Tota l'actualitat relacionada amb el món de l’alimentació i la indústria agroalimentària

INDÚSTRIA AGROALIMENTÀRIA | 26/07/2019  Ruralcat

Disponible la nova Guia per a la implantació d'un pla de prevenció del malbaratament alimentari a les empreses agroalimentàries

Aquesta guia, pionera a l'estat espanyol, vol ser un instrument útil perquè les empreses puguin reflexionar i incorporar de manera senzilla la prevenció i la reducció de les pèrdues i el malbaratament alimentari dins dels seus procediments.

La guia proposa 10 principis per a l’elaboració d’un Pla de prevenció i reducció de les pèrdues i el malbaratament alimentari

La guia proposa 10 principis per a l’elaboració d’un Pla de prevenció i reducció de les pèrdues i el malbaratament alimentari

La nova Guia per a la implantació d'un pla de prevenció i reducció de les pèrdues i el malbaratament alimentari a les empreses agroalimentàries ha estat elaborada pel Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació amb la col·laboració del CREDA-UPC-IRTA, AECOC, PIMEC, FCAC i Unió de Pagesos.

La guia té com a objectiu principal ajudar les empreses agroalimentàries en l’elaboració i la implantació d’un Pla que posi de manifest el compromís de les empreses en la lluita contra les pèrdues i el malbaratament d'aliments.

Es tracta d'una mesura de caràcter voluntari, que proposa 10 principis per a l’elaboració d’un Pla de prevenció i reducció de les pèrdues i el malbaratament alimentari i inclou recomanacions específiques per a les baules de producció primària, comerç a l’engròs i transformació amb exemples concrets. També proporciona un seguit de recursos de suport, guies de referència i casos d’èxit per ajudar les empreses en l’elaboració del Pla.

Aquesta guia, pionera a l'estat espanyol, vol ser un instrument útil perquè les empreses puguin reflexionar i incorporar de manera senzilla la prevenció i la reducció de les pèrdues i el malbaratament alimentari dins dels seus procediments.

Font: DARP

ENTREVISTA | 21/09/2018  Ruralcat

Vicenç Boadas  “El desenvolupament d’elaborats carnis amb nivells més baixos de greixos i sal serà el nou cavall de batalla de les especialitats càrnies”

Amb 138 anys d’història, BOADAS 1880 és una de les empreses de xarcuteria més antigues d’Espanya. Especialitzats en pernil serrà i embotits curats, la seva continuïtat fins al present, en mans de la quarta generació, és el resultat de la perseverança i obstinació per evolucionar davant les exigències del mercat i el consumidor sense perdre el respecte a la tradició artesanal heretada. El recorregut de BOADAS 1880, des de la incorporació a començaments del segle XX del primer laboratori a la fàbrica mateixa fins a l’elecció del seu equip d’R+D per formar part del projecte europeu TeRiFiQ, confirma una cultura d’empresa amb una clara vocació innovadora. L’empresa ha llançat la primera gamma de xarcuteria curada del mercat nacional amb una important reducció de greixos saturats i sal.

Vicenç Boadas, gerent de Xarcuteria Boadas 1880, S.A. i finalista del premi PITA 2017 en la modalitat d’agroindústria.

-El vostre departament d’R+D ha desenvolupat la primera gamma de xarcuteria curada del mercat nacional amb una dràstica reducció de greixos saturats i sal. Per què vau decidir a llançar aquest producte? 

Segons la revista Alimarket/Gran Consum (abril 2017), en general, la tendència saludable ha revolucionat els hàbits de consum en els últims anys i, en conseqüència, el negoci dels elaborats carnis no roman aliè a aquesta preferència. El desenvolupament d’elaborats carnis amb nivells més baixos de greixos i sal (segons Alimarket), un cop consolidada la tendència “sense”, serà el nou cavall de batalla de les especialistes càrnies. Una aposta d’àmplia representació en altres mercats de l’alimentació, però que la complexitat del negoci carni n’està endarrerint la seva implantació. 

Precisament en aquest sentit es pot veure claríssim que la nova línia de Boadas “Te cuida” s’anticipa a les noves tendències del sector, ja que reuneix dues de les més importants variables del futur alimentari: la preferència pels sabors autèntics, autòctons i tradicionals, dels quals la nostra empresa n’és un exponent, i el desenvolupament de noves receptes que contribueixen al manteniment de la nostra preuada dieta mediterrània, contrastada en tots els estudis mèdics com a preventiva de malalties cardiovasculars i probablement una de les aportacions més transcendents de la nostra cultura al conjunt de la societat mundial.  

“La nova línia de Boadas ‘Te cuida’ s’anticipa a les noves tendències del sector”

-Quins beneficis té i a quin públic va destinat principalment?

Els hàbits de vida i consum del segle XXI, en un context de major longevitat de la població i reducció radical del treball físic en front al sedentarisme tecnològic, es tradueix en un augment de la demanda d’aliments saludables i funcionals que contribueixin a la prevenció de malalties cardiovasculars i obesitat, especialment preocupants en els països desenvolupats. En aquest sentit aquesta línia està destinada al consumidor que desitja cuidar la seva dieta sense prescindir de l’embotit curat de qualitat. 

-En quins formats es pot trobar aquesta gamma al mercat i en quins establiments?

Aquesta nova gamma s’ofereix en diferents formats, enfocats a diferents usos i consums: un còmode envàs bipack, que permet consumir únicament la quantitat desitjada reservant el resta fresc, la safata degustació i uns dauets per una cuina casolana creativa. Actualment aquesta gamma “Te Cuida” s’està venent a grans superfícies a nivell nacional (Carrefour, Gadisa, El Corte Inglés, Consum), en el mercat francès ens ha permès entrar a clients tan exclusius con Groupe Casino i en el mercat Mexicà ha tingut una gran acceptació i ens ha permès entrar a un gegant de la distribució com Costco (2on grup minorista mundial) i a Sam’s Club (del grup Walmart). Actualment s’està pendent d’entrar al mercat de Canadà i a tot el mercat nòrdic. 

-Per a obtenir aquest producte van caldre diversos treballs d’investigació i més de 100 tests. En què van consistir?

Aquesta gamma va ser desenvolupada fruit de tres anys d’investigació, en el marc del projecte comunitari TeRiFiQ i amb la col·laboració de centres d’investigació europeus (de França, Anglaterra, Holanda, Itàlia i Noruega), amb l’objectiu de desenvolupar productes d’alimentació de gran consum ajustats a nous perfils nutricionals. 

-És l’especialització el camí per recuperar la quota de mercat?

Estem totalment convençuts que l’estratègia de l’especialització, o sigui de la diferenciació, ha de ser la que ens permeti augmentar la quota de mercat. L’avantatge d’un producte diferenciat o únic, al no tenir altres productes substitutius, és aportar major lleialtat dels consumidors, ja que la compra no està feta únicament en funció del preu.  

“Estem totalment convençuts que l’estratègia de l’especialització, o sigui de la diferenciació, ha de ser la que ens permeti augmentar la quota de mercat”

-La gamma de xoriço reduït ha guanyat el Premi Nacional José Flores a la Innovació atorgat per ANICE (Asociación Nacional de Industrias Cárnicas Españolas) i el xoriço sarta sense al·lèrgens el Premi al Sabor Superior atorgat per l’ l’International Taste & Quality Institute (iTQi) de Brussel·les. Com heu rebut aquests reconeixements?

El repte de formulació i procés desenvolupat pel departament d’R+D de BOADAS 1880 era elaborar una gamma de productes d'aroma, textura i sabor artesà, propis del embotit curat tradicional, amb una significativa i real disminució de greixos saturats i sal, no present a cap altre producte del mercat. En aquest sentit aquests dos premis ens ha reafirmat que realment ambdós objectius s’han aconseguit. 

S’ha de destacar que al test de consumidors de França, els productes es varen provar sense saber que eren productes reduïts i es varen comparar amb productes líders del mercat francès normals, o sigui sense reduccions (en el cas del xoriço provenia d’una empresa espanyola líder del mercat francès). Els resultats del test varen ser espectaculars i els productes reduïts van ser clarament preferits als no reformulats. A posteriori, es va comentar als consumidors que eren productes reduïts i es va avaluar la seva disposició a pagar més pels productes saludables. Els resultats varen ser que els consumidors estarien disposats a pagar fins a un 12% més per aquest tipus de productes.

-La innovació sempre ha format part del vostre ADN com a empresa. Per què considereu tan important l’evolució tecnològica en el sector càrnic?

En els últims exercicis, el resultat de la innovació com a estratègia de la empresa ja comença a donar els seus fruits, amb la finalitat de dependre menys dels nostres clients i cada vegada més dels consumidors finals elaborant productes innovadors no presents en el lineal.

-La nova gamma de xoriço saludable s’ha venut molt bé i l’empresa ja ha desenvolupat altres productes per completar la gamma. Quins són?

El primer producte desenvolupat en el projecte europeu va ser el xoriço reduït “Te Cuida”. Actualment la gamma ja compte amb més de 10 productes que van des d’una línia de productes curats de gall d’indi (amb un sabor excel·lent) a una línia de productes naturals (sense additius afegits i/o sense al·lèrgens). 

-Quins són els propers reptes de l’empresa?

El producte estrella de l’empresa és el pernil salat. Per tant, estem desenvolupant una línia de pernil salat sense nitrificants i amb una quantitat de sal molt reduïda respecte al valor mig del mercat. 

 

Vicenç Boadas, gerent de Xarcuteria Boadas 1880, S.A. i finalista del premi PITA 2017 en la modalitat d’agroindústria.

INDÚSTRIA AGROALIMENTÀRIA | 21/09/2018  Ruralcat

La Setmana Bio per l’alimentació ecològica oferirà visites als operadors ecològics

Tots els agricultors, ramaders o elaboradors ecològics poden participar a les activitats de la Setmana Bio, que es celebrarà del 20 al 28 d’octubre, obrint les portes de la seva finca, granja o empresa ecològica. El termini per inscriure’s al programa finalitza el proper 30 de setembre.

Cartell de la Setmana Bio

Cartell de la Setmana Bio

La Setmana Bio per l’alimentació ecològica, organitzada pel Consell Català de la Producció Agrària Ecològica amb la col·laboració de l’Associació Vidasana, té l’objectiu de donar a conèixer la producció i alimentació ecològiques a través d’un ampli programa d’activitats que es celebrarà del 20 al 28 d’octubre arreu de Catalunya.

El programa inclou visites a explotacions i instal·lacions d’operadors ecològics per tal que el públic pugui conèixer de primera mà què són i com s’obtenen els productes que elaboren; activitats comercials i tastos en els comerços i punts de venda dels productes ecològics; activitats de divulgació per donar a conèixer el sistema de producció ecològic i la qualitat d’aquests aliments, així com activitats gastronòmiques, tallers i show cooking. La Setmana BIo també inclou activitats als centres educatius catalans.

Tots els productors agrícoles, ramaders o elaboradors de productes ecològics poden participar al programa organitzant una visita a les finques o empreses ecològiques certificades. En aquestes visites els participants tindran l’oportunitat de mostrar i explicar la seva feina i instal·lacions, oferir tastos i venda directa dels productes a tots els assistents. 

Per a poder participar-hi, els interessats han de comptar amb la corresponent certificació del Consell Català de la Producció Agrària Ecològica (CCPAE), tant de la producció o elaboració com de la venda dels productes, tenir coberta una assegurança per a les visites i disposar de tots els permisos, personal i condicions adequades per a celebrar l’activitat. En cas de venda de productes de la pròpia explotació, s’han de garantir els requisits sanitaris dels mateixos.

Les inscripcions a les activitats es poden sol·licitar fins el 30 de setembre en aquest enllaç

INDÚSTRIA AGROALIMENTÀRIA | 18/09/2018  Ruralcat

L’EFSA convoca els ajuts per a la promoció de l’avaluació del risc alimentari a través d’iniciatives conjuntes

Aquest programa d’ajuts, amb un pressupost total de 420.000 euros, vol promoure l’augment de la capacitat d’avaluació de riscos per a la seguretat alimentària a la Unió Europea, entre organitzacions prèviament certificades per l’EFSA.

L’objectiu de la convocatòria és la transferència de coneixements, habilitats, competències i experiència en risc d’avaluació alimentària entre les organitzacions proveïdores de coneixement i les receptores de coneixement, així com l’intercanvi de coneixement entre les organitzacions, disposades a compartir i adquirir capacitats en l’avaluació del risc en àmbits científics específics. 

L'EFSA (Autoritat Europea de Seguretat Alimentària) és l’organisme que proporciona assessorament científic independent als responsables de la presa de decisions que regulen la seguretat alimentària a Europa i assessora sobre els riscos existents i emergents associats a la cadena alimentària.

Els sol·licitants han de ser organitzacions competents per a operar amb l’EFSA. A Catalunya són les següents entitats:

-Laboratori Agroalimentari (Generalitat de Catalunya)
-Servei d'Anàlisi de Fàrmacs (Universitat Autònoma de Barcelona)
-Agència Catalana de Seguretat Alimentària (ACSA)
-Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA)
-Universitat Rovira i Virgili (URV)
-Fundació Centre de Recerca en Economia i Desenvolupament Agroalimentari (CREDA)
-Universitat de Barcelona (UB)
-Universitat de Lleida (UdL)

La durada màxima de les iniciatives és de 2 anys i la data límit per a presentar les sol·licituds és el 31 d’octubre de 2018

VINYA | 17/09/2018  Ruralcat

El vi català amb DO representa el 36% de les vendes del canal d’alimentació i hoteleria a Catalunya

La DO Catalunya lidera el volum de vendes amb el 54,73% del mercat i Catalunya exporta el 40,99% de la seva producció de vi amb DO a més de 140 països.

Segons les dades de l’informe Nielsen, el vi català amb DO va representar l’any 2017 el 35,71% en volum de vendes en el conjunt dels canals d‘alimentació (59,81%) i hoteleria (40,19%) de Catalunya. Així mateix, el sector del vi català continua sent un sector estratègic, amb una estructura molt sòlida i competitiva, i actualment representa el tercer sector més important de la indústria agroalimentària catalana.

La DO Catalunya lidera el volum de vendes amb el 54,73% del mercat, seguit de la DO Penedès 16,80%, DO Costers del Segre 6,42%, DO Montsant 5,60%, DO Empordà 5,27%, DOQ Priorat 4,49%, DO Terra Alta 3,66%, DO Tarragona 1,23%, DO Conca de Barberà 1%, DO Pla de Bages 0,72% i DO Alella 0,11%.

Les últimes dades publicades per INCAVI indiquen que el 2016 es van comercialitzar 110.183.668 ampolles de vi català de la mà de 8.359 viticultors i 626 cellers embotelladors, amb una superfície inscrita de 42.822 hectàrees, amb el valor afegit que això representa quant a garantia de traçabilitat i de compliment de les normatives de qualitat. 

Pel que fa al comerç exterior, el vi continua sent un dels ambaixadors més importants de les nostres terres i de la nostra identitat. Catalunya exporta el 40,99% de la seva producció de vi amb DO que correspon a 45.164.383 ampolles de vi a més de 140 països, sobretot d’Europa (68,59%), Amèrica (16,56%) i Àsia (10,58%).

Especials