El programa FEMP cofinança tres projectes marítims d’economia blava amb entitats catalanes
L'Agència Executiva per a Petites i Mitjanes Empreses (EASME), un dels òrgans que gestionen el programa FEMP, ha resolt la convocatòria d’economia blava publicada l’any 2017. Els resultats han estat que un total de 104 empreses i 22 projectes han resultat beneficiaris, entre els quals hi ha dues empreses i una universitat catalanes.
S’han seleccionat tres projectes amb la participació de les empreses navals Boun4blue, ubicada a Rubí, i Dalula, ubicada a Sant Cugat, i la Universitat de Girona
La convocatòria del programa FEMP es va dividir en quatre àmbits: la innovació (disminució del risc de la inversió en projectes de demostració), el medi ambient (lluita contra la brossa marina i restauració dels ecosistemes), la cooperació per a una economia blau sostenible i una millor governança oceànica a la conca del Mediterrani.
L’àmbit majoritari s’ha centrat en els projectes de demostració i mercat, amb gairebé 9 milions d’euros. Els àmbits de les xarxes blaves i la lluita contra la brossa marítima compartiran 2,3 milions d'euros per cadascú. Per l’àmbit de la restauració d’ecosistemes s’ha seleccionat un projecte amb un pressupost d’1,5 milions d'euros.
Les entitats capdavanteres han estat les espanyoles i, pel que fa a Catalunya, s’han seleccionat tres projectes amb la participació de les empreses navals Boun4blue, ubicada a Rubí, i Dalula, ubicada a Sant Cugat, i la Universitat de Girona (UdG).
El projecte GREENing the BLUE ha resultat seleccionat en la categoria de projectes de demostració per a l'economia, que té per objectiu potenciar projectes de demostració basats en tecnologies innovadores per provar, desplegar i ampliar noves aplicacions industrials i de serveis i solucions per a l'economia blava. Els socis participants del projecte són Bound4Blue, Astander (Espanya) i Lanitz-Prena Folien Factory GmbH (Alemanya).
El projecte disposa d’un pressupost de 810.151 euros i el seu objectiu és presentar la demostració a gran escala d'una solució de veles rígides basada en el disseny aeronàutic, que redueix l'ús de combustible i les emissions contaminants en el transport marítim a través de la copropulsió d'energia eòlica. L’objectiu principal d’aquest sistema és la aplicació a la producció d’hidrogen a partir de l’aigua del mar, mitjançant hidròlisi, amb l’electricitat produïda per les turbines adossades al propi casc del vaixell cisterna, transformant així l’energia del vent en electricitat que finalment s’emmagatzema en forma de hidrogen, i amb oxigen com a “residu”.
El projecte AFRIMED ha resultat seleccionat en la categoria d’accions conjuntes per a una economia blava sostenible a la Mediterrània, amb l’objectiu d’afavorir la restauració d'ecosistemes costaners i marins degradats a zones de la Mediterrània amb un alt potencial per a una àmplia gamma de serveis d'ecosistemes marins. La durada del projecte és de gener 2019 a desembre 2021. Els socis participants del projecte són la Universitat de Girona i 9 universitats i institucions d’Itàlia, França, Grècia, Regne Unit, Albània, Tuníssia i el Marroc.
El projecte disposa d’un pressupost de 1.486.108 euros amb l’objectiu de desenvolupar i promoure protocols per restablir boscos macroalgales (Cystoseira) danyats o degradats i proporcionarà un marc per ampliar l'enfocament a altres regions.
Per últim, el projecte MedSkippers ha resultat seleccionat en la categoria de xarxes blaves per a la Mediterrània amb l’objectiu de promoure la creació de xarxes per a la creació d'ocupació, innovació i esperit emprenedor en l'economia blava de la Mediterrània mitjançant la cooperació entre una gran varietat de grups d'interès, com instituts d'educació i formació, clústers marítims i comunitats locals de pesca de la UE i els seus països socis a la Mediterrània.
La durada del projecte és de desembre de 2018 al novembre de 2021. Els socis participants del projecte són l’empresa Dalula i cinc empreses i institucions més provinents d’Espanya, Xipre, Grècia i el Marroc. El projecte disposa d’un pressupost de 499.910 euros i el seu objectiu és harmonitzar la formació i el reconeixement dels patrons professionals de petits vaixells comercials i ampliar les seves habilitats per impulsar el sector nàutic.