El procés participatiu Vins Vinents promou el debat i la reflexió estratègica sobre el futur de la vinya i el vi a Catalunya
En el procés, iniciat el novembre de 2019, han participat més de cent persones. Entre les idees plantejades, es posa de manifest la necessitat de vertebrar millor el sector del vi i millorar la rendibilitat de tota la cadena de valor.
En el procés hi ha participat un centenar de persones
L’INCAVI i l’Associació Vinícola Catalana han presentat les principals recomanacions i conclusions elaborades en el marc del procés participatiu Vins Vinents que marcaran les línies estratègiques del sector del vi a Catalunya en la pròxima dècada 2020-30.
Des del mes de novembre de 2019, quan es va engegar el procés, fins avui, hi han participat un centenar de persones distribuïdes en els quatre grups de treball (Organització del Sector, Economia i Mercats, Recerca, Desenvolupament i Transferència Tecnològica i Comunicació i Cultura del Vi), i s’han organitzat deu sessions presencials i sis sessions telemàtiques, qüestionaris i enquestes en línia.
Les principals idees que s’han recollit en cada grup de treball són, quant a l’organització, millorar la vertebració del sector a través de les DO i de tots els agents del sector, crear un marc comú de promoció i desenvolupament del sector i reforçar les eines de l’Administració per perfeccionar els sistemes de control, desenvolupament i participació dels representants del sector en les polítiques i actuacions que s’han de dur a terme.
Pel que fa a economia i mercats, les principals recomanacions són la necessitat d’augmentar el consum moderat de vi a Catalunya i aconseguir arribar als consumidors més joves; desenvolupar estratègies globals de diversificació econòmica i territori vinculades a altres activitats amb potencial turístic, especialment a través de l’enoturisme, i retribuir bé els viticultors com a pilar fonamental de la sostenibilitat del sector i millorar la rendibilitat de tota la cadena de valor.
Respecte al grup de recerca, les idees més importants són que cal reaccionar amb urgència davant del canvi climàtic i els seus efectes tot potenciant la R+D+T, no perdre la qualitat i assolir productes saludables, reestructurar l’organització de la R+D+T al sector vitivinícola de Catalunya en línia amb les necessitats reals del sector, crear organitzacions competitives a escala internacional per aconseguir una millor coordinació i transferència de coneixements entre els agents implicats, i poder optar a fons de finançament per poder enfrontar-se als reptes de la viticultura i enologia del segle XXI.
Finalment, el grup de Comunicació i Cultura del Vi ha fet palesa la necessitat que cellers i organitzacions del sector incrementin els recursos humans i econòmics destinats a la comunicació i el màrqueting del vi i creïn continguts que vagin més enllà del producte i permetin aprofundir i fer difusió de la realitat històrica, social, econòmica i cultural del vi a fi d’arribar a tot tipus de públic.
Totes les conclusions estan recollides en el resum del procés que es pot consultar a https://vinsvinents.cat/document_resum_final_vinsvinents.pdf.
Pròximament es crearà un Comitè de Seguiment de Vins Vinents format per l’INCAVI i representants del sector que vetllarà pel seu compliment. Al mateix temps, els quatre grups de treball continuaran treballant per aprofundir les idees i recomanacions de Vins Vinents i reportar-les al Comitè de Seguiment.
Font: DARP