Pelegrí: "Ens oposem a la nova política comuna de pesca que deixa fora més del 94% del sector a Catalunya"
El conseller d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Josep Maria Pelegrí ha comparegut davant la Comissió d'Agricultura del Parlament de Catalunya per tal de presentar el contingut de la Política Pesquera Comuna (PPC) així com el posicionament inicial del Departament i donar compte de les actuacions dutes a terme fins a la data.
Josep Maria Pelegrí durant la compareixença sobre política comuna pesquera. Font: DAAM.
Pelegrí ha exposat el posicionament inicial del Govern en relació al nou paquet legislatiu que promou la Comissió Europea en relació amb la PPC per al període 2014-2022 el qual “podria resultar altament lesiu i suposar un greu impacte per a la competitivitat del sector a Catalunya” i ha anunciat als diputats i representants del sector assistents a la sessió la creació d’una estructura de reflexió i seguiment de la PPC (en la mateixa línia que la que està funcionant per a la nova PAC) “que permeti obrir un procés de diàleg i recollir aportacions de tot el sector per determinar unes conclusions per ampli consens i que em comprometo a defensar davant les instàncies polítiques i de representació oportunes”.
- El desmantellament d’embarcacions, mecanisme necessari per a la reducció de l’excés de capacitat de la flota no sotmesa al règim de concessions de pesca.
- La paralització temporal de les activitats pesqueres.
- La pesca experimental, instrument molt important per a la innovació i introducció de millores tecnològiques.
- La repoblació directa conseqüència de les decisions de les administracions locals o regionals, i no només les establertes per un acte jurídic de la Unió com planteja la proposta.
- Les inversions per la millora de la transformació i la comercialització.
Els antecedents
- Manca d’equilibri enter els aspectes socials, econòmics i ambientals.
- Estableix una política adreçada molt prioritàriament a les característiques de la flota d’altura i gran altura. Només reconeix una excepció per a la flota mal anomenada “costanera artesanal” que, d’acord amb la definició de la Comissió, seria aquella flota menor de 12 metres que utilitza arts de pesca passius, que representa només el 5,09% de la capacitat de pesca de Catalunya. D’aquesta manera obliga a la flota catalana litoral de qualsevol eslora a assolir els reptes i obligacions de la flota d’altura. El plantejament actual de la PPC deixa de banda el 94,91% de la capacitat de pesca de Catalunya, és a dir la quasi totalitat del sector. Aquesta situació també es dóna per a les flotes de les CCAA del Mediterrani i les altres regions de la conca Mediterrània.
- El mètode dels descarts és el propi de la flota d’altura, que realitza pesqueries monoespecífiques sotmeses a TAC (Total Admissió de Captures) i quotes, a totes les pesqueries europees, sense analitzar la problemàtica singular dels descarts a cada pesqueria.
- Estableix l’obligatorietat d’ajustar les pesqueries al Rendiment Màxim Sostenible (RMS) al 2015 sense valorar l’impacte econòmic i social que representa aquest calendari.
- Reconeix el sector de l‘aqüicultura com a sector estratègic però no incorpora la realitat del sector.
- No contempla la realitat del circuit comercial existent a Catalunya i Espanya, ja que no menciona el paper del sector de la comercialització majorista i minorista ni del sector de la transformació, que són agents molt importants.
- Redueix els ajuts finalistes al sector pesquer i aqüícola.
- No té prou en compte els reptes actuals del sector: la desigualtat de preus i els alts costos de producció.
- No exigeix les mateixes garanties alimentaries als productes importats de fora de la UE. Això és un factor clau de pèrdua de competitivitat per als que sí compleixen.
- Però sobretot, cal que tingui en compte la regionalització ; és a dir, els trets específics de cada zona i no entesa només com una comunitat autònoma.
Actuacions realitzades des del Departament
- Juliol de 2011 participació del DAAM en l’anàlisi inicial del paquet legislatiu presentat pel MARM al Consell de Ministres del 19 de juliol.
- Setembre de 2011 el DAAM ha celebrat reunions sectorials per analitzar la proposta de reforma amb els diferents sectors afectats: extractiu, aqüicultura, comercialitzadors, mon científic, ONG’s i sindicats.
- El 28 de setembre de 2011 la Directora General de Pesca i Afers Marítims va assistir a Brussel·les, acompanyada de representants del sector pesquer català, a la jornada organitzada pel MARM i la DGMARE de la Comissió Europea per presentar la reforma de la PCP i l’OCM.
- 14 d’octubre de 2011 reunió de les CCAA amb el MARM per acordar elaborar un document consensuat sobre la reforma.
- 21 d’octubre de 2011 lliurament al MARM del document elaborat pel DAAM sobre la reforma.
- 2 de desembre de 2011 publicació de la proposta del nou Fons Europeu Marítim i de la Pesca (FEMP).
- 27 de desembre de 2011 presentació de la reforma de la PCP al Consell de Pesca i Afers Marítims de Catalunya.
- Creació de la Comissió de Seguiment de la PPC amb la participació del sector, el Departament i els representants polítics per cercar el consens.
- 1 de febrer de 2012 presentació de la reforma al Parlament de Catalunya per tal d’acordar un posicionament comú davant la reforma.
- 1 de febrer de 2012, presentació d’esmenes al dictamen del Comitè de les Regions.
- Primer semestre 2012, preparació del posicionament comú del sector català en el marc de la Comissió de Seguiment de la PPC.
- Tardor de 2012, contactes amb les CCAA del Mediterrani, el MARM i grups de pressió europeus per acordar un posicionament comú davant l’impacte de la PCP al Mediterrani.
- Finals del 2012 aprovació de la PCP.
- Gener de 2013 entrada en vigor de la PCP.
- Gener 2014 entrada en vigor del nou FEMP.