AGRICULTURA ECOLÒGICA | 25/04/2012  RuralCat/CCPAE

El Ministeri d'Agricultura estudia la distribució dels productes ecològics

El Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient (MAGRAMA) ha promogut un estudi titulat "Caracterització del Mercat de Productes Ecològics als Canals Especialistes de Venda". El projecte també analitza quines són les línies de millora i estratègies de màrqueting més convenients per incrementar l'operativitat i eficàcia d'aquests canals i, per extensió, les de tota l'estructura de comercialització dels productes ecològics.

portadaecologic

Portada de l'informe sobre agricultura ecològica. Font: MAGRAMA.

L'objectiu del treball ha estat conèixer i valorar una part important de l'estructura de comercialització de productes ecològics, l'integrada pels canals minoristes especialitzats en la venda d'aquests productes, així com identificar-los i caracteritzar-los. El projecte també estudia quines són les línies de millora i estratègies de màrqueting més convenients per incrementar l'operativitat i eficàcia d'aquests canals i, per extensió, les de tota l'estructura de comercialització dels productes ecològics. L'estudi se centra en els canals especialistes ja que representen un component fonamental en el funcionament global de la comercialització d'aquests productes a Espanya i a Catalunya, una de les comunitats on l'agricultura ecològica és més important.

Entre els resultats de l'estudi destaca que s'han identificat entre 4.500 i 5.500 establiments especialitzats que venen aliments ecològics a Espanya, amb una mitjana de 110 clients cada un. A Espanya hi ha entre 500.000 i 600.000 compradors d'aliments ecològics freqüents, que representen un tres per cent del total de consumidors. Aquests consumidors fan una despesa setmanal d'entre 30 i 40 euros, cosa que representa un u per cent del total de despesa en alimentació. Així mateix, segons l'estudi, la mitjana d'encariment del producte ecològic sobre el convencional en punt de venda és d'entre un 25 i un 50 per cent. Això és degut sobretot a uns majors costos de producció i a unes cadenes de comercialització i rutes logístiques llargues i complicades. 

El futur del sector

Pel que fa a l'evolució previsible del sector ecològic l’estudi pronostica que al 2020 s'arribarà a un o dos milions de clients habituals, amb una mitjana de despesa d'entre 50 i 70 euros a la setmana i que el conjunt del sector facturarà entre 2.500 4.000 milions d'euros. L'estudi també aconsella línies de millora que el sector pot aplicar per augmentar encara més aquest creixement. Per una banda proposen millores en el màrqueting i la comunicació i també en el coneixement del producte i una millor adaptació a les necessitats del mercat i del consumidor general diversificant l'oferta.  Una altra línia de millora és en la vertebració i organització del sector. En aquest sentit proposen millores en la logística i l'aprovisionament, la centralització de les compres, la professionalització de la gestió comercial la col·laboració amb la resta de la cadena de comercialització.