Les marques d'alimentació guanyen terreny a les marques blanques
Enguany, les grans marques d'alimentació comencen a recuperar vendes respecte a les marques blanques. Després d'un any com el 2009, en què les marques blanques menjaven quota de mercat a les d'alimentació, ara, s'han registrat els primers indicis de recuperació de vendes.
Així ho assenyala l’estudi "La marca, palanca de futur", presentat a l'escola de negocis Esade, dins de la Jornada anual del centre de la marca. L'estudi, que ha aplegat els principals grans fabricants, afirma que les grans marques de consum aporten a l'economia espanyola 14 vegades més que les anomenades marques blanques. Per això, tot i que és comprensible que els consumidors comprin productes econòmics per necessitat, destaca que recolzar les marques és important pel teixit econòmic del país. Segons Toni Seijo, director tècnic del centre de la marca d'Esade, els diners que els consumidors paguen per productes de marca "serveixen per tenir més ocupació, de millor qualitat en termes salarials i de condicions" i per invertir en I+D.
A les grans empreses alimentàries es respira més tranquil·litat que al començament de la crisi, quan les marques blanques ocupaven més quota de mercat. Per exemple, el director general de Gallina Blanca, Jordi Franch, creu que s'ha entrat en "un període d'estabilitat. Alguns mercats estan recuperant la participació dels productes de marca. Per altra banda, en els últims mesos també observem que els mercats sembla que comencen a donar senyals de reprendre el creixement".
Per recuperar vendes i quota, molts fabricants han hagut d'abaixar preus i, en alguns casos, per quadrar els números, fins i tot produir per a marques de distribució.
Declaracions de LLena en l'acte de cloenda de la jornada
El conseller d'Agricultura, Alimentació i Acció Rural, Joaquim Llena, acompanyat del director dels Serveis Territorials del DAR a Barcelona, Jaume Balagué, va presidir l'acte de cloenda de la Jornada Anual del Centre de la Marca d’ESADE.
Llena va començar el seu discurs destacant que el sector agroalimentari, el primer sector industrial català, és "el que ofereix opcions més reals de present i de futur". Tot i això, el sector té unes particularitats a tenir en compte i una d'elles és que els diferents agents de la cadena agroalimentària s'enfronten entre ells, són enemics en alguns casos, i això és un factor a superar. Una mostra d'això és la confrontació entre les marques de fabricant i les marques de distribució, situació que s'ha vist potenciada durant la crisis econòmica actual.
Segons el conseller, l'aposta de futur és clara: les marques de fabricant i el seu vincle emocional amb el consumidor "són garantia d’ocupació, d'innovació, de no deslocalització i internacionalització".
Per la seva banda, Jaume Balagué va afegir que la situació econòmica ha fet que la línea entre les marques de distribució i de fabricant s'hagi diluït en el cap i el cor del consumidor i fins i tot, algunes marques de distribució hagin aconseguit generar un vincle emocional amb el consumidor que abans no existia. "Els imperatius de la crisi poden provocar que la diferència entre les dues tipologies de marca no existeixi", va declarar el titular del DAR, "la distribució té una antena continua posada envers les demandes del consumidor i pot anticipar-se a aquestes demandes, impulsant la innovació amb més facilitat que algunes marques de fabricant".