Tota l'actualitat relacionada amb el món de l’alimentació i la indústria agroalimentària

AJUTS | 23/01/2020  Ruralcat

S’aproven els ajuts per a la promoció i foment de la venda de proximitat a Catalunya

L'ajut té caràcter de subvenció directament aplicable a les despeses ocasionades per tota aquella acció de promoció de la venda de proximitat que inclogui el logotip identificatiu de la venda de proximitat.

Es regulen els ajuts per al foment de la venda directa i circuit curt

Es regulen els ajuts per al foment de la venda directa i circuit curt

El Departament d’Agricultura ha aprovat les bases reguladores dels ajuts destinats a la promoció i el foment de la venda de productes agroalimentaris de proximitat, és a dir, els productes d’elaboració pròpia que es venen directament al consumidor (venda directa) o a establiments minoristes i de restauració (circuit curt).

Poden ser beneficiaris d'aquests ajuts les associacions, fundacions, federacions amb personalitat jurídica, privades, sense ànim de lucre, o cooperatives amb agrobotiga, que efectuïn venda de productes agroalimentaris de proximitat i que algun dels seus membres sigui titular d'una explotació agrària o agrupació de productors agraris i que estigui adherit a la venda de proximitat.

Es consideren despeses subvencionables de promoció de la venda de proximitat les activitats de promoció de la venda de proximitat que inclogui el logotip identificatiu, com la participació a fires i certàmens, la concepció, disseny i edició de nous productes i d'imatge del punt de venda mitjançant elements promocionals del logotip de la venda de proximitat, la creació i el manteniment de suports digitals destinats a fomentar la venda de proximitat i la publicitat en els diferents mitjans de comunicació i/o en els punts de venda.

L'import total de l'ajut rebut serà del 70% del total de la despesa i no pot ser superior a 30.000 euros per persona beneficiària i convocatòria.

A més, s’inclouen també les despeses de contractació d'una única persona dinamitzadora (amb caràcter laboral o de serveis) per a la promoció de la venda de proximitat, per aquelles persones beneficiàries en què el percentatge dels seus membres adherits a la venda de proximitat sigui superior al 50%, sempre que s'hagin efectuat les altres despeses de promoció.

Les sol·licituds per acollir-se a aquests ajuts es presentaran per mitjans telemàtics des de la pàgina web http://seu.gencat.cat/ i els ajuts concedits es publicaran a la pàgina web http://agricultura.gencat.cat/beneficiarisajuts.

Font: RuralCat

Informació relacionada

AJUTS | 23/01/2020  Ruralcat

S’aproven els ajuts per a la promoció i foment de la venda de proximitat a Catalunya

L'ajut té caràcter de subvenció directament aplicable a les despeses ocasionades per tota aquella acció de promoció de la venda de proximitat que inclogui el logotip identificatiu de la venda de proximitat.

Es regulen els ajuts per al foment de la venda directa i circuit curt

Es regulen els ajuts per al foment de la venda directa i circuit curt

El Departament d’Agricultura ha aprovat les bases reguladores dels ajuts destinats a la promoció i el foment de la venda de productes agroalimentaris de proximitat, és a dir, els productes d’elaboració pròpia que es venen directament al consumidor (venda directa) o a establiments minoristes i de restauració (circuit curt).

Poden ser beneficiaris d'aquests ajuts les associacions, fundacions, federacions amb personalitat jurídica, privades, sense ànim de lucre, o cooperatives amb agrobotiga, que efectuïn venda de productes agroalimentaris de proximitat i que algun dels seus membres sigui titular d'una explotació agrària o agrupació de productors agraris i que estigui adherit a la venda de proximitat.

Es consideren despeses subvencionables de promoció de la venda de proximitat les activitats de promoció de la venda de proximitat que inclogui el logotip identificatiu, com la participació a fires i certàmens, la concepció, disseny i edició de nous productes i d'imatge del punt de venda mitjançant elements promocionals del logotip de la venda de proximitat, la creació i el manteniment de suports digitals destinats a fomentar la venda de proximitat i la publicitat en els diferents mitjans de comunicació i/o en els punts de venda.

L'import total de l'ajut rebut serà del 70% del total de la despesa i no pot ser superior a 30.000 euros per persona beneficiària i convocatòria.

A més, s’inclouen també les despeses de contractació d'una única persona dinamitzadora (amb caràcter laboral o de serveis) per a la promoció de la venda de proximitat, per aquelles persones beneficiàries en què el percentatge dels seus membres adherits a la venda de proximitat sigui superior al 50%, sempre que s'hagin efectuat les altres despeses de promoció.

Les sol·licituds per acollir-se a aquests ajuts es presentaran per mitjans telemàtics des de la pàgina web http://seu.gencat.cat/ i els ajuts concedits es publicaran a la pàgina web http://agricultura.gencat.cat/beneficiarisajuts.

Font: RuralCat

Informació relacionada

PROJECTES EUROPEUS | 16/01/2020  Ruralcat

Agricultura lidera el projecte transfronterer TRANSGROWTH que donarà suport al sector de l’oli d’oliva a Catalunya

Catalunya donarà suport a noves iniciatives empresarials al voltant del sector de l’oli d’oliva per fomentar-ne la qualitat.

El projecte vol afavorir la competitivitat de les pimes agroalimentàries del sector de l’oli d’oliva a Catalunya

El projecte vol afavorir la competitivitat de les pimes agroalimentàries del sector de l’oli d’oliva a Catalunya

El Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General d’Alimentació, Qualitat i Indústries Agroalimentparies, participa com a cap de fila en el projecte Interreg POCTEFA TRANSGROWTH, conjuntament amb la Cambra d’Agricultura dels Pirineus Orientals i el Departament de Desenvolupament Rural, Medi Ambient i Administració Local de Navarra com a socis. El programa proposa desenvolupar un projecte que afavoreixi la competitivitat de les pimes agroalimentàries del sector de l’oli d’oliva a Catalunya, l’albercoc, la patata i la carxofa als Pirineus Orientals i la producció ecològica a Navarra.

L’objectiu principal del projecte, que es durà a terme entre el 2020 i el 2022, és fomentar l’aparició de nous projectes empresarials al voltant dels productes agroalimentaris triats per cada territori i fomentar-ne la qualitat. S’instaurarà una metodologia de treball conjunta entre els socis per tal de trobar emprenedors, impulsar noves iniciatives i donar el suport necessari per iniciar aquests nous projectes.

El programa s’iniciarà amb la identificació dels segments amb més potencial de creixement de cada producte agroalimentari objecte del projecte, l’intercanvi d’experiències i coneixement i la selecció de noves iniciatives a cada territori. Aquest continuarà donant suport a les emprenedories a través d’assessoraments, plans de viabilitat i continuïtat i amb l’organització d’una jornada de Business matching. A més a més, està previst també fer promoció i difusió de les iniciatives empresarials que es generin dins aquests nous projectes.

El projecte TRANSGROWTH ha estat atorgat dins la tercera convocatòria de projectes Interreg POCTEFA 2014-2020, en la qual s’han programat 43 projectes. El pressupost total del projecte és de 646.168,29 euros, el 49,10% del qual li correspon executar-lo al Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació.

El projecte està cofinançat al 65% pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) a través del Programa Interreg V-A Espanya-França-Andorra (POCTEFA 2014-2020). L’objectiu del POCTEFA és reforçar la integració econòmica i social de la zona fronterera Espanya-França-Andorra. La seva ajuda es concentra en el desenvolupament d’activitats econòmiques, socials i mediambientals transfrontereres a través d’estratègies conjuntes a favor del desenvolupament territorial sostenible.

Si teniu algun projecte innovador del sector de l’oli d’oliva o voleu rebre més informació sobre el TRANSGROWTH, podeu contactar amb transgrowth.agricultura@gencat.cat.

Font: DARP

INDÚSTRIA AGROALIMENTÀRIA | 15/01/2020  Ruralcat

L’INCAVI crea el Panel de Tast Oficial de Vins de Catalunya

El Panel té el suport de les 11 denominacions d’origen catalanes. L’equip està format per 31 persones degustadores seleccionades.

El Panel de Tast és una eina més que l’INCAVI ofereix al sector del vi per tal d’oferir una major qualitat i traçabilitat dels vins catalans als consumidors (font: DARP)

El Panel de Tast és una eina més que l’INCAVI ofereix al sector del vi per tal d’oferir una major qualitat i traçabilitat dels vins catalans als consumidors (font: DARP)

L’Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI), com a laboratori oficial i acreditat, amb el suport dels Consells Reguladors de les Denominacions d’Origen catalanes ha creat el Panel de Tast Oficial de Vins de Catalunya per tal de poder realitzar les anàlisis organolèptiques de forma acreditada i seguint la normativa europea.

Cada celler, anualment, ha de passar una auditoria per a poder certificar els seus vins com a DO i amb aquest Panel s’obté, a través d’un mètode molt rigorós l’anàlisi sensorial dels vins, una part clau d’aquesta auditoria. Amb l’informe del Panel es podrà valorar de forma objectiva si aquell vi s’adequa al Plec de Condicions Tècniques de cada Denominació d’Origen. 

L’equip està format per 31 degustadors i es poden arribar a analitzar fins a 114 tipus de vins i 70 atributs descriptius. Cada vi avaluat és tastat per vuit degustadors, una tasca que requereix de certes habilitats i aptituds en anàlisi sensorial així com concentració i cohesió d’equip.   

Durant quatre anys, tècnics de l’INCAVI, amb l’assessorament de l’IRTA, que disposa de personal reconegut en anàlisi sensorial, han desenvolupat un mètode propi amb el qual han entrenat els degustadors. El perfil majoritari dels tastadors són enòlegs, sommeliers i també altres professionals no vinculats al sector. Això es deu a què es tenen en compte les característiques fisiològiques (capacitat sensorial) i psicològiques (capacitat de concentració i adaptació al grup).

A més l’INCAVI ha desenvolupat un nou mètode d’anàlisi sensorial que està acreditat per la Entidad Nacional de Acreditaciones (ENAC) i que permet avaluar sensorialment tots els tipus de vins que actualment es descriuen als reglaments de les 11 Denominacions d’Origen de Catalunya. Es tracta d’un mètode pioner en el sector ja que inclou un anàlisi sensorial complert (visual, gustatiu, olfactiu i retronasal) i s’obté un perfil objectiu del vi avaluat. En total es treballa amb 87 referències olfactives i gustatives i 11 referències per a la fase visual desenvolupades per l’INCAVI-IRTA. 

Els principals serveis que s’ofereixen des del Panel són la certificació oficial de vins de tots tipus i de totes les DO mitjançant el Consorci d’Inspecció i Control, perfils sensorials o fitxa de tast de vins de cellers privats, caracterització sensorial de vins o varietats per a col·lectius o DO i recolzament científic pera projectes de recerca.

 Font: DARP

Informació relacionada

INDÚSTRIA AGROALIMENTÀRIA | 09/01/2020  Ruralcat

Entra en vigor el nou reglament de seguretat per instal·lacions frigorífiques

L’objectiu principal de la normativa és adaptar la reglamentació de seguretat per a instal·lacions frigorífiques a la nova classificació dels refrigerants a nivell europeu.

La normativa va entrar en vigor el passat 2 de gener de 2020

La normativa va entrar en vigor el passat 2 de gener de 2020

El passat dia 24 d’octubre va sortir publicat el Real Decret 552/2019 amb el nou Reglament de Seguretat per Instal·lacions Frigorífiques, amb les seves 21 instruccions tècniques complementàries.  

El nou reglament de seguretat estableix condicions que les instal·lacions frigorífiques han de complir per garantir la seguretat de les persones i béns, així com la protecció del medi ambient. L’aprovació d’aquest nou reglament atén la necessitat d’incorporar l’evolució de la tècnica i els avenços tecnològics dels últims anys.

L’objectiu principal de la normativa és adaptar la reglamentació de seguretat per a instal·lacions frigorífiques a la nova classificació dels refrigerants a nivell europeu, creant per a això un nou grup (2L), entre L1 i L2, que permetrà utilitzar en aparells d’aire condicionat, refrigerants de baix potencial d’escalfament atmosfèric i poc inflamables.

Aquest Reglament i les seves instruccions tècniques complementàries s’apliquen a les instal·lacions frigorífiques de nova construcció, així com a les ampliacions, modificacions i manteniment d’aquestes i de les ja existent.

La principal novetat és la creació d’una nova classificació, la A2L, per als refrigerants de baix potencial d’escalfament atmosfèric i de lleugera inflamabilitat, per als que s’eliminen requisits administratius com pot ser projecte, direcció d’obra i assegurança de responsabilitat civil de titular. D’aquesta manera es permet que aquestes instal·lacions de menor potència puguin ser realitzades per empreses instal·ladores no tan específiques com fins llavors.

Amb aquest nou reglament el Ministeri d’Indústria preveu un estalvi per als ciutadans de 800 milions d’euros a l’any, a causa del gran nombre d’instal·lacions d’aire condicionat i refrigeració de baixa toxicitat i baixa inflamabilitat que es realitzen anualment.

La normativa va entrar en vigor el passat 2 de gener de 2020, mentre que en el cas de noves instal·lacions que utilitzin refrigerants A2L ja es va començar a aplicar el passat 25 d’octubre. 

Font: Enginyers Agrònoms de Catalunya

Especials