La indústria reduirà el greix, el sodi i la sal dels aliments
El Ministeri de Sanitat ha posat en marxa l'Estratègia NAOS (Nutrició, Activitat Física i Prevenció de l'Obesitat), per millorar els hàbits d'alimentació i impulsar la pràctica regular de l'activitat física entre tots els ciutadans, posant especial atenció en la prevenció durant l'etapa infantil i juvenil.
Les accions d'aquesta estratègia es portaran a terme en els àmbits familiar, empresarial, sanitari i, especialment, en l'educatiu, incidint en els menjadors escolars i en el foment de l'exercici físic. L'estratègia NAOS no contempla cap normativa que pugui a obligar a la indústria alimentària a dur a terme els compromisos adquirits i es deixa tot a l'autorregulació. Tot i això, la indústria reduirà els percentatges de greixos, sodi i sals dels aliments per ajudar a combatre l'augment de l'obesitat i sobrecàrrega a Espanya.
Compromisos acordats
La indústria s'ha compromès per tal que el greix que s'afegeixi en els productes destinats a l'alimentació dels nens menors de 12 anys contingui una alta proporció d'àcids grassos insaturats i una baixa proporció dels àcids grassos "trans", que són els causants del colesterol. L'objectiu és anar substituint els greixos saturats per altres insaturats, de forma progressiva i fomentar la sortida al mercat de gammes de productes baixos en sal, grassa i sucres. A finals del primer trimestre de l'any, la indústria alimentària presentarà un pla per disminuir la presència de sodi en aquells aliments que més en continguin i en alguns productes s'intentarà reduir la quantitat un 10 per cent en un marge de cinc anys. Per la seva banda, el sector de la fleca espanyola reduirà el percentatge de la sal d'un 2,2 per cent a un 1,8 per cent en l'elaboració del pa en un període de quatre anys. La indústria aplicarà, a més, un codi d'autorregulació per a la publicitat d'aliments i begudes destinats a menors de 12 anys, i que afectarà també les franges horàries d'emissió i la manera de presentació dels productes i inclourà informació nutricional més completa en les etiquetes dels productes i menús dels restaurants. En l'elaboració d'aquesta estratègia s'han compromès institucions i organitzacions com la Confederació Espanyola d'Organitzacions de Fleca (CEOPAN); l'Associació Nacional Espanyola de Distribuïdors Automàtic (ANEDA); la Federació d'Indústries d'Alimentació i Begudes (FIAB); la Distribució Comercial, representada per ASEDAD i ANGED i l'hostaleria i restauració (FHER i FEHRCAREM).