El saló internacional de l'alimentació i les begudes ha tancat les seves portes després de quatre jornades d'intensa activitat firal a Barcelona. El nombre de visitants s'ha incrementat un 1,4 per cent respecte a l'última edició, malgrat comptar amb un dia menys respecte a l'edició anterior i la vaga general. L'assistència de professionals també ha superat les previsions dels organitzadors arribant als 142.000 visitants, amb un increment de la presència internacional de l'11 per cent.
Alimentària revalida així la seva condició de certamen de referència per al sector agroalimentari i la seva posició entre les fires alimentàries més importants del món. De fet, una de les constants de la present edició ha estat la reivindicació de major visibilitat i reconeixement del sector com a motor econòmic, només superat per la indústria turística en la aportació al PIB nacional (un 7,6 per cent), amb una producció per sobre dels 80.700 milions d'euros i un increment del 11 per cent en les exportacions durant 2011, segons dades de la Federació Espanyola d'Indústries d'Alimentació i Begudes (FIAB).
Alimentària 2012 ha testimoniat la gran qualitat de la indústria alimentària, que s'ha bolcat amb la fira "projectant una imatge impecable i amb enormes ganes de tirar endavant", ha subratllat Josep Antoni Valls, director d'Alimentària i director general adjunt d'Alimentaria Exhibitions.
Rotunda internacionalització
La internacionalització és un dels principals valors de la fira, que representa un sector format en el 96 per cent per pimes que tenen al saló la seva única plataforma de promoció i sortida a l'exterior.
Per afavorir el negoci internacional, Alimentària ha propiciat més de 8.000 reunions entre empreses espanyoles i importadors de tot el món i ha convidat a uns 500 professionals internacionals al costat de FIAB, ICEX, AMEC, ACC1Ó i la Cambra de Comerç de Barcelona. Entre els assistents a aquestes reunions bilaterals destaquen representants de Walmart (Argentina), Pao de Açucar, (Brasil), HEB i Palau del Ferro (Mèxic), Pomobel (Angola), Azbuka Vskuza (Rússia), Meijer, HEB Group i Central Market (USA), Spar i Hyper City (Índia), Park'n Shop, City Super i COFCO (Xina), Shinshegae (Corea), Ace i Zas (Japó) i Central Foods i Makro (Tailàndia). Algunes de les companyies que han aprofitat aquests contactes per obrir nous mercats són Cadademont, Gullón, Maheso, Borges, Miguel Torrres, Ortiz, Aljomar, Joselito i Cinco Jotas, entre d'altres.
De les prop de 4.000 empreses expositores d'Alimentària, 1.300 (un 32 per cent) han estat estrangeres, procedents de 75 països com Tailàndia, Dubai, Suècia i Japó, que han estrenat participació a la fira, a més de la presència de la Xina-que ha duplicat espai-, Indonèsia, índia, Iran, Brasil, Xile, Estats Units i la pràctica totalitat dels països de la UE. Important és el creixement de la participació asiàtica que constata l'interès de del continent per la gastronomia espanyola.
Mèxic ha estrenat a Alimentària 2012 la distinció de país convidat amb l'aportació de 40 expositors i la dinamització d'activitats vinculades a la gastronomia del país asteca.
Alimentació, turisme i gastronomia
A més d'una plataforma comercial, de contactes i oportunitats de negoci, Alimentària 2012 ha posat de manifest el vigor de la gastronomia espanyola i la seva estreta relació amb la indústria alimentària i el sector turístic. Segons dades de FIAB, el consum d'aliments espanyols en els països d'origen dels turistes un cop ens visiten arriba a incrementar -se un 40 per cent, destacant la compra de vi, pernil i oli. És un clar exemple que el sector de l'alimentació ha de ser un gran aliat del turisme i aprofitar l'oportunitat que proporcionen els més de 57 milions de turistes que ens visiten cat any. La FIAB preveu que les exportacions registrin un increment interanual del 15,9 per cent durant els sis primers mesos de 2012, amb un valor estimat de 10.300 milions d'euros.
Entre les activitats d'Alimentària que han contribuït a realçar la millor gastronomia espanyola, i les tendències de present i futur de la restauració han destacat el Congrés Internacional de Gastronomia BCNVanguardia, que ha centrat el seu programa en la integració de la innovació en els negocis de restauració , el Taste & Flavours amb la La Barra d'Olis d'Oliva Gourmet, el Restaurant 'Ibèric en Companyia i els tasts de Vinorum, la gran final del IV Concurs Cuiner de l'Any; Espanya, el País dels 100 Formatges, i l'espai de estrena Food Experience, Markets & Trends amb tallers, xerrades i demostracions sobre elaboració i conservació d'aliments de IV, V i VI gamma i cultures gastronòmiques internacionals.
Més valor en el Hub d'Alimentària
Una de les grans novetats d'Alimentària 2012 ha estat l'espai The Alimentària Hub, un centre que ha agrupat totes les activitats de la fira que busquen potenciar el caràcter innovador i multidimensional de la indústria i identificar les seves oportunitats de negoci. Amb el suport de Nestlé, BBVA, AZTI-Tecnalia, AECOC, Santiveri, APPLUS +, IRTA, FIAB, Fundació Triptolemos, el Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient, ICEX, Grup GP, i la Generalitat de Catalunya; a The Alimentària Hub s'han succeït diverses activitats, congressos i exposicions al voltant de la R + D + i, la nutrició, la globalització, el màrqueting i la responsabilitat social corporativa, entre d'altres temes. El Congrés Internacional de la Dieta Mediterrània, Innoval, els Premis Best Pack, les Jornades de transferència de R + D + I de FIAB, el I Fòrum Nestlé de Creació de Valor Compartit, les trobades empresarials de FIAB, AMEC, ACC1Ó i la Cambra de Comerç de Barcelona, a més dels Mundidulce Business Meetings i Olavaria Business Meetings han obtingut un gran èxit de participació.
Durant aquesta setmana, Alimentària ha presentat les últimes novetats de la indústria, des de gelats de musclos, cervesa de romaní o aigua amb cafeïna, fins a crispetes de pollastre i salsitxes de tonyina.
Més de 1.700 periodistes s'han acreditat per donar cobertura a l'esdeveniment, encara que el seguiment del saló no ha estat únicament presencial. La xarxa social Twitter ha estat una gran plataforma de difusió del saló amb més de 30 milions d'impressions. 3.500 tuiters han emès més de 13.000 tuits referents a Alimentària 2012.
La Fundació Bancs dels Aliments preveu recaptar 30 tones de productes excedents, un 50% més que en l'anterior edició de la fira, entre el 80% dels expositors d'Alimentària que col•laboren amb l'entitat. Segons l'ONG, aquesta quantitat es pot transformar en 120.000 àpats destinats a diverses institucions benèfiques. Uns 120 voluntaris ajudaran en la recollida.