L'EA del Solsonès impulsa l'aprenentatge servei, una metodologia que integra el servei a la comunitat i l'aprenentatge acadèmic
Durant el curs 2020-2021, el centre va impulsar aquest tipus de formació en el marc del projecte final del Cicle Formatiu de Grau Superior de Gestió Forestal i del Medi Natural.
Alumnat de l'EA del Solsonès
L’Escola Agrària del Solsonès impulsa l'aprenentatge servei (ApS), una metodologia educativa que combina el servei a la comunitat i diversos processos d’aprenentatge acadèmic en un mateix projecte, amb l’objectiu que l’alumnat es formi i ajudi a millorar el seu entorn, tenint en compte les necessitats reals del territori.
Durant el curs 2020-2021, el centre situat a Olius (Solsonès) va impulsar aquest tipus de formació en el marc del Cicle Formatiu de Grau Superior de Gestió Forestal i del Medi Natural. Concretament, es va dur a terme en els projectes de final de curs de l'alumnat que no realitzava l’estada de pràctiques en empreses de la Formació Professional Dual.
Aquests alumnat va crear una empresa fictícia inspirada en el cooperativisme i l’organització de l’economia social i solidària, que va treballar en xarxa amb diverses institucions i organitzacions sense ànim de lucre de la comarca. Aquestes entitats van proposar-los un seguit de reptes basats en necessitats reals, vinculats amb la gestió forestal i la sensibilització ambiental i que no podien realitzar pel seu compte.
Un dels reptes va ser la caracterització tècnica del funcionament productiu del centre especial de treball Serradora, un projecte suggerit i realitzat amb l'Associació Pro Minusvàlids de Solsona i Comarca – AMISOL. D’altra banda, amb l'Ajuntament de Castellar de la Ribera es van executar dos reptes: la planificació i l’execució d’una franja de baixa combustibilitat per incendis forestals i la reducció de l’afectació per processionària i també, l’arranjament d’un itinerari ambiental per revaloritzar un indret amb alt valor patrimonial. Finalment, l’últim desafiament va ser el condicionament d’un solar que necessitava manteniment de la vegetació i recol·lecció de restes i brossa, que es va dur a terme conjuntament amb l'Ajuntament d’Olius.
“El fet de plantejar problemes reals a l’alumnat fa augmentar la seva implicació, ja que veuen que no és un exercici teòric sinó que és una necessitat concreta que demana una entitat real”, explica Oscar Garcia, docent de l’Escola Agrària del Solsonès, “a més a més, el retorn és molt instantani, ja que van veient el fruit del seu treball dia a dia”.
Els reptes als quals va fer front l’alumnat van contribuir en diversos Objectius de Desenvolupament Sostenible: Salut i benestar (3), Educació de Qualitat (4), Aigua neta i sanejament (6), Treball digne i creixement econòmic (8), Reducció de les desigualtats (10), Consum i producció responsables (12), Acció Climàtica (13), Vida Terrestre (15) i Aliances per aconseguir els objectius (17).
Els resultats de la metodologia ApS
Un dels objectius de l’ApS era potenciar l’esperit de cooperació, crear un grup-classe unit i cohesionat i fomentar la proactivitat i el treball conjunt entre l’alumnat. Ho explica el professor Daniel Tarrés, que també ha estat implicat en aquest projecte: “Treballar tots junts per objectius comuns fa que es generin vincles d’amistat, se’ls desperta i, a altres, els millora les competències de treball en equip. Aprenen que tots són útils per a la consecució del repte, tothom dona el millor de si mateix i col·labora amb el que millor sap fer.”
A més a més, aquesta activitat tenia la finalitat de potenciar l’autonomia, l’organització i la capacitat de resoldre problemes, tres habilitats que contribueixen a preparar l’alumnat pel món laboral. “L’ApS és de molta utilitat pels estudiants perquè també els ajuda en el camp de la recerca de feina, ja que veuen diferents tipus d’empreses i en quines implicacions i problemes es troben”, explica Silvia Domingo, una altra de les professores que ha format part de la iniciativa, “d’aquesta manera, poden valorar millor en quins àmbits volen treballar, quines feines els agraden més o si volen seguir estudiant”.
Els resultats aconseguits dels projectes que s’han realitzat han estat molt positius. L’entitat AMISOL té previst presentar-se a diverses línies de subvenció pública per a la millora de la Serradora i incorporarà l’informe presentat per l’EA Solsonès dins de la documentació tècnica necessària per presentar-se en aquests ajuts. D’altra banda, l’Ajuntament de Castellar de la Ribera compleix actualment amb la llei vigent de mesures de prevenció dels incendis forestals, ha aconseguit reduir dràsticament la processionària i ha creat un producte turístic per impulsar les visites a l’itinerari ambiental que va treballar l’alumnat. Finalment, la finca de l’Ajuntament d’Olius ha esdevingut un espai de passeig pels veïns de la zona. Sens dubte, un win-win per a totes les parts.
Font: DACC