SEGELLS DE QUALITAT | 25/10/2004  Ruralcat

Les DO aporten prestigi, seguretat i garantia al consumidor

Les Denominacions d¿Origen poden aportar un valor afegit al producte en termes de pregisti, seguretat i garantia, i influeixen en la decisió de compra. Aquesta és la principal conclusió del projecte 'La marca d'origen en el mercat del vi espanyol', desenvolupat per investigadors de la Universitat de La Rioja i de Burgos.

Ampolles de vi en un celler

El projecte ha investigat les implicacions del valor de marca dels productes protegits sota una Denominació d'Origen en el procés de compra. En particular, s¿han estudiat aquests factors en els vins de la DOC Rioja, de la DO Ribera de Duero i altres zones per identificar el component i significat de la marca Denominació d'Origen. El treball de camp s'ha desenvolupat amb enquestes entre directius de cellers, distribuïdors i articulistes d'opinió i consumidors compradors de vi. Les DO aporten informació al consumidor sobre les característiques del producte, fet que condiciona les expectatives prèvies, redueix l'esforç de compra i redueixen el risc en la fase d'elecció. En aquest sentit, la marca afavoreix la decisió de compra però no avalua el producte. És el consumidor qui quan prova el vi reté la marca i es decideix en el futur a repetir.

El preu elevat s'identifica amb un producte de qualitat

Segons l¿estudi, davant la proliferació de marques, unes 10.000 en total, els senyals de qualitat per al consumidor són dos: la marca (col·lectiva o individual, les DO o els propis cellers) i el preu. Els consumidors identifiquen els preus alts com un indicador de qualitat. Encara que inicialment pugui ser un fre, el consumidor pensa que "si un vi és car, serà millor". Els investigadors conclouen que, pel consumidor, si un vi barat és dolent no ho torna a comprar, però si és car pensa que la botella va sortir dolenta. El projecte d'investigació 'La marca d¿origen en el mercat del vi espanyol' ha estat finançat pel Primer Plan Riojano d'I+D del Govern de La Rioja.