L'EA d'Amposta finalitza la 2ª edició de l'emprenedoria en olivicultura
Entre els anys 2012 i 2014, joves olivicultors de les comarques del Baix Ebre, el Montsià i la Ribera d'Ebre han realitzat 250 hores de formació en els àmbits de les habilitats personals, la gestió econòmica, l'agronomia, la normativa i la comercialització en el sector de l'oli d'oliva.
Els participants de l'emprenedoria en olivicultura. Font: DAAM.
Aquesta emprenedoria ha tingut la seu a l’Escola Agrària (EA) d’Amposta, i hi han participat 18 joves olivicutors de les comarques del Baix Ebre, el Montsià i la Ribera d’Ebre. Entre els anys 2012 i 2014 han realitzat 250 hores de formació en els àmbits de les habilitats personals, la gestió econòmica, l’agronomia, la normativa i la comercialització en el sector de l’oli d’oliva.
A l’acte, hi varen intervenir Jaume Sió, subdirector general de Transferència i Innovació Agroalimentària del DAAM; Antoni Galceran, cap de branca de l’oli d’oliva de la FCAC, i Gonzalo Cambra, director comercial de la Cooperativa de Riudecanyes.
Galceran va destacar la importància de la formació perquè les empreses i explotacions agràries tinguin més garanties de viabilitat i alhora també la voluntat que aquest tipus de formació permeti a les cooperatives renovar les juntes rectores que dirigeixen les cooperatives.
El subdirector general de Transferència i Innovació Agroalimentària del DAAM, Jaume Sió, va assenyalar que la inversió en formació és un valor que no caduca i que ha de contribuir a fer que cada empresa pugui trobar solucions ajustades al reptes plantejats en cada zona. Va confirmar el compromís del DAAM amb l’objectiu de contribuir a la millora de la qualitat de l’oli d’oliva a Catalunya mitjançant el Panel de tast, els cicles formatius del DAAM i diferents accions que s’estan duent a terme actualment.
El director comercial de la Cooperativa de Riudecanyes va fer una ponència on inicialment va assenyalar, a escala internacional i també en l'àmbit de l’Estat espanyol, diferents mercats on podria ser més eficient la promoció i comercialització de l’oli d’oliva extra verge. Posteriorment va valorar la necessitat que cada empresa fixi els seus objectius empresarials i de mercat, essent conscient dels costos i límits pressupostaris per dur-los a terme. Finalment va parlar de la necessitat de fer conscient el consumidor de les diferents qualitats de l’oli d’oliva, i de potenciar de forma diferencial l’argument de venda que l’oli extra verge és el millor en molts aspectes.
Per cloure l’acte es va realitzar l’entrega dels certificats d’emprenedoria als joves agricultors que l'han finalitzat. El grup tindrà continuïtat amb els futurs seminaris d’emprenedoria, on els mateixos agricultors podran plantejar aquells temes que són del seu interès, per continuar millorant la seva explotació.
Aquesta és la 13ª emprenedoria que el DAAM i la FCAC han finalitzat des de l’any 2006. En conjunt hi han participat 320 joves emprenedors d’arreu de Catalunya i han estat orientades a diferents sectors agrícoles i ramaders.
Al llarg de l’any 2015 hi ha previsió d’iniciar dues emprenedories més, que es sumarien a les dues que estan actualment en curs (horticultura a Vilassar de Mar i olivicultura i vinya a Gandesa).