El porcí català s'interessa per l'enviament ferroviari de mercaderies a Europa
Representants del clúster carni porcí INNOVACC visiten la terminal intermodal de VIAA/Lorry-Rail a El Voló (Le Bolou)
Imatge de la visita a la terminal intermodal. Font: INNOVACC
El clúster carni porcí català INNOVACC està realitzant un projecte sobre les “Opcions d’aprofitament del transport ferroviari per a l’exportació dels productes carnis a la resta d’Europa” amb la col·laboració de les Cambres de Comerç de Girona i de Barcelona.
En el marc d’aquest projecte es va realitzar una visita a finals de febrer a la terminal intermodal de l’empresa VIIA/Lorry-Rail situada a El Voló (Le Bolou). Aquesta empresa disposa d’un servei per a transportar les caixes dels camions mitjançant autopistes ferroviàries. Actualment disposa de rutes entre la Catalunya Nord (El Voló) i Luxemburg (Bettembourg) i fins a Suècia (Helsingborg) i també entre França (Aiton) i Itàlia (Orbassano). Es preveu l’obertura de noves rutes per Alemanya i Polònia, per Txèquia i Eslovàquia, per l’oest de França, i també una extensió pel corredor mediterrani, cap a Catalunya i Llevant.
Varen ser presents a la visita, responsables de logística d’empreses càrnies i representants d’empreses de transport frigorífic, a més de responsables d’infraestructures de les Cambres de Comerç de Girona i Barcelona. També varen assistir-hi membres del clúster ferroviari de Catalunya RAILGRUP, així com Jordi Follia, responsable d’actuacions del Corredor Mediterrani, del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya.
La visita va ser especialment interessant per conèixer les avantatges de la càrrega i descàrrega de les caixes dels camions al tren, els temps dels trajectes, les freqüències de sortides i arribades, les garanties de control de cadena de fred, o altres beneficis indirectes, com la disminució del trànsit de camions per carreteres i autopistes, el menor nombre d’accidents, o la reducció de la contaminació ambiental.
El gran potencial de les autopistes ferroviàries europees
Les autopistes ferroviàries es plantegen com una solució complementària al transport per carretera, no pas com una alternativa. De fet, dels més de 10.000 camions diaris que actualment creuen la frontera de La Jonquera, uns 300 són usuaris dels quatre serveis diaris per sentit que ofereix VIAA/Lorry-Rail, que funcionen gairebé a plena capacitat.
El sector carni porcí català va exportar l’any 2012 més de 720.000 tones. L’exportació a Europa i països propers va ser superior a les 600.000 tones i es va fer majoritàriament per carretera (un 99% dels casos) i tan sols una petita part per via marítima (1%). Aquest és, doncs, un sector amb un elevat potencial de millora en la utilització de transport ferroviari que podria permetre augmentar la competitivitat de les empreses, ja sigui amb una possible reducció del cost actual de transport únicament per carretera (degut a l’increment de cost del gasoil, els peatges, l’eurovinyeta,...) o per una millora del servei de transport cap als seus clients.
L’estudi que està elaborant INNOVACC ajudarà a conèixer la viabilitat tècnica i econòmica del transport ferroviari per a l’exportació de productes carnis. Es preveu identificar les barreres operatives que condicionen l’ús del transport ferroviari per part del sector carni a curt termini i identificar les solucions intermodals competitives per a l’exportació de productes carnis a mig i llarg termini. Finalment, es realitzaran proves pilot d’enviament de productes al Nord d’Europa aprofitant aquestes autopistes ferroviàries. També es preveu recolzar totes les iniciatives públiques o privades que ofereixin serveis de transport ferroviari per a productes alimentaris des de Catalunya cap a diferents indrets d’Europa.