La decisió de comprar carn va més enllà de la qualitat del producte
Un estudi de l'IRTA profunditza en la influència de la cultura del consumidor, l'aspecte de la carn, la certificació i els segells de qualitat, el preu i les tècniques de màrqueting en la venda de carn a diferents mercats.
La percepció que el consumidor té sobre un producte és el principal impulsor de la compra. La carn i els derivats carnis estan també subjectes a aquesta conducta, per això, els investigadors de l’IRTA Maria Font i Furnols i Luis Guerrero, han estudiat els factors més destacats que condicionen el comportament dels consumidors en un estudi publicat a Meat Science. L’objectiu de l’estudi és entendre com se generen les expectatives de consum i què ha de tenir en compte la indústria per tal de satisfer-les.
La primera de les variables exposades està subjecta a factors psicològics, determinats pels coneixements i actituds que el consumidor crea a partir d’experiències pròpies i de la cultura on es troba. Per tant, aspectes ètics com el benestar dels animals o de seguretat alimentària (crisi de les vaques boges, la febre porcina, salmonel·la) són factors que poden promoure o desestimar la compra de determinats tipus de carn. Sabent això, la indústria pot intercedir en la percepció subjectiva d’un producte a partir d’estratègies de comunicació que permetin crear un estat d’opinió favorable al consum de proteïna animal.
Una segona aproximació als productes carnis té a veure amb el factor sensorial, en com les propietats específiques del producte s’adapten a les expectatives del mercat. Aspectes visuals com el color o la quantitat de greix intramuscular, la textura o el gust, són qualitats que s’accepten de diferent forma segons els hàbits de consum de cada zona o cultura. Com a exemple, els autors esmenten diversos estudis que demostren que, segons el país, els consumidors prefereixen la vedella de color vermell, morat o marró. El color de la carn, així com altres propietats sensorials, poden variar segons factors de producció com ara l’alimentació, les condicions de l’animal abans del sacrifici o l’emmagatzematge i conservació de la canal. La indústria, doncs, ha de conèixer les preferències de cada mercat per tal de garantir una producció dirigida als gustos predominants.
Per acabar, l’estudi dels investigadors de l’IRTA analitza la importància del màrqueting en l’elecció del producte. Una de les estratègies de màrqueting més destacades és el preu i el que el consumidor està disposat a pagar per allò que s’ofereix. Així, una vedella de baix cost s’associarà a una qualitat pobra, però pot ser un al·licient de compra en mercats en que el factor econòmic sigui un valor predominant.
Les etiquetes i els certificats també són elements d’informació important que el consumidor té en compte a l’hora de triar un producte. Un segell que garanteixi l’origen local de la carn, sol associar-se a un producte més fresc, i per tant, de millor qualitat. Altres especificacions com els certificats halal o de producció ecològica atorgaran al producte valors pels quals el consumidor prioritzarà la seva elecció.
Així doncs, el procés de decisió de la compra de carn va més enllà de la qualitat del producte. Els productors han de conèixer els factors de decisió i tenir-los en compte per tal de crear estratègies d’informació que afavoreixin actituds positives per part del consumidor i que facin el producte interessant des de punts de vista tan diversos com el valor nutricional, la salut o el medi ambient.
Referència:
“Consumer Preference, behavior and perception about meat and meat products: An overview”. Meat Science, vol. 98, Issue 3, Nov 2014, pp 361–371