ENTREVISTA | 11/01/2019  Ruralcat

Pere Colat  “Si comprem un aliment de qualitat, comprem salut”

Per a Pere Colat no hi ha res més satisfactori que ”ser productor d’aliments i d’aliments de qualitat”. Per això en aquesta entrevista, el president de la Federació Catalana de DOP i IGP insisteix en la importància d’explicar al consumidor l’estreta relació entre la qualitat dels aliments que menja i la seva salut.

Pere Colat és defineix com a pagès en essència, de formació, de professió i de vocació. Sempre ha treballat a l’empresa familiar, principalment dedicada al conreu de la vinya i el vi,  però també a l’olivera, la fruita seca i una mica a la fruita dolça (cirera). També té una àmplia experiència en el cooperativisme agrari i, actualment, és president de la DOP Terra Alta, la cooperativa Unió Corporació Alimentària de Reus, la Cooperativa Agrícola de Corbera d’Ebre i de la Federació Catalana de DOP i IGP.

Pere Colat és defineix com a pagès en essència, de formació, de professió i de vocació. Sempre ha treballat a l’empresa familiar, principalment dedicada al conreu de la vinya i el vi, però també a l’olivera, la fruita seca i una mica a la fruita dolça (cirera). També té una àmplia experiència en el cooperativisme agrari i, actualment, és president de la DOP Terra Alta, la cooperativa Unió Corporació Alimentària de Reus, la Cooperativa Agrícola de Corbera d’Ebre i de la Federació Catalana de DOP i IGP.

-Com a persona que ha participat activament en el sector de les IGP/DOP catalanes, quins creu que són els avantatges de distingir un determinat producte amb un distintiu de qualitat? 

Un producte que té un d’aquests distintius compleix una normativa de la Unió Europea que garanteix una qualitat màxima. El consumidor ha aprés a distingir-los i a identificar-los com a exclusius en aquest sentit. 

Bona part de la feina de la Federació es concentra en donar a conèixer aquests productes als consumidors, recolzant als productors actuals i a tots aquells que s’hi vagin sumant. Tan de bo cada cop en siguin més els que puguin gaudir dels seus avantatges i inscriure’s a la Federació.

Des de la Federació volem apropar aquests productes a tota la societat. Actualment tenim convenis amb Bon Preu-Esclat i Caprabo, i estem en tràmits amb altres cadenes de supermercats. Però hem fet campanyes de tot tipus, a grans superfícies, mercats i botigues de proximitat. No només volem informar sinó també crear experiències de primera ma on el consumidor pugui opinar i actuar, com per exemple, tasts o demostracions culinàries, algunes d’elles amb restauradors de renom. També tenim un conveni amb el Departament d’Agricultura i col·laborem en campanyes, vídeos, fires i esdeveniments. Cada any, però, ens reunim en assembla per tractar els temes on es pot millorar.

-Creu que la nostra societat, en general, té un coneixement adequat d’aquests distintius? Com creu que ha evolucionat?

Penso que ha arribat un moment que el productor està molt i molt conscienciat, si més no el productor associat, és clar. Entre els productors que van per lliure hi ha de tot... En tot cas, és amb el consumidor on hem d’insistir més; és la part més important. Els darrers anys la cosa ha anat canviant però encara hi ha molta tendència a comprar per preu i no tant per qualitat. Associar el consum d’aliments amb la salut és fonamental. També ensenyar a ser crítics perquè quan un producte es comercialitza amb el nom de local o ecològic ha de tenir un segell que garanteixi la seva autenticitat.

“Molta gent està descobrint la vessant més social del model de proximitat i com ens ajuda a no deslocalitzar-nos, a poder donar feina a la gent del territori i que hi hagi una continuïtat generacional. Es fan vistes rurals i es consciencia de com es contribueix a tenir el paisatge endreçat, cuidat, amb encant...”

Per altra banda, les DOP i IGP, es vinculen amb el model de consum de proximitat, estalviant cert cost mediambiental i fomentant l’economia del territori. Molta gent està descobrint la vessant més social del model de proximitat i com ens ajuda a no deslocalitzar-nos, a poder donar feina a la gent del territori i que hi hagi una continuïtat generacional. Es fan vistes rurals i es consciencia de com es contribueix a tenir el paisatge endreçat, cuidat, amb encant...

Crec que l’evolució ha estat molt positiva i el coneixement cada vegada és més gran. Per exemple, fa una o dos dècades, qui ens hagués dit que els vins catalans guanyarien en consum als de la Rioja?

Pel que fa a la comercialització, també és evident que a nivell internacional és un factor cada vegada més important. Hi ha països i companyies que tenen uns estàndards molt alts de qualitat i els productes d’aquest segells la poden demostrar.

Una altra de les evolucions més importants ha estat en el terreny de la restauració. A la Federació hem fet jornades i xerrades, els hem anat a visitar perquè som conscients de la influència que tenen els seus professionals. Molts indrets de Catalunya tenen un encant turístic rellevant i atreuen a milers de visitants. Cuinar amb productes de DOP i IGP, oferir-los als clients i explicar-lis perquè és especial aquell arròs del Delta, la vedella del Pirineu, el formatge de l’alt Urgell i la Cerdanya, l’oli de la Terra Alta, el pollastre i capó del Prat... és una eina cabdal. Molta gent del sector s’hi està bolcant i encara ho poden fer més. També s’ha de continuar fent feina a les escoles d’hostaleria, d’on sortiran els professionals del futur. 

En definitiva, es fa molta feina en aquest sentit i per això cada vegada en som més els que estem conscienciats però encara queda feina per fer. Junts podrem fer més coses. 

-De cara al futur, quins són els reptes del sector?

Actualment representem a 20 dels 22 productes DOP/IGP reconeguts (11 DOP i 9 IGP) però seria ideal que tots els els productors estiguessin associats i emparats. Per altra banda, crec que el més important és incidir en l’alimentació de qualitat i saludable. La salut no té preu i quan compres DOP o IGP compres salut, productes que han de seguir unes normes de tractaments, residus, traçabilitat... des de l’explotació fins al consumidor. Aquests són dos grans reptes de futur per la Federació que intentarem assolir amb els recursos disponibles i el recolzament dels productors i les administracions implicades.