En el marc d'una jornada sobre innovació en productes saludables, experts i professionals van posar de manifest la importància de les pimes en el teixit empresarial
En el marc de la jornada sobre innovació en productes saludables, celebrada al centre IRTA de Monells (Girona), experts en innovació empresarial i professionals del sector agroalimentari van posar de manifest la importància de les pimes com element fonamental per alimentar el procés d’innovació del teixit empresarial.
La trobada, caracteritzada per un enfocament tècnic i de gestió de la innovació, va comptar amb la participació de ponents procedents de diferents àmbits, reafirmant la necessitat de comptar amb punts de vista diferents per dur a terme un procés realment innovador. La jornada es va emmarcar al projecte FOOD SME-HOP, cofinançat pel Fondo Europeo de Desarrollo Regional a través del programa Interreg IVB SUDOE.
"No innovis, sigues innovador"
Després de la seva presentació, a càrrec de Catalina Pérez de l’IRTA, el Cap de Gestió de la Innovació d’ACC1Ó, Enric Bayó, va obrir la sessió amb la ponència "No innovis, sigues innovador", en la qual va afirmar que un producte o servei innovadors amaguen un llarg procés basat en identificar noves oportunitats, generar idees i trobar aquell element que permet diferenciar-nos de la resta. En aquest context, la creativitat també juga un paper important, encara que existeixi una separació molt marcada amb la innovació. "Creativitat significa dedicar diners per a generar idees. Innovació és dedicar idees per a generar diners", va apuntar Bayó.
Per aquesta raó, la innovació pot portar a riscos de mercat, tecnològics, financers i operacionals, entre d’altres. Així mateix, "les empreses més innovadores són aquelles que millor gestionen els riscos". Per tant, haurà que enfrontar-se a dos tipus de gestió en una empresa: la operativa i la innovadora. "L’èxit està en trobar un equilibri entre ambdues", va afirmar el representant d’ACC1Ó, que veu en la figura del responsable del projecte un element clau, ja que "el 80% de l’èxit del projecte depèn d’aquell líder que sigui capaç de treure el màxim profit del seu equip de treball i que cregui en la innovació com un procés estratègic, tenint clar quins són els seus objectius i com assolir-los".
Focalització i diferenciació per trobar un nínxol de mercat
En la mateixa línia, Miquel Àngel Oliva, de la consultora Novagroup, també va remarcar l’exigència de diferenciar-se al mercat per poder explorar noves rutes de negoci. "En un mercat cada cop més saturat, la indústria tendeix a reaccionar amb més productes, més serveis i més opcions per als consumidors. Però, si volem competir amb les variables clàssiques del mercat, sempre ens guanyarà el més fort. Veure les necessitats latents del consumidor, aquesta és la veritable innovació".
La seva recepta per tal que les pimes puguin trobar un nínxol de mercat es basa en una bona dosi de focalització i diferenciació. "Aquestes són les veritables variables capaces de definir noves tendències que, si van acompanyades d’una bona comunicació, permetrà aconseguir el nostre objectiu de forma òptima".
Casos pràctics de productes alimentaris innovadors
Durant la trobada també van destacar les presentacions d’alguns casos pràctics de productes alimentaris innovadors. Un d’ells va ser el procés de reducció de sal al pernil curat, que va ser il•lustrat per Elena Fulladosa de l’IRTA i desenvolupat en el marc del projecte FOOD SME-HOP.
Per aconseguir un producte reduït en sal i sense defectes, la investigadora de l’IRTA va remarcar l’ús de tecnologies no destructives per optimitzar els processos d’elaboració i caracteritzar el producte final. Un d’ells és el SEQUID-RFQ scan, un sensor de microones capaç de determinar la quantitat d’aigua i sal continguda en el pernil curat. "Aquesta eina de caracterització representa una alternativa a mètodes destructius per classificar el producte segons el seu contingut de sal" va afirmar Fulladosa.
D’altra banda, Jean David Leao, de l’Institut de Corps Gras (ITERG) de França va explicar la incorporació d’àcids grassos omega-3 en formatges, també com a cas d’èxit, desenvolupat al marc del projecte FOOD SME-HOP, mentre que José Antonio García, de l’IRTA, va presentar les estratègies per modificar el perfil dels àcids grassos de la carn en el marc legal europeu actualment vigent en aquest àmbit.