Neix un projecte innovador per classificar el gust de la fruita
L'Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA), Catalònia Qualitat i la cadena de Supermercats Plusfresc han posat en marxa el projecte "Paleta de sabors". Aquest concepte innovador es basa en classificar el gust de la fruita amb diferents colors en el mateix punt de venda, de forma que els consumidors puguin escollir, per una mateixa fruita i amb un codi de colors, si prefereixen comprar varietats amb un gust més dolç o altres amb un gust més àcid.
Exemple d'un codi del projecte "Paleta de Colors". Font: IRTA.
Els Supermercats Pujol seran els pioners en aquest estudi, on a partir d'ara es pot comprar fruita mitjançant aquests codis de colors en tres dels seus supermercats Plusfresc de Lleida. Els resultats seran avaluats al final de l'estiu i, en funció dels resultats obtinguts, la cadena de supermercats es planteja ampliar aquest projecte a la majoria dels seus supermercats i a altres espècies de fruita del lineal on es doni la mateixa problemàtica.
Moltes varietats de la mateixa fruita
En el mercat actual hi ha varietats de pomes i nectarines, entre d'altres, amb aspecte casi idèntic però que poden ser més dolces o inclús àcides. Aquesta diversitat és motiu de confusió per als consumidors, donat que en el moment que la consumeixen, el seu gust no correspon a les seves expectatives.
En els darrers anys han aparegut al mercat moltes varietats de fruita de qualitat extraordinària, que estan sent cultivades pels agricultors. Aquest canvi varietal tan ràpid i la gran diversitat de varietats, ha provocat que els consumidors no puguin aprendre quin gust té una varietat d’un determinat nom, i a més, són reticents a la compra d'una nova varietat davant del dubte de si tindrà el gust esperat.
Resultats del projecte ISAFRUIT
ISAFRUIT és un projecte d'investigació integrat realitzat en els darrers anys a Europa i amb participació de l'IRTA que abasta tots els aspectes de la fruita, des de la llavor fins els producte final consumit. Els resultats obtinguts han posat de manifest, mitjançant tasts en diferents països, que dos terceres parts dels consumidors prefereixen el gust dolç en poma i préssec i només una tercera part preferien el gust àcid. Aquests resultats són quasi independents del país, edat o sexe. En l'estudi també es va posar de manifest que un dels principals motius de rebuig a repetir la compra de fruita podria ser quan el gust d'aquesta no era l'esperat pel consumidor. Des de fa anys, els especialistes de l'IRTA del programa de fructicultura alerten d'aquest fet, que pot ser un important escull per incrementar el consum de fruita.
L'IRTA ha participat en la classificació de més de 100 varietats de fruita, en funció dels continguts de sucres i àcids que són propis de cada varietat. Aquesta informació és fruit de les avaluacions de varietats de fruita dolça que s'han realitzat a les Estacions Experimentals de Lleida i Mas Badia en els darrers 15 anys.