El Fòrum de l'Oli d’Oliva Verge Extra de Catalunya posa en relleu els reptes i oportunitats del sector oleícola
El Fòrum va abordar temes clau com la producció, la gastronomia, la salut i la distribució per impulsar la cultura i el consum de l'oli d'oliva verge extra a Catalunya
Aquest fòrum ha posat en relleu la necessitat de col·laboració entre els sectors productiu, gastronòmic i sanitari per consolidar una cultura de l'oli d'oliva verge extra a Catalunya, que prioritzi la qualitat i el valor afegit, en un context competitiu i amb grans possibilitats de creixement.
El passat 2 d’octubre de 2024, les Borges Blanques van acollir el Fòrum de l'Oli Verge Extra de Catalunya (FOOVE), un esdeveniment que va reunir experts i professionals del sector amb l'objectiu de reflexionar i extreure conclusions sobre el futur de l'oli d'oliva verge extra a Catalunya. L'acte va comptar amb quatre taules rodones que van explorar aspectes com la producció, l'ús culinari, els beneficis per a la salut i les estratègies de comercialització d'aquest producte emblemàtic.
A la primera taula, centrada en la producció, es va debatre sobre els avantatges i desafiaments del model de plantació superintensiu i es va subratllar la importància de la cooperació entre productors en petites explotacions. També es va posar en relleu la necessitat d'adaptar el cultiu als factors agroclimàtics i de prioritzar la sostenibilitat amb models com l'agricultura regenerativa. Els experts van destacar l'oportunitat d'ampliar el mercat internacional a través de varietats noves i d'alta qualitat, atès que l'oli d'oliva verge extra té un valor diferencial que no pot competir en preu amb altres olis. També es va explicar que l'IRTA està provant diverses alternatives per gestionar les finques superintensives quan arriben al final de la seva vida útil.
En l'àmbit de la gastronomia, els participants van coincidir en la necessitat d'educar en cultura de l'oli. Els restaurants es consideren un canal clau per transmetre el valor del producte al consumidor final, connectant el sector productiu amb la restauració. Es va fer una crida a promoure formació en tastos per diferenciar perfils organolèptics i destacar les qualitats de l'oli en els plats de la cuina mediterrània, que ja inclou aquest ingredient com a base essencial. Un exemple interessant proposat per un dels cuiners participants va ser que els distribuïdors d'oli convidin els cuiners, tal com es fa amb els vins, per presentar-los els olis que poden oferir.
La tercera taula va abordar els beneficis per a la salut de l'oli d'oliva verge extra, un producte àmpliament recomanat per la comunitat científica per les seves propietats antioxidants i preventives. Tot i això, es va subratllar que el seu efecte positiu depèn d'un estil de vida saludable en conjunt. També es va abordar la controvèrsia sobre l’ús d’oli de gira-sol alt-oleic en alguns menjadors escolars a causa de l'increment del preu de l'oli d'oliva, un tema que va generar debat entre els assistents.
Finalment, en la taula sobre distribució, es va posar l'accent en la necessitat de potenciar el relat i la identitat de l'oli d'oliva verge extra català, destacant-ne l'origen i els processos de qualitat. En un context de globalització, els experts van proposar “democratitzar” l'accés a l'oli, especialment a l'àrea metropolitana de Barcelona, per fer-lo més accessible als consumidors. Aquesta estratègia es veu com una oportunitat d’incrementar la presència del producte en el mercat, coincidint amb la designació de Catalunya com a Regió Mundial de la Gastronomia el 2025.
Aquest fòrum ha posat en relleu la necessitat de col·laboració entre els sectors productiu, gastronòmic i sanitari per consolidar una cultura de l'oli d'oliva verge extra a Catalunya, que prioritzi la qualitat i el valor afegit, en un context competitiu i amb grans possibilitats de creixement.
Font: DARPA