Aquest premi vol distingir a les empreses agràries i les agroindústries que hagin incorporat innovacions que representin un nou producte, procés o gestió per a l'empresa, orientades a millorar la competitivitat i la sostenibilitat de les empreses, mitjançant la innovació. La dotació és de 6.000 euros i una nominació de 2.000 euros per a cadascuna de les tres modalitats:

Premi a l'empresa agrària: per la implementació d'innovacions dins del procés productiu o de gestió que siguin referents per a altres empreses del sector. Premi a l'agroindústria: per innovacions en els processos, la gestió o en els productes i les estratègies comercials de les agroindústries de primera transformació i/o conservació, així com de subministrament de factors de producció o serveis que intervinguin en la producció i/o transformació agroalimentària. Premi al/a la jove emprenedor/a innovador/a per la implementació d’innovacions en l’empresa agrària o en l’agroindústria i per les característiques pròpies d’un/de una emprenedor/a innovador/a.

 

Enllaç al tràmit:

 

 

 

Vídeos

Guanyadors PITA 2018

Modalitat Jove emprenedor Innovador
Francesc Ribas - Guanyador
 
Albert Sala Martínez - Finalista
 
Modalitat Agroindústria
Kensho Sake - Guanyador
 
Quiònia Pujol Sabaté - Finalista
 
Modalitat Empresa Agrària
Verdcamp Fruits SAT - Guanyador
 
Agroalimentària Mas Saulot - Finalista
 

Novetats

Novetats

PREMIS | 03/07/2019  Ruralcat

El proper 8 de juliol finalitza el període per presentar-se als premis PITA 2019

Els premis estan dotats amb la quantitat de 6.000 euros per a cadascun dels guanyadors, i amb 2.000 euros per cadascun dels finalistes.

El premi consta de tres modalitats: una per a l’empresa agrària, una per a l’agroindústria i una al/a la jove emprenedor/a innovador/a

El premi consta de tres modalitats: una per a l’empresa agrària, una per a l’agroindústria i una al/a la jove emprenedor/a innovador/a

El termini per presentar les candidatura a la XVIII edició del Premi a la Innovació Tecnològica Agroalimentària (PITA) 2019 finalitza el proper dilluns 8 de juliol

Aquest Premi vol distingir les empreses agràries, les agroindústries i les persones joves emprenedores innovadores que hagin incorporat innovacions que representin un nou producte, procés o gestió per a l’empresa orientats a millorar-ne la competitivitat i la sostenibilitat.

El premi consta de tres modalitats: una per a l’empresa agrària, una per a l’agroindústria i una al/a la jove emprenedor/a innovador/a. Els premis estan dotats amb la quantitat de 6.000 euros per a cadascun dels guanyadors, i amb 2.000 euros per cadascun dels finalistes

Els premis es faran públics en la seu electrònica de la Generalitat de Catalunya http://seu.gencat.cat i al web http://agricultura.gencat.cat/beneficiarisajuts, fent ús dels mitjans electrònics establerts.

Podeu trobar tota la informació al web del DARP http://agricultura.gencat.cat/ca/ambits/formacio-innovacio/dar_innovacio_sector_agroalimentari/dar_premis_pita/ i al portal Ruralcat https://ruralcat.gencat.cat/web/guest/premis-pita

Font: RuralCat

ENTREVISTA | 07/06/2019  Ruralcat

Pilar Comes  “Volem aconseguir configurar la tercera pota de l’agricultura mediterrània i valoritzar la nostra flora aromàtica i medicinal”

Pilar Comes va inaugurar al 2007 el Parc de les Olors de Vall de Ros a la seva finca de Riells del Fai amb l’objectiu de trobar un model de negoci rendible per a unes poques hectàrees de terra. No tan sols ho va aconseguir, sinó que també ho va oferir als altres, creant la Xarxa Parc de les Olors de Catalunya al 2009. Actualment, en formen part 20 parcs en actiu i un conjunt d’empreses col·laboradores. La central de la Xarxa Parc de les Olors rep la visita anual de 100 escoles, 3.000 visitants de públic familiar i col·labora amb diferents entitats, com ara la Creu Roja, en la divulgació d’un model de vida saludable. El projecte ha estat finalista en els Premis PITA 2018 en la modalitat a l’empresa agrària, per la implantació d’innovacions dins del procés productiu com és el seu model de desenvolupament rural basat en la valorització de les plantes aromàtiques i medicinals.

Pilar Comes és filla de pagesos, geògrafa paisatgista, docent i investigadora a la UAB, i també apassionada del camp i la flora. Al 2007 va inaugurar, com a projecte personal, el Parc de les Olors de Vall de Ros.

-Com va néixer la idea de crear el primer Parc de les Olors? 

Després dels focs de 1994, l’espai on visc des de fa més de 30 anys va quedar molt afectat. I les fonts que hi havia es van assecar. Havia de pensar en alguna alternativa per mantenir l’espai d’una hectàrea amb una estratègia sostenible. La idea inicial va ser  fer un jardí xeròfil, visitable especialitzat en Plantes Aromàtiques i Medicinals mediterrànies que alhora podria ser una jubilació activa, un cop acabés la meva tasca a la UAB. Quan vaig fer 50 anys, l’any 2007 me’l vaig autoregalar i va començar a funcionar. 

-Quin és l’objectiu de la Xarxa de Parcs de Olors a Catalunya?

L’objectiu s’ha anat fent més ambiciós amb el pas del temps. Inicialment d’un projecte personal vam passar a un projecte col·lectiu, però seguint el model inicial de crear petits jardins visitables. Així el Parc de les Olors era pensat com un espai per donar valor a petites finques abandonades, molt lligat al turisme rural i com un complement de rendes agràries. Posteriorment, cap el 2012 va anar-se dibuixant el model de negoci que actualment es defineix com a Parc de les Olors. La idea que ens mena actualment és aconseguir configurar la tercera pota de l’agricultura mediterrània, i com s’ha fet amb l’oli i la vinya, valoritzar la nostra flora aromàtica i medicinal. L’estratègia que seguim és afavorir que a cada comarca de Catalunya hi hagi un Parc de les Olors. Volem fomentar el desenvolupament rural sostenible segons un model agroecològic adaptat a cada lloc i a cada actor i això fer-ho segons un model col·laboratiu, amb uns serveis centrals de la Xarxa que acompanyen el procés d’implantació de cada parc. 

“Volem fomentar el desenvolupament rural sostenible segons un model agroecològic adaptat a cada lloc i a cada actor i això fer-ho segons un model col·laboratiu”

-El Parc de les Olors és un model de desenvolupament rural sostenible basat en el cultiu ecològic de Plantes Aromàtiques i Medicinals (PAM), que integra tot el procés de la cadena de valor en la pròpia finca agrícola, des del cultiu fins a l’elaboració de productes i la seva comercialització directa al consumidor o per altres empreses, així com la divulgació. Per què heu apostat per aquest model?

Perquè és una realitat que del cultiu de PAM no se’n pot viure si pensem en les finques mitjanes de Catalunya (aprox. 3 hectàrees). A més el mercat de les PAM està molt globalitzat i no podríem competir amb les produccions de països en desenvolupament on els costos de mà d’obra són molt més baixos. Per aquest motiu hem optat per fer molta innovació, incorporar el PAM turisme i la divulgació científica com a línia de negoci molt important, garantir una qualitat de producte excel·lent  ( que no es troba al mercat) i, a més col·laborar, amb la indústria del país mitjançant projectes de Responsabilitat Corporativa i Ambiental, amb produccions concertades i amb un gran valor afegit. 

-Es tracta d’un model de negoci que fomenta la biodiversitat i l’agricultura regenerativa, alhora que es preocupa d’obtenir rendes justes per als productors. Quina producció anual teniu?

Si ens centrem en la producció en quantitat de quilos estem parlant de pocs milers, però els valors que integra la nostra tasca tenen major rellevància. Tenim, com a exemple, l’encàrrec d’un laboratori de produir 300 kg anuals de flor de calèndula molt ben pagats. Però alhora aquestes calèndules per a nosaltres tenen altres valors. Les flors de calèndula ens ajuden a la lluita integrada, ja que atrauen els insectes que alhora controlen possibles plagues d’altres cultius. A més,  els camps de calèndula també són un atractiu paisatgístic de primer ordre, que afavoreixen que els nostres visitants gaudeixin, coneguin les seves propietats i comprin el nostre oli de calèndula a la nostra agrobotiga. Aquesta història es pot aplicar a les quasi 70 espècies que tenim en cultiu. Quina és la producció anual? Molts quilos, però sobretot molts beneficis ambientals, paisatgístics, i socials.

                                                        

“Quina és la producció anual? Molts quilos, però sobretot molts beneficis ambientals, paisatgístics, i socials”

-Quines són les vostres principals línies de negoci?

El Parc de les Olors té quatre línies de negoci bàsiques: el cultiu, l’elaboració de productes, la divulgació i la comercialització. En el cas de la central a aquestes quatre línies se li ha d’afegir la d’I+D i gestió de la xarxa PO.

-La gestió de la Xarxa, com a franquícia social, és d’esperit col·laboratiu i potencia el treball en xarxa, quins avantatges té?

Tot i que jurídicament no estem constituïts com una empresa social, la idea que mena la franquícia sí que ho és, perquè s’ha dissenyat com a estratègia per potenciar una marca comuna i una idea de negoci compartida, però l’empresa franquiciadora no cobra royalties i la idea és convertir-la en un projecte d’interès públic i gestionar-la a través d’una fundació. No s’ha fet abans perquè primer volíem demostrar que era oportuna i sostenible a nivell econòmic. 

-Oferiu una estratègia innovadora al camp per a millorar les condicions del patrimoni rural i especialment de la gent que viu del camp. En aquest sentit, el Parc de les Olors és una oportunitat d’ocupació per a la població femenina i per a persones amb risc de marginalitat. Quines activitats oferiu per aquests col·lectius?

Des de les mateixes activitats divulgatives com visites i tallers fins a oferir el nostre espai per a fer pràctiques en els mòduls ocupacionals que fan aquests col·lectius i col·laborar amb ells per a la creació de nous productes de la marca. 

-Actualment hi ha 20 parcs en actiu però teniu altres projectes en marxa per exportar el model de negoci fora de Catalunya. Quins són?

Molt sovint ens arriben ofertes de crear nous Parcs de les Olors fora de Catalunya. De moment tenim ja encetades dues Xarxes més: la de Balears i la d’Andalusia. En cada cas s’està construint el projecte pilot que ha de servir de model per estendre una xarxa regional com la que tenim a Catalunya. Més endavant col·laborem amb empreses i entitats per anar fomentant la nostra idea a Perú, al Brasil, etc. 

-Un altre dels vostre objectius és crear nous productes artesans, de qualitat i amb una forta càrrega d’innovació per fer-los arribar directament als consumidors a través de la venda de proximitat a l’agrobotiga de cada parc i als centres col·laboradors, així com a la botiga online. Quins productes oferiu i quines característiques comunes tenen?

Les aplicacions de les Plantes Aromàtiques i medicinals són moltes. Hem començat per productes cosmètics i alimentaris. Però actualment estem ampliant a altres camps d’aplicacions de les PAM, sobretot aquells relacionats amb la divulgació, com ara publicacions pròpies. La creació de nous productes està molt relacionada amb les oportunitats del mercat i els projectes d’innovació que som capaços de tirar endavant. 

Els nostres productes tenen en comú la seva garantia d’origen dels seus components, ja que o bé els fem directament amb un 100% de matèria primera nostra, o bé els fem amb col·laboració amb indústries que miren de valoritzar el major nombre possible d’actius nostres. Els productes que fem nosaltres directament són ecològics certificats. 

“Els nostres productes tenen en comú la seva garantia d’origen dels seus components”

-A més, realitzeu activitats divulgatives i de promoció de les PAM per a escoles i el públic en general per afavorir que l’espai agrícola es converteixi en una oportunitat de viure la natura, valorar la pagesia i de fomentar hàbits saludables. En què consisteixen?

Les activitats divulgatives que fem tenen diferents formats. Però totes elles tenen en comú que suposen un aprenentatge sensorial, en base a l’experimentació. Els visitants reben un bany d’agroecologia pràctica. Es fan al càrrec del que suposa passar de la planta al perfum, el valor de la nostra flora medicinal autòctona i tot a uns preus populars, assequibles per a tothom. 

-Una altra de les vostres iniciatives és la plantipèdia online, un petit recull obert del coneixement entorn les plantes aromàtiques, culinàries i medicinals. De quantes referències disposeu i a quin públic va dirigit?

La plantipèdia és una iniciativa de crear una base de dades entorn les diferents espècies amb les quals treballem, però no amb un caràcter de recull bibliogràfic, sinó de poder anar recollint la nostra experiència en el cultiu i altres aspectes de les plantes que cultivem. Hi ha molt poca bibliografia que sigui adaptada a les nostres latituds i en general no està tampoc escrita en català. Les referències són encara poquetes i amb poca informació perquè és un projecte molt recent. Però amb pocs mesos esperem reflectir-hi la informació de les 70 espècies que d’una manera o altra estem treballant i estudiant. 

Pilar Comes és filla de pagesos, geògrafa paisatgista, docent i investigadora a la UAB, i també apassionada del camp i la flora. Al 2007 va inaugurar, com a projecte personal, el Parc de les Olors de Vall de Ros.

ENTREVISTA | 31/05/2019  Ruralcat

Joaquim Solé  “Oferim la possibilitat de conèixer tot el món dels castanyers i de la castanya d’una manera sostenible i respectuosa amb el nostre entorn”

Castanya de Viladrau, SCP va néixer el 2009 arran de la Fira de la Castanya de Viladrau, amb el ferm objectiu de recuperar els boscos de castanyers abandonats del Parc Natural del Montseny i revifar la producció autòctona de castanyes. És la primera empresa del país que comercialitza castanya torrada durant tot l’any, un producte que fins ara s’atribuïa només a l’època de la tardor. L’empresa ha participat en diversos estudis i ha trobat un procés per emmagatzemar les castanyes en fresc sense que perdin ni el seu bon gust ni cap de les seves propietats. L’empresa ha anat ampliant la seva gamma de productes amb farina de castanya, crema, infusió, licor, cervesa, formatge, botifarra, etc. Cada any introdueix nous productes al mercat, per tal d’intentar sorprendre els clients. Castanya de Viladrau ha estat finalista del Premi PITA 2018 en la modalitat a l’agroindústria per la implantació d’innovacions en els processos de primera transformació i/o conservació de productes d’origen agrari.

Joaquim Solé ha treballat des de sempre en el món agrari, ramader i forestal i durant 15 anys amb vaca de llet. Més tard va formar part del sector porcí i, actualment, es dedica plenament al món de la castanya i la recuperació de castanyers com a soci fundador de l’empresa Castanya de Viladrau.

-D’on prové la vostra castanya?

La nostra castanya fresca prové de les finques del Parc Natural del Montseny, situades a una alçada de 900 metres. Les castanyes són sotmeses a un procés totalment natural en què només utilitzem aigua, sense cap mena de producte químic per a la seva conservació.

-En què consisteix aquest procés?

Primer realitzem una selecció acurada i seriosa a l’hora de la recollida de la castanya, de menys de 24 hores. La castanya és calibrada en quatre mides diferents: petita, mitjana, gran i extra i, mitjançant un mètode natural, s’extreuen les castanyes afectades pel balaninus, un cuc que afecta el fruit. Després s’envasen en paquets on es veu el producte i les conservem en temperatura dins una cambra refrigeradora i s’assequen al grau òptim d’humitat. Una part de les castanyes es deshidraten. 

-Quina producció anual teniu?

Al voltant de 14.000kg anuals.

-Quines característiques físiques i organolèptiques té la castanya de Viladrau?

La castanya, de mida mitjana,  és d’un color marró fosc, amb un ratllat amb diferents tonalitats de marró. També és ampla i aplatada, i la punta és lleugerament blanquinosa. Com a propietats, la castanya és rica en hidrats de carboni i en fibra, i té poc greix. Conté un 50% d'aigua i la meitat de calories que la resta de fruites seques. A més, conté proteïnes, vitamines i minerals, a més de calci i una gran quantitat de potassi i poc sodi. A més, la castanya porta molt de midó, per tant, té un gust dolç i es pela bé.    

                             

“La castanya, de mida mitjana,  és d’un color marró fosc, amb un ratllat amb diferents tonalitats de marró”

-Disposeu d’un Centre de Manipulació de la Castanya que va néixer amb l’objectiu de recuperar el castanyers del Montseny i donar a conèixer aquest producte de proximitat. Què oferiu al centre i a quin públic va dirigit?

Al centre, que està obert tot l’any, oferim la possibilitat de conèixer tot el món dels castanyers i de la castanya. Treballant sempre d’una manera sostenible i respectuosa amb el nostre entorn, fomentant la conscienciació amb el medi natural i el contacte amb el bosc. També volem difondre la fusta de castanyer i tots els seus usos, aprendre el procés de creixement del castanyer en el nostre planter, combatre el xancre del fruit i donar a conèixer el procés d’elaboració de la castanya i tot els seus productes derivats, com la botifarra, cervesa, farina, xocolata, marron glacé, etc. 

El públic és variat, des d’estudiants, famílies i amants en general de la natura que busquen conèixer el territori. 

-A l’empresa també elaboreu una gran varietat de productes elaborats amb castanya, com botifarra, cervesa, farina, xocolata, gelat, melmelada, etc. És la castanya un producte versàtil que s’adapta bé a molts productes. Quants productes oferiu actualment? 

Actualment tenim uns 25 productes variats de la castanya. Fa poc vam treure un nou formatge cremós fet amb llet de cabra i licor de castanya, i que, a més a més, està recobert amb fulles de castanyer. 

-A més de les castanyes i els seus productes derivats, també comercialitzeu fusta de castanyer. Quines propietats té aquesta fusta i quins són els seus principals usos?

La fusta de castanyer és una fusta que sense cap mena de tractament té una duresa i durabilitat molt bona. Aguanta molt bé els canvis de temperatura. Nosaltres l’utilitzem per fer bancs, bigues, estaques, taules i tot tipus de tancaments. 

                                

“La fusta de castanyer és una fusta que sense cap mena de tractament té una duresa i durabilitat molt bona”

-A l’empresa també fomenteu el respecte amb el medi natural i el contacte amb el bosc a través de visites guiades, visites escolars i tallers. Quins consideres que són els principals atractius de la zona i quina és la millor època per conèixer el Montseny i el seu entorn?

El major atractiu de la zona és la gran varietat de vegetació i la seva ubicació, en el massís més enlairat de la Serralada Prelitoral Catalana. El Montseny és atractiu per visitar durant tot l’any. En el nostre àmbit, el castanyer és especialment bonic quan punteja, que és al mes de març, seguidament del maig, quan floreig, el juliol, quan podem observar com es comença a formar el palló i, evidentment a l’octubre, que és quan podem veure la caiguda de la castanya. 

Joaquim Solé ha treballat des de sempre en el món agrari, ramader i forestal i durant 15 anys amb vaca de llet. Més tard va formar part del sector porcí i, actualment, es dedica plenament al món de la castanya i la recuperació de castanyers com a soci fundador de l’empresa Castanya de Viladrau.

ENTREVISTA | 10/05/2019  Ruralcat

Henri Philippe Alegria  “Des de l'àmbit rural hem combinat innovació, investigació i tradició amb l'objectiu de desenvolupar un oli d'oliva verge extra d'autor”

La història de Henri Mor comença quan Henri Alegria, un jove veneçolà de 33 anys, retorna a la terra dels seus avis amb formació en màrqueting i una gran passió per la gastronomia, i descobreix l’oli d’oliva. Després d’un període de recerca i formació, el 2016 funda aquesta empresa, amb seu a Juncosa (les Garrigues), amb la vocació de donar a conèixer la nostra cultura oleícola al món i obrir la porta de les noves tecnologies i generacions al sector local. El seu oli ha estat triat per reconeguts xefs i restaurants. L’empresa també col·labora amb investigadors i centres de recerca, i ha participat en diferents jornades i seminaris. Recentment ha resultat finalista en els Premi PITA 2018 en la modalitat al jove emprenedor innovador pel seu model de negoci 4.0 de producció i comercialització d’oli d’oliva verge extra que ofereix al consumidor local i internacional un producte d’alta qualitat i una experiència de compra innovadora.

Henri Alegria, després de formar-se en màrqueting, va fundar el 2016 l’empresa Henri Mor, dedicada a la producció i comercialització d’oli d’oliva verge extra.

-Com va néixer la teva passió per l’oli?

Quan vaig tornar a Juncosa i vaig provar l'oli d'oliva verge extra acabat de moldre, immediatament vaig sentir que teníem alguna cosa gran entre mans. Recórrer els camps, veure la passió i l'orgull del pagès per la collita, em va inspirar. Immediatament vaig voler compartir tota aquesta meravellosa experiència amb cada racó del planeta i transportar la gent a viure aquesta aventura. 

-Quin és l’ADN del vostre oli?

La nostra gran passió per l’oliva, tan única per a nosaltres que ens impulsa a treballar amb qualitat, generar impacte en les cuines i impulsar el gust al món. És allò que ens fa estar vius. Des de l'àmbit rural hem combinat innovació, investigació i tradició amb l'objectiu de desenvolupar un oli d'oliva verge extra d'autor i, en el procés, volem connectar el consumidor amb el camp perquè gaudeixi d'una experiència sensorial. No només produïm un oli d'oliva d'alta qualitat sinó que construïm una comunitat d'amants de l’AOVE.

Des de la nostra actuació local a Juncosa de les Garrigues estem orientats a construir una marca global i una empresa agroalimentària 4.0 caracteritzada per la seva alta qualitat, increïble sabor i per l'experiència que brinda al consumidor.

                              

                                                                                                                                                                 Olis Henri Mor

“No només produïm un oli d'oliva d'alta qualitat sinó que construïm una comunitat d'amants de l’AOVE”

-Quins productes oferiu actualment al mercat i per a quin públic van dirigits?

Els nostres productes estan dirigits a consumidors que busquen aliments saludables amb atributs funcionals i organolèpticament superiors, productes elaborats per al gaudi dels sentits. Estan interessats en la història i origen del producte i valoren el respecte per l'ambient i la cultura.

Els primers dies d'octubre, sota els més estrictes controls de qualitat, neix la nostra Reserva Privada. Es tracta d’un oli excepcional que s'elabora controlant cadascuna de les etapes del procés, des del cultiu a través de l'agricultura de precisió fins a la producció i envasat amb un monitoratge constant de la temperatura. Seleccionem les millors olives en el seu moment òptim de maduració i innovem en la recol·lecció i processament per obtenir la màxima qualitat sensorial. El resultat és un oli únic, elegant i complex. Un oli d'autor, afruitat verd amb notes de poma, pera, plàtan, herba i ametlla verda, i intenses notes cítriques i fruites tropicals. La seva entrada en boca és dolça i molt elegant, d'amargor gairebé imperceptible i la picor agradable de persistència mitjana. El retrogust és molt afruitat, predominant la fruita dolça, el plàtan verd i tocs subtils a ametlla verda. És un oli que es caracteritza per la seva harmonia, complexitat i equilibri en les seves notes olfacte-gustatives. Compta amb 15 grans premis internacionals i ha estat seleccionat per 14 xefs estrella Michelin com AOVE de degustació. Tenim presentacions en ampolla de 500ml per al canal retail i per al canal Horeca d'Alta Gamma tant en monodosi per a les empreses de càtering com Bag in Box de 5 litres per a restaurants i hotels.

La nostra finca és un olivar de muntanya on estem construint un model d'economia circular. El nostre AOVE ecològic és elaborat a mitjans d'octubre amb olives ecològiques d'alta qualitat.  Estarà al mercat aviat per al sector retail d'alta gamma en les nostres ampolles pintades de 500ml.

El nostre AOVE Reserva Familiar és un blend de les millors olives que combina les bondats de les aromes i sabors de l'olivar. Un producte únic, elegant i equilibrat. Tenim presentacions per al canal retail en ampolles pintades de 500ml i horeca tant en monodosi per a les empreses de càtering com Bag in Box de 5 litres per a restaurants.

Les trufes fresques d'hivern i el safrà són productes locals d'altíssima qualitat que oferim als nostres clients del sector Horeca.

“El resultat és un oli únic, elegant i complex. Un oli d'autor, afruitat verd amb notes de poma, pera, plàtan, herba i ametlla verda, i intenses notes cítriques i fruites tropicals”

-Quina producció anual d’oli teniu i a quins mercats es destinen?

La nostra producció de Reserva Privada és de 4.000 litres, de Reserva Familiar és de 10.000 litres i d’Ecològic de 3.000 litres. Actualment els nostres productes es troben a Espanya, Alemanya, França, Holanda, Estats Units, Itàlia, Equador, Panamà i Veneçuela.

-Al camp, l’empresa ha implementat tècniques d’agricultura de precisió, com anàlisi foliar i d’arbre, el control hídric o canvis en el maneig i la collita del cultiu per tal de trobar el punt màxim de qualitat del producte, reduir costos i augmentar la sostenibilitat de la producció, sempre pensant en una estratègia d’economia circular. Quins altres beneficis us ha aportat aquest model innovador?

Entre d'altres beneficis i millores es troba la creació d'un model reeixit, replicable i adaptable a altres productes que pot ser implementat per joves emprenedors de les zones rurals. També contribuïm a la valorització de l'oli d'oliva verge extra a través de l'educació, comunicació i l'experiència del consumidor, la mitigació i resiliència al canvi climàtic prevenint l'afectació de la qualitat i les propietats organolèptiques de l'oliva i la difusió i promoció del patrimoni cultural de l'oli d'oliva a través de la plataforma web, el desenvolupament de continguts i les estratègies de comunicació. Així mateix, busquem la cooperació amb tercers per diversificar l'oferta de productes i aprofitar els recursos locals i enfortim el teixit socioeconòmic de les zones rurals i de les noves cadenes de valor.

“Entre d'altres beneficis i millores es troba la creació d'un model reeixit, replicable i adaptable a altres productes que pot ser implementat per joves emprenedors de les zones rurals”

-Una altra de les innovacions aplicades ha estat en l’envasament, en què ha consistit?

Som una de les poques empreses que ofereix AOVEs premiats per al canal Horeca. Per això hem seleccionat l'envàs Bag in Box perquè ofereix nombrosos avantatges, entre ells la millora de la conservació de les propietats organolèptiques del AOVE mantenint la seva frescor i evitant l'oxidació. També facilita al personal del sector restauració la manipulació de l'oli sense haver d'aixecar garrafes pesades ni adoptar postures inadequades, ja que només han d'obrir l'aixeta i obtenir un producte fresc. Per últim, contribuïm a reduir la petjada de carboni, ja que té un 50% menys de potencial d'escalfament global que un envàs de plàstic de 750ml.

Quan seleccionem un empaquetatge fem una anàlisi del seu cicle de vida i veiem, dins del nostre model d'economia circular, com és la seva funcionalitat i sostenibilitat en pro del consumidor, l'ambient i la societat.

-També pel que fa a la comercialització i la distribució heu adaptat la logística a cada canal, comptant amb proveïdors diferenciats per al comerç en línia, de baix i alt volum. Quins beneficis us aporta aquesta alta adaptabilitat al mercat?

Quan adaptem una logística diferenciada aprofitem les potencialitats de cada servei i reduïm els nostres costos operatius. Aprofitem els avantatges que ens ofereix cada proveïdor segons el canal al qual volem arribar i així optimitzem les nostres operacions. El fet d’estar ubicats en zones rurals dificulta l'accés a mercats a causa dels majors costos de transport i un augment en els temps de lliurament, per això és fonamental saber construir una estructura diferenciada d'aliats que et permeti atendre el consumidor en el menor temps i menor cost.

-El vostre oli ha rebut nombrosos premis i reconeixements. És l’únic oli d’oliva verge extra amb la certificació Non-GMO als Estats Units i el Canadà. Ha guanyat 15 grans premis internacionals i ha estat seleccionat per xefs amb estrelles Michelin com Jordi Cruz, María José San Román, Joan Roca i Andoni Luis Aduriz. Quins han estat els principals ingredients de l’èxit de Henri Mor?

El nostre èxit és la combinació de diversos ingredients: passió pel que fem, innovació constant en cadascun dels nostres processos, treball ardu, recerca de l'excel·lència i convertir l'adversitat en una oportunitat. Als que volen iniciar-se en el món de l'emprenedoria els dic que és una experiència molt dura i necessites creure molt en tu, en el teu projecte i tenir tones de perseverança, però és una aventura meravellosa.

“El nostre èxit és la combinació de diversos ingredients: passió pel que fem, innovació constant en cadascun dels nostres processos, treball ardu, recerca de l'excel·lència i convertir l'adversitat en una oportunitat

-Henri Mor també ha estat marca pionera en oferir una experiència interactiva de compra per al consumidor mitjançant la integració del codi QR. Com funciona i què aporta al consumidor?

El codi QR (de l'anglès Quick Response code "codi de resposta ràpida") és un mòdul que permet emmagatzemar informació i accedir-hi de forma ràpida i fàcil. S'ha de llegir amb un telèfon mòbil o amb un dispositiu que disposi de l'aplicació corresponent (un lector de codis QR). La lectura del codi es porta a terme en qüestió de segons i és gratuïta.

El nostre codi QR connecta al consumidor amb una plataforma web de comunicació i educació interactiva oferint continguts i vivències del món de l'oli d'oliva. La plataforma està dissenyada per comunicar a través de la passió i dirigida als millennials i a la generació X-Z. El desenvolupament de continguts aborda la vinculació de l'oli d'oliva amb els diferents estils de vida i cultures. A més, fa èmfasi en integrar l'ús de l'oli d'oliva en les cuines del món des de l'oriental, passant per la francesa, mexicana fins a la molecular com a mostra de la seva versatilitat i potencial per realçar les preparacions. També hi haurà receptes per a les intoleràncies alimentàries i els hàbits dietètics dels consumidors. El consumidor no està únicament comprant una ampolla d'oli sinó descobrint i explorant el patrimoni cultural i natural de l'oli d'oliva.

-A on es pot comprar l’oli Henri Mor?

A Espanya pot adquirir-se a: Or Líquid, Terra Dominicata Hotel & Winery, Dolce Sitges Hotel, Enoteca Paco Pérez, Fontanals Delicatessen, Fundació Patrimoni Cultural Oliverer, Consell Gourmet i Oli Sal, entre d'altres. També pot comprar-se a Amazon en els cinc marketplace d'Europa i als Estats Units.

Henri Alegria, després de formar-se en màrqueting, va fundar el 2016 l’empresa Henri Mor, dedicada a la producció i comercialització d’oli d’oliva verge extra.

PREMIS | 03/05/2019  Ruralcat

El DARP convoca la XVIII edició del premi PITA

El Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació (DARP) ha publicat avui en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya la XVIII edició del Premi a la Innovació Tecnològica Agroalimentària 2019.

El termini per a la presentació de candidatures finalitza el 3 de juliol

El termini per a la presentació de candidatures finalitza el 3 de juliol

El DARP vol reconèixer i distingir amb el Premi a la Innovació Tecnològica Agroalimentària (PITA) les empreses agràries, les agroindústries i les persones joves emprenedores innovadores que hagin incorporat innovacions que representin un nou producte, procés o gestió per a l’empresa orientats a millorar-ne la competitivitat i la sostenibilitat, mitjançant la innovació.

El premi consta de tres modalitats: una per a l’empresa agrària, una per a l’agroindústria i una al/a la jove emprenedor/a innovador/a. Els premis estan dotats amb la quantitat de 6.000 euros per a cadascun dels guanyadors, i amb 2.000 euros per cadascun dels finalistes

En la darrera edició, els guanyadors i finalistes de les tres modalitats del premi van ser:

Modalitat agroindústria

Guanyador: Kensho Sake, - L’Ampolla (Baix Ebre) per l’elaboració de sake i ferments derivats de l’arròs amb varietats locals.

Finalista: Castanya de Viladrau, SCP- Viladrau (Osona) per comercialitzar castanya torrada durant tot l’any.

Modalitat empresa agrària

Guanyador: VerdCamp Fruits, SAT- Cambrils (Baix Camp) pel desenvolupament d’un model d’associació i sincronització de plantes florals refugi per al control biològic de pugó en síndria.

Finalista: Parc de les olors - Santa Eulàlia de Ronçana (Vallès Oriental) pel seu model de desenvolupament rural basat en la valorització de les plantes aromàtiques i medicinals.

Modalitat Jove Emprenedor Innovador

Guanyador: Francesc Ribas Borràs, de Can Puxic - Premià de Dalt per la producció de tomàquet de qualitat i proximitat tot l’any segons el Model 365, un procés de treball integral que permet allargar el cicle i augmentar la qualitat del cultiu convencional.

Finalista: Henri Philippe Alegria Gregori, de Henri Mor, SL- Juncosa pel seu model  4.0 de negoci de producció i comercialització d’oli d’oliva verge extra que ofereix al consumidor local i internacional un producte d’alta qualitat i una experiència de compra innovadora.

El termini de presentació de sol·licituds és de dos mesos, que computa des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Els premis es faran públics en la seu electrònica de la Generalitat de Catalunya http://seu.gencat.cat i al web http://agricultura.gencat.cat/beneficiarisajuts, fent ús dels mitjans electrònics establerts.

Podeu trobar tota la informació al web del DARP http://agricultura.gencat.cat/ca/ambits/formacio-innovacio/dar_innovacio_sector_agroalimentari/dar_premis_pita/ i al portal Ruralcat https://ruralcat.gencat.cat/web/guest/premis-pita

 

Documentació relacionada

 

Tots els vídeos