Ponències de la jornada tècnica sobre innovació tecnològica en el sector agroalimentari
RuralCat us ofereix les ponències de la jornada tècnica sobre innovació tecnològica en el sector agroalimentari que es va celebrar el passat 1 d¿octubre en el marc de la 50a Fira agrària de Sant Miquel. La jornada va estar organitzada pel DARP.
![Un moment de la clausura de la jornada Un moment de la clausura de la jornada](/documents/20181/126164/302967_stmiquel_innovacio.jpg/91cac675-0072-438d-8a08-ee809c6c1f5c)
Un moment de la clausura de la jornada.
En el decurs de la jornada es van presentar quatre exemples de processos innovadors basats en la correcta gestió de la informació aplicats en diferents entorns del sector agroalimentari. Abans però, Salvador Puig, director general de Producció, Innovació i Indústries Agroalimentàries del DARP, va inaugurar la jornada, que també va comptar amb la participació de Santiago Planas de Martí, subdirector General d¿Innovació Rural del DARP, i Jaume Sió, cap del Servei de Transferència Tecnològica. A continuació, es van donar a conèixer quatre casos concrets sobre el maneig estratègic de la informació i la presa de decisions a l¿empresa agrària.
Martín Uriarte, director-gerent de Lorra, va exposar el cas del Centre de gestió Lorra, una cooperativa sense afany de lucre que presta serveis tècnics i econòmics al sector agroalimentari de Biscaia. Actualment reuneix 24 associacions, 6 cooperatives i 1 soci col·laborador. En total, són més de 4.000 productors dels sectors del vaquí de llet i carn, cunicultura, avicultura, equí, horticultura, fructicultura, producció ecològica, viverista, forestal i artesans, que gestionen la seva explotació o empresa gràcies al servei de Lorra. Uriarte va explicar que el sistema integral d¿assessorament de Lorra té com a model el Servei danès de Consultoria Agrícola, que va exposar Peter Enevoldsen.
Peter Enevoldsen, del servei danès de consultoria agrícola Landscentret, va explicar l¿exitós model de gestió integral d¿empreses agràries a Dinamarca, que ja compta amb més de 35.000 usuaris. Aquest model d¿assessoria combina la feina dels centres locals, que donen suport directe als pagesos, i el Centre Nacional, i promou la relació entre els instituts de recerca agroalimentària i els agricultors. Segons Enevoldsen, el secret del seu èxit és que són els propis grangers els propietaris i els usuaris del sistema. El Centre Nacional proveeix als centre locals en temes d¿investigacions tecnològiques, formació, millores en la gestió de les explotacions, i dades tècniques i econòmiques. Aquests centres locals, que compten amb 2.500 consultors, estan en contacte directe amb el pagesos, els quals utilitzen les mateixes eines de treball que els seus assessors.
En el seu torn, Manuel Ribes, del departament d¿Enginyeria Agroforestal de la Universitat de Lleida, va parlar sobre sistemes de decisió aplicats a la sanitat fructícola de Catalunya. Ribes es va centrar en la gestió de la macroinformació i l¿observatori de distribució espacial de plagues agrícoles a les comarques de l¿Urgell i el Pla d¿Urgell per als conreus de pomera i perera. Les dades que s¿obtenen s¿envien al Servei de Sanitat Vegetal per a la generació d¿una base compartida, a la qual s¿incorpora un Sistema d¿Informació Geogràfica (SIG) i diferents eines geoestadístiques que permeten elaborar mapes setmanals de nivell de plaga i decidir a escala de les ADV l¿estratègia idònia de control.
Finalment, Joan Ramon Rossell, del departament d¿Enginyeria Agroforestal de la Universitat de Lleida, i Francesc Solanelles, del Centre de Mecanització Agrària del DARP, van parlar de la gestió de la microinformació i l¿aplicació de fitosanitaris proporcional a les característiques de les plantacions. Ambdos ponents van centrar les seves explicacions en el projecte PULVEXACT, que pretén donar una solució pràctica utilitzant sensors d¿ultrasons o raig làser per realitzar un ajustament en temps real del flux del polvoritzador.
El conseller d¿Agricultura, Antoni Siurana, va cloure la jornada juntament amb la directora dels Serveis Territorials del DARP a Lleida, Montserrat Gil.
El conseller d¿Agricultura, Antoni Siurana, va cloure la jornada juntament amb la directora dels Serveis Territorials del DARP a Lleida, Montserrat Gil.