MÓN RURAL I TURISME | 17/07/2013  RuralCat/DAAM

Arrenca Enoturisme Catalunya

Enoturisme Catalunya és el nou programa de la Generalitat per promoure i donar suport a la comercialització de l'oferta turística catalana vinculada a l'enoturisme a escala nacional, estatal i internacional

 El programa pretén enfortir la coordinació entre entitats i administracions en la promoció i planificació d’aquest producte per unir esforços i no crear duplicitats. Altres objectius són incrementar el coneixement tant quantitatiu com qualitatiu sobre el visitant enoturista, les seves necessitats i requeriments; impulsar la formació als professionals del sector per a la recepció de turistes; i reforçar la promoció d’aquest producte en els mercats català, espanyol i francès.

 
Una de les qüestions en què ja s’ha començat a treballar és una nova senyalització enoturística. En aquest sentit, ja s’han definit els dissenys i la localització dels plafons a les portes d’entrada de les DO vinícoles.
 
Altres iniciatives que es posaran en marxa són la creació d’una Taula de Treball d’Enoturisme amb la participació dels diferents actors vinculats i d’un gestor estadístic específic per a l’enoturisme,  així com l’organització i la participació en esdeveniments diversos.
 
 

Primer inventari de l’enoturisme a Catalunya

 
La Direcció General de Turisme i l’Agència Catalana de Turisme, en col·laboració amb l’Incavi, han realitzat paral·lelament un primer informe del sector per disposar d’un inventari a partir del qual establir un model de gestió integrador. Aquest model s’ha de basar en la promoció d’una oferta diversa, de qualitat i estructurada, que respecti les necessitats i la identitat de les DO que existeixen a Catalunya (Alella, Catalunya, Conca de Barberà, Costers del Segre, Empordà, Montsant, Penedès, Pla de Bages, Priorat, Tarragona, Terra Alta i Cava).
 
Per primera vegada s’ha recollit i sistematitzat la realitat existent en un inventari que ha de permetre potenciar i prioritzar aquesta activitat a Catalunya. Per elaborar-lo s’han enviat més de 500 enquestes a cellers; s’han realitzat visites a un centenar de cellers de les 11 DO de vins i la DO Cava; entrevistes a representants del sector, tant públics com privats; i s’ha dut a terme una recerca de l’oferta complementària vinculada a l’enoturisme.
 
Aquest informe ha permès la detecció dels agents socials i econòmics que ja estan treballant en enoturisme a Catalunya, on destaca la gran varietat de cellers. L’inventari n’identifica prop de 300 que ja reben turistes i que ofereixen activitats relacionades amb el món del vi com ara visites guiades, tasts, passejades per les vinyes, etc.
 
La xarxa de serveis turístics bàsics, l’oferta complementària vinculada a l’enoturisme i diverses iniciatives públiques i privades estructurades al voltant del món del vi, són altres elements que conformen aquest primer inventari. En aquest sentit, cal esmentar les diferents velocitats en el desenvolupament de l’enoturisme a Catalunya, amb iniciatives molt atractives que conviuen amb d’altres a les quals els queda encara camí per recórrer.