Un catàleg de productors de Montsant promou els seus productes com a valor afegit del parc natural
El catàleg és el primer pas d'un programa de desenvolupament social i econòmic vinculat a la conservació del parc
Portada del catàleg " De Montsant a taula"
De Montsant a taula és fruit de la suma de sinergies entre l’equip de gestió del Parc i la Mancomunitat de municipis de Montsant i incorpora 56 productors que permeten difondre i potenciar els productes que s’elaboren a Montsant mitjançant la gastronomia i el comerç de proximitat. D’aquesta manera posaran en valor la tasca de les persones que fan possible obtenir un producte de qualitat i que contribueixen a la conservació d’un valuós patrimoni natural, cultural i paisatgístic.
Aquest catàleg no és el final d’un projecte, sinó l’inici i l’aposta del Departament d’Agricultura a través del Parc de Montsant per continuar donant suport a la promoció dels productors amb diferents accions. Aquestes accions es concretaran en trobades del sector turístic (restaurants i allotjaments) amb els productors, per tal d’incorporar el consum del producte local en els establiments i fer-lo visible als seus clients, així com ampliar l’oferta turística a través de visites guiades a les explotacions dels productors. El parc també hi serà present en les diferents fires d’alimentació de la demarcació per donar a conèixer els productors i es farà una exposició permanent a la seu del parc dels productors i dels seus productes, entre d’altres accions.
Així doncs, aquest catàleg és el primer pas per dur a terme un programa de desenvolupament social i econòmic vinculat a objectius de conservació per al Parc Natural de Montsant. L’objectiu principal és donar a conèixer, difondre i potenciar el producte elaborat a Montsant com a valor afegit a l’espai natural protegit, a més d’afavorir el consum de proximitat, mitjançant les cadenes de circuit curt.
La finalitat és arribar a compartir els interessos mutus dels productors i el sector terciari (serveis de restauració, comerç i hostaleria) i el Parc per treballar tenint en consideració que ambdues parts es coresponsabilitzin d’un projecte que permeti unir conservació amb agricultura i l’impuls a una economia local tan important i característica a Montsant.
Aquest pla sorgeix com a resposta a una demanda social de productes de proximitat, sobretot per afavorir la venda directa entre productors i consumidors, una més alta exigència de qualitat en els productes, la identificació de la seva procedència i les pràctiques emprades per a la seva obtenció (agricultura ecològica, integrada... ).
Aquest projecte ha nascut amb la voluntat de potenciar, des d’una perspectiva local, les tendències i iniciatives adreçades a l’escurçament dels canals de venda en el sector agroalimentari i, més concretament, la promoció de la venda directa dels seus productes. Els canals de venda directa segueixen una tendència a l’alça i es preveu que creixin de forma continuada i sostinguda en els propers anys.
El col·lectiu productor agrari és cada cop més conscient que necessita noves estratègies comercials per donar sortida als seus productes en un mercat competitiu, i per això impulsa noves iniciatives. Aquestes es basen en la qualitat, a reduir el nombre d’intermediaris i a oferir valor afegit al producte.