LLEIS | 25/10/2013  DAAM

El Govern recorrerà la llei d'integració de cooperatives i la de funcionament de la cadena alimentària per ser inconstitucionals

L'Executiu considera que la intenció de la Llei de cooperatives és recentralitzar les competències en la matèria i disposar dels recursos de les comunitats autònomes, vulnerant la distribució de competències autonòmiques vigents

 El Govern ha acordat presentar un recurs d’inconstitucionalitat contra la Llei 13/2013, de foment de la integració de cooperatives, un cop que el Consell de Garanties Estatutàries ja ha emès el dictamen preceptiu corresponent. Aquest òrgan ha arribat a la conclusió que els apartats 2 i 3 de l’article 3 i l’article 5 de la llei, vulneren les competències de la Generalitat de Catalunya, raó per la qual el Govern formularà la interposició del recurs d’inconstitucionalitat contra els esmentats preceptes de l’esmentada llei.

 
L’Executiu català considera que aquesta normativa és una mesura innecessària i ineficaç per solucionar el problema de l’atomització del sector cooperatiu, i que l’àmbit supraautonòmic de les “entitats associatives prioritàries” que estableix, és discriminatori i s’hauria de suprimir i obrir a qualsevol entitat de l’Estat que compleixi les condicions exigides independentment del seu àmbit territorial. Aquest és el punt dèbil de la norma perquè la llei estatal es justifica per l’àmbit supraautonòmic que la fa competent.
 
A més, es crea una nova estructura administrativa en contra de les polítiques de simplificació i en l’articulat de la nova norma hi ha una clara indefinició en els criteris de la dimensió necessària d’una entitat associativa per ser prioritària. El Govern manté que sense un règim especial per a les cooperatives agràries dels ajuts comunitaris i dels estats membres, és incert que les grans entitats associatives prioritàries puguin complir els requisits per ser beneficiàries de subvencions públiques.
 
Per tot plegat, el Govern considera que aquesta llei és desproporcionada pels beneficis per al cooperativisme que d’ella se’n deriven, a més del fet que el seu finançament és indefinit i compta amb els recursos de les administracions autonòmiques.
 
 

Llei sobre el funcionament de la cadena alimentària

 
 
D’altra banda, el Govern també interposarà un recurs d’inconstitucionalitat davant el Tribunal Constitucional per tres apartats de la llei 12/2013, de 2 d’agost, de mesures per millorar el funcionament de la cadena alimentària que vulneren els articles 116 i 154 de l’estatut d’Autonomia de Catalunya.
 
Segons diu l’Estatut, s’atribueix a l’Agència d’Informació i Control Alimentaris (AICA) les activitats de seguiment i control del sector agroalimentari en general i sobre els mercats oleícola i lacti en particular. La competència en aquesta matèria no pot ser desplaçada en favor de l’Estat en virtut de l’article 149 perquè determina que correspon a la Generalitat el compliment de la gestió, la informació, el seguiment i l’anàlisi dels mercats.
 
Així doncs, no és necessària la intervenció de la IACA per garantir el compliment de les obligacions dels operadors econòmics del sector agroalimentari, ja que es reconeixen a la Generalitat competències exclusives en aquesta matèria.
 
D’altra banda, el precepte ignora també les competències reconegudes en l’article 154 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya ja que considera que la Comissió Nacional de la Competència (ara Comissió Nacional dels Mercats i la Competència) és l’únic organisme competent per sancionar les pràctiques contràries a la lliure competència en detriment de l’autoritat de Defensa de la Competència.