Les DO aporten prestigi, seguretat i garantia al consumidor
Les Denominacions d¿Origen poden aportar un valor afegit al producte en termes de pregisti, seguretat i garantia, i influeixen en la decisió de compra. Aquesta és la principal conclusió del projecte 'La marca d'origen en el mercat del vi espanyol', desenvolupat per investigadors de la Universitat de La Rioja i de Burgos.
El projecte ha investigat les implicacions del valor de marca dels productes protegits sota una Denominació d'Origen en el procés de compra. En particular, s¿han estudiat aquests factors en els vins de la DOC Rioja, de la DO Ribera de Duero i altres zones per identificar el component i significat de la marca Denominació d'Origen. El treball de camp s'ha desenvolupat amb enquestes entre directius de cellers, distribuïdors i articulistes d'opinió i consumidors compradors de vi. Les DO aporten informació al consumidor sobre les característiques del producte, fet que condiciona les expectatives prèvies, redueix l'esforç de compra i redueixen el risc en la fase d'elecció. En aquest sentit, la marca afavoreix la decisió de compra però no avalua el producte. És el consumidor qui quan prova el vi reté la marca i es decideix en el futur a repetir.