ENTREVISTA A VÍCTOR PASCUAL | 05/05/2009  Ruralcat

"Davant la conjuntura econòmica actual les fires adquireixen ple sentit"

Barcelona acull, de l'11 al 15 de maig, la Fira Barcelona Tecnologies de l'Alimentació (Bta.), que arriba a la seva dotzena edició. Prop de 60.000 visitants professionals es donaran cita al voltant dels 3.000 expositors que mostraran els últims avenços en maquinària, tecnologia i ingredients alimentaris. RuralCat ha parlat amb Víctor Pascual, director de la fira, que ens avança el que hi podrem trobar.

Víctor Pascual

Amb la d'enguany són ja dotze edicions de la Fira Barcelona tecnologies de l'alimentació. Quin balanç pot fer de l'evolució de la fira en aquests anys? Després d'una consolidada trajectòria de dotze edicions que, sens dubte, han dut a Bta. a posicionar-se com una fira de gran rellevància per a la maquinària, tecnologia i productes alimentaris, vam creure que era el moment d'adequar-la a les noves necessitats del sector. La clau va ser completar l'oferta de manera global adoptant tots els elements que intervenen en els processos d'envasat, etiquetatge i embalatge.

"El saló descobreix als professionals tota l'oferta tecnològica, de maquinària i de producte intermedi que necessita la indústria d'alimentació i begudes "

Bta. està dividit en tres salons dirigits a diferents professionals: Tecnoalimentària, Tecnocàrnica i Ingretecno. Ens podria dir què trobarà el visitant en cadascun d¿ells? A través de tres àrees monogràfiques -Tecnocàrnica, Ingretecno i Tecnoalimentària- el saló descobreix als professionals tota l'oferta tecnològica, de maquinària i de producte intermedi que necessita la indústria d'alimentació i begudes. Tecnoalimentària és el saló internacional de maquinària i tecnologia per a la indústria i el comerç alimentari en general; Tecnocàrnica, és el saló internacional de maquinària, tecnologia, equipament i subministraments per a la indústria càrnia i afins; i Ingretecno, saló internacional de producte alimentari intermedi per a la indústria alimentària. Quina rellevància té la fira a nivell nacional i internacional? Hi ha gaires expositors estrangers? Esperem 3.000 expositors en un total de 70.000 m2 i comptarem amb les firmes líders del panorama mundial del sector de països com Espanya, França, Itàlia, Regne Unit, Holanda, Bèlgica, Dinamarca, Alemanya, Àustria, Xina o Brasil, entre d'altres. Pel que fa a visitants, Bta i Hispack han desenvolupat una potent campanya de promoció, publicitat i comunicació per a la captació de compradors internacionals amb la col·laboració d¿Amec compartint experiències comercials, contactes d'agents i bases de dades de potencials visitants. Un pla que contempla una vintena de països estratègics per al sector i que estan experimentant un important creixement. Parlem de Romania, Polònia, Hongria, Croàcia, Txèquia i Ucraïna així com els anomenats BRIC (Brasil, Rússia, Índia i la Xina). A més, ens fem ressò dels interessos comercials dels països de la Mediterrània com Algèria, Marroc, Tunísia, Egipte, Turquia, Grècia o Israel. I també formaran part d'aquesta missió comercial Amèrica Llatina especialment Argentina, Xile, Colòmbia, Mèxic, Perú o Brasil. Paral·lelament a la fira, es realitzen una sèrie d'activitats. En què consisteixen aquestes activitats? Hem dissenyat una completa agenda d'activitats paral·leles dirigides a diversos públics de l'empresa com la Direcció General, Directors de R+D+i, desenvolupament de nous productes, producció i màrqueting, etc. Un clar exemple d'això són la Jornada de Sostenibilitat, les Jornades d'Innovació Tecnològica, o el projecte INGRENOVA, en el qual les empreses expositores d'ingredients podran presentar els Productes Alimentaris Intermedis (PAI) més innovadors dels últims anys i mostrar les últimes tendències en innovació. Els Productes Alimentaris Intermedis (ingredients i additius alimentaris) tindran un gran protagonisme. Quins canvis i innovacions està havent en aquest sector? Aliments amb omega 3, baixos en sal, bífidus, amb te verd, sense sucre, amb antioxidants, calci ... són conceptes assumits pel consumidor actual. La bona acollida dels productes funcionals és avui gairebé inqüestionable. Les propietats beneficioses de la majoria d'aquests productes són un atractiu per al consumidor d'avui, cada vegada més preocupat per la seva salut i el seu benestar. A Espanya, els aliments funcionals assoleixen ja una quota de mercat del 26 per cent de la despesa en alimentació, facturen 3.000 milions d'euros anuals, amb un ritme de creixement del 14 per cent anual, segons dades de ACNielsen. S'estima que la comercialització d'aquests productes en el mercat mundial es multiplicarà per deu en els propers quatre anys i superarà els 500.000 milions d'euros.

"Quatre tendències dibuixaran el futur de l'alimentació: la volta a allò natural, la informació al consumidor, la conscienciació ambiental i la innovació tecnològica"

En quin sentit afecten canvis en l¿estil de vida a les innovacions tecnològiques en la cuina? Quatre tendències dibuixaran el futur de l'alimentació. La primera es resumeix en una volta a allò natural. La indústria dels ingredients busca en la naturalesa aquells que són més naturals i aporten una dosi extra de valor afegit al producte alimentari. D'altra banda, s'aposta per a mantenir el consumidor informat respecte al producte que compra. Gràcies a les tecnologies de la informació i l'etiquetatge dels productes, és possible seguir la pista de l'origen de la matèria primera fins a la seva arribada al supermercat. El nou lifestyle que incorpora una forta dosi de conscienciació mediambiental condueix a la recerca de materials que generin zero residus. Així mateix, l'alimentació del futur incorpora els darrers coneixements producte d'innovació tecnològica. La robòtica i la nanotecnologia irrompen amb força i de manera indispensable en la indústria de les tecnologies de l'alimentació. De manera simultània es realitza el Saló Internacional de l'Embalatge, Hispack. Perquè s'ha decidit fer de manera conjunta tots dos esdeveniments? Per primera vegada, Bta. -Barcelona tecnologies de l'alimentació-i Hispack-Saló Internacional de l'Embalatge-, se celebraran de manera simultània al recinte Gran Via de Fira de Barcelona. Pensem que el fet de celebrar dues fires simultàniament ens permet convertir la cita en una plataforma de negocis excepcional on es culminen operacions comercials, s'obren mercats, es llancen nous productes i s'estableixen contactes de cooperació, accions que cobren especial rellevància donat el context econòmic actual. Això ens situarà com la fira més important d'Europa el 2009 amb una oferta global d'ingredients, maquinària, tecnologia per al procés alimentari, envàs i embalatge. Hispack & Bta. comptarà amb la participació de 3.000 empreses i 60.000 visitants, en 70.000 m2. Com creu que afectarà el moment econòmic en les decisions d¿inversió de les empreses alimentàries? Bta. suposa un fòrum idoni per a que les empreses del sector presentin els seus últims llançaments, les seves innovacions i en general tota la seva oferta que donada la seva complexitat no sempre és possible donar-los a conèixer a través d'altres canals. Bta. enfront d'altres suports clàssics de promoció és el "millor catàleg en moviment" ja que permet mostrar in situ les característiques reals dels seus productes i els avantatges que ofereixen als professionals. Com a organitzadors estem fent un esforç important per a aportar més valor afegit tant als expositors com als visitants. Davant la conjuntura econòmica actual, les fires adquireixen ple sentit. La indústria de maquinària i tecnologies de l'alimentació necessita un lloc on mostrar la innovació que desenvolupa per a satisfer les necessitats del seu client, i el seu client, que és la indústria alimentària, noves tecnologies per a llançar nous productes.