats arreu del territori vitivinícola català que dotarà de contingut experiencial la campanya publicitària recentment estrenada.
A Catalunya, hi ha més de 750 cellers i 8.500 viticultors i viticultores que, a més d’elaborar un ampli ventall de vins que destaquen per la seva qualitat, són garantia d’arrelament de la població a moltes comarques i de conservació de l’entorn i del patrimoni paisatgístic.
La proximitat és un valor en alça per al consumidor i, a Catalunya, tothom té una Denominació d’Origen molt a prop. De fet, més del 53% dels municipis catalans tenen vinya, amb el que això comporta per a l’arrelament de la gent al territori i la difusió de la cultura del país.
A més, tant elaboradors com viticultors tenen una actitud proactiva en la lluita contra el canvi climàtic i l’aposta pel cultiu ecològic. Avui, més de la meitat de la superfície de la vinya catalana és ecològica, i les vinyes que dibuixen les 11 DO constitueixen algunes de les postals més icòniques del nostre paisatge.
Pel que fa a dades de producció i consum de vi, a Catalunya es produeixen 340 milions d’ampolles de vi (90 de vi tranquil i 250 d’escumós), un 50% de les quals es comercialitzen a Catalunya. La resta es comercialitza a Espanya i a l’exterior, principalment al Regne Unit, Suècia, Alemanya, els Estats Units, etc.
Font: DACC