Agricultura llança una campanya per promocionar el peix de proximitat
La campanya, que té com a eslògan 'Assenyala’m, soc garantia de proximitat', vol donar a conèixer al públic en general que a les costes catalanes hi ha peixos molt diversos i per a totes les butxaques, que diàriament arriben del mar a taula.
Aquesta marca ha de servir per identificar i diferenciar el peix de les llotges catalanes
El director general de Pesca i Afers Marítims del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Sergi Tudela, ha presentat avui una nova campanya que vol incentivar el consum del peix de llotja com a producte pesquer de qualitat, fresc i de proximitat, comercialitzat a les llotges catalanes.
La campanya, que té com a eslògan 'Assenyala’m, soc garantia de proximitat' i es difon per ràdio, mitjans impresos i Internet, vol contribuir a fomentar un vincle entre els consumidors i el sector pesquer català mitjançant el reconeixement dels productes pesquers de proximitat, donar a conèixer la gran varietat d’espècies que es poden trobar a les llotges catalanes, especialment aquells productes locals poc coneguts, i promoure el producte de temporada.
Un altre dels objectius de la campanya és fer saber les propietats beneficioses del consum dels productes pesquers, com ara: l’elevat contingut d’Omega-3, el baix contingut calòric i l’alt valor biològic de la proteïna del peix, que és una important font de calci i de la proteïna ecobio més econòmica.
Així mateix, amb aquesta acció, cofinançada pel Departament d’Agricultura i la Unió Europea, es vol informar el consumidor sobre la importància de l’etiquetatge del peix i promoure la identificació del producte de proximitat mitjançant l’identificatiu Peix de llotja. Aquesta marca ha de servir per identificar i diferenciar el peix de les llotges catalanes. La pesca de Catalunya es caracteritza per ser una pesca costanera i amb un producte molt fresc, de manera que es pot trobar a les peixateries o restaurants a les poques hores de sortir de mar. Aquest producte, a més, té el valor afegit de la proximitat des del punt de vista mediambiental.
A banda del logotip identificador del peix de llotja, un etiquetatge clar i precís hauria d’informar al consumidor sobre la denominació comercial i científica de l’espècie, el mètode de producció, el nom de la zona de captura o de cria i l’art de pesca, i sobre si el producte ha estat descongelat. A més, la informació voluntària com la data de captura i el port de desembarcament permet al consumidor identificar el producte de proximitat. Trobareu tota la informació referent a un bon etiquetatge en el següent enllaç: http://agricultura.gencat.cat/ca/ambits/pesca/dar_comercialitzacio_peix/etiqueta-peixateria/
A la darrera edició de la Fira Alimentària es va presentar el Manifest per a la promoció dels productes pesquers de proximitat dins la dieta mediterrània, signat pels Grups d'Acció Local Pesquers catalans (GALP Costa Brava i GALP Mar de l’Ebre), la Federació Nacional Catalana de Confraries de Pescadors, altres GALP del Mediterrani nord-occidental (GALP de Menorca, GAL Eivissa i Formentera, FLAG Sardegna Centro Occidentale i FLAG Pays Pyrénées Mediterranée) i la Direcció General de Pesca i Afers Marítims (DGPAM) del Departament d'Agricultura.
Amb aquestes accions, el Departament d’Agricultura, mitjançant la Direcció General de Pesca i Afers Marítims, contribueix també a la implementació de l’Estratègia Marítima de Catalunya, en el sentit de reforçar el sector pesquer com un dels puntals de l’economia blava del país.
Catalunya s’ha dotat recentment d’un model de gestió pesquera únic fonamentat en la implicació plena de pescadors, científics i societat civil en la gestió. Aquest sistema de cogestió ha estat guardonat per la FAO i és garantia afegida que el producte de les nostres llotges es troba en transició cap a la sostenibilitat.