LA MENTORIA PER A JOVES AGRICULTORS, l’eina clau per acompanyar i assessorar futurs professionals del sector agropecuari amb idees de negoci viables

Per tal d’impulsar la qualificació del sector agroalimentari, el Servei de Formació Agrària va posar en marxa el Projecte de Mentoria per a Joves Agricultors i Agricultores, una de les actuacions previstes dins l’Estratègia de relleu generacional de Catalunya per al període 2023-2027 dirigida als joves que sol·liciten l’ajut de primera instal·lació.

19/06/2024

Un dels reptes del sector agroalimentari és la professionalització de totes les persones qui s’hi dediquen. El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural (DACC) compta amb una unitat que persegueix aquest objectiu: El Servei de Formació Agrària (SFA). Aquesta unitat gestiona les 15 Escoles Agràries de Catalunya, des d’on s’ofereixen una àmplia oferta de cicles, cursos i jornades en la modalitat presencial, semipresencial i a distància adaptada a les necessitats del sector agropecuari, forestal i alimentari, per aconseguir la seva principal missió mitjançant la millora de la qualificació dels seus professionals.

 

 

Jaume Coma (mentor) i Laura Casillas (mentorada), producció equina ecològica, EA Manresa

 

 Des de les Escoles Agràries, s’executa, se segueixen i s’avaluen els plans  i els programes de capacitació professional agrària del DACC en diversos àmbits: la formació inicial mitjançant cicles formatius de grau mitjà i grau superior; la formació contínua dels professionals del món agropecuari, forestal i alimentari; i, la incorporació de joves a l’empresa agrària.

 

La missió és professionalitzar el sector agroalimentari, mitjançant la millora de la qualificació dels seus professionals. 

 

Per tal d’impulsar la qualificació del sector agroalimentari, el Servei va posar en marxa el Projecte de Mentoria per a Joves Agricultors i Agricultores, una de les actuacions previstes dins l’Estratègia de relleu generacional de Catalunya per al període 2023-2027 dirigida als joves que sol·liciten l’ajut de primera instal·lació. La mentoria és crucial pel creixement professional i personal dels joves, i aquest projecte, va néixer per ser una eina clau per acompanyar i assessorar joves amb idees de negoci viables en el sector agropecuari. Abans d’arrencar amb aquesta iniciativa, es van dur a terme dues proves pilot que van obtenir uns resultats molt positius, també relacionades amb el camp de la mentoria. Utilitzant com a full de ruta aquests antecedents, “veiem que és un model molt positiu per a la formació en la mateixa empresa, i sobretot de manera directa per als joves que volen conèixer o aprofundir en la formació tècnica i empresarial en directe” afegeix Joan Minguet, cap del SFA i portaveu del programa de mentoria per a Joves.

 

 

Xavier Subirós (mentor) i Joan Santacana (mentorat), mentoria Vitivinícola, EA Viticultura i Enologia Mercè Rossell i Domènech d’Espiells.

 

Aprendre al costat d’un professional agroalimentari

La mentoria es tracta d’una metodologia que es basa en l’aprenentatge dels mentorats, en aquest cas, les persones joves que hi participen voluntàriament, al costat d’un professional agroalimentari amb experiència empresarial en el mateix sector, que rep el nom de mentor. A l’edició de la mentoria en curs, hi participen 5 de les Escoles Agràries (Borges Blanques, Espiells, Gandesa, Manresa i Pallars), des de les quals es va fer la selecció de 10 joves (9 homes i 1 dona) de diferents comarques de Catalunya, amb projectes diversos i diferents orientacions productives: 3 empreses de ramaderia (Apicultura; Boví ecològic; Oví i cabrum) i 7 agrícoles (Olivicultura; Horticultura i fruita ecològica; Fruita dolça; Vinya, fruita seca i olivera; Horticultura ecològica; Cereals i ametller; Plantes aromàtiques i medicinals). Els 10 mentorats són joves amb projectes viables, implicats i amb ganes d’aprendre.

 

 

Marta Lòpez (mentorada) i Raquel Servitja (mentora), producció caprina de llet ecològica, EA Manresa.

 

La Rita Faiges va ser la mentora de l’Andrea Tomàs  durant el Pla pilot que es va dur a terme l’any 2023. L’empresa de la Rita és Rústica Faiges, un molí amb unes instal·lacions d’última generació, des d’on elaboren, envasen, comercialitzen i exporten oli d’oliva. La seva tasca va consistir a ajudar-la i assessorar-la sobre la gestió de l’empresa i la comercialització en ovicultura, per tal que la mentorada, amb una idea de projecte similar a la de la mentora, pogués realitzar una immersió directa a l’empresa. La Rita s’encarregava de dirigir-la, i en tractar-se d’un molí petit, “va poder tocar tots els àmbits” explica, i afegeix que “va arribar a ser una més de l’equip, perquè el nostre molí és petit”. Per Rústica Faiges, ser un exemple a seguir per l’Andrea va aportar avantatges que van quedar plasmats en el seu molí a Tortosa. “La il·lusió i les ganes d’aprendre i fer les coses bé”, són qualitats que destaca Faiges de la seva mentorada. “La veritat és que em va enriquir molt, perquè jo quan vaig començar en el món del molí, em vaig sentir molt sola”, recorda Faiges.

 

“Va arribar a ser una més de l’equip, perquè el nostre molí és petit”

 

 Per la mentorada, aprendre directament de Rústica Faiges i de la mà d’una professional del sector oleic,  ha sigut un gran aprenentatge que ha pogut aplicar al seu propi projecte, assegura Tomàs. “El meu projecte consisteix a fer un molí d’oli i poder transformar el meu fruit en un producte final”, explica, així doncs, a través de la mentoria ha pogut viure de primera mà com funciona una empresa d’aquestes característiques.

 

Més enllà de la relació mentor - mentorat

El Projecte de mentoria van ser diverses setmanes on e mentorat va estar adquirint coneixements tècnics i professionals del mentor. Tot i això, un cop acabada la mentoria, en la majoria dels casos la seva relació ha perdurat en el temps.  La valoració final de tots els agents implicats (mentors, mentorats i les Escoles Agràries)  és molt positiva. Minguet destaca “el contacte i la relació estreta que s’estableix entre els mentorats, els mentors, els tutors d’incorporació i l’escola”. De fet, la relació de confiança que s’estableix entre el mentor i el mentorat durant l’estada a l’empresa és un aspecte molt important de la mentoria, i la continuïtat i l’enfortiment del vincle que es crea, és un dels objectius del programa.

 

“He tingut una complicitat molt bona amb la Rita,(...) la mentoria ens ha unit molt, i per a mi, ha sigut una persona que m’ha obert moltes portes pel meu projecte”

 

La bona comunicació i l’empatia són qualitats que caracteritzen als mentors. “He tingut una complicitat molt bona amb la Rita, la mentoria ens ha unit molt, i per a mi, ha sigut una persona que m’ha obert moltes portes pel meu projecte”, comenta Tomàs. Des de la perspectiva de Faiges, considera que s’ha convertit en “la seva padrina” i “qualsevol dubte que té, ens ve a veure”, afegeix la mentora.

 

 

Andrea Tomàs (mentorada) i Rita Faiges(mentora), Olivicultura, EA Amposta.

 

Els bons resultats del Pla Pilot del projecte de mentoria reafirmen la bona acollida i l’èxit de la iniciativa. Minguet posa èmfasi en el fet que s’ha “de continuar utilitzant les mentories, perquè són molt vàlides”. De cara aquest any 2024 i futurs projectes de mentoria “el repte més important és poder tenir el mateix o semblant èxit que a la primera edició amb els joves que s’incorporen”, remarca el responsable del Servei de Formació Agrària.

 

“S’ha de continuar utilitzant les mentories, perquè són molt vàlides”