Tota l'actualitat relacionada amb el món de l’alimentació i la indústria agroalimentària

AJUTS | 25/03/2020  Ruralcat

EL DARP convoca els ajuts per a la promoció i foment de la venda de proximitat a Catalunya

Els ajuts estan dotats amb una partida pressupostària de 228.000 euros.

El Departament d’Agricultura ha convocat els ajuts 2019-2020 per a la promoció i el foment de la venda de proximitat a Catalunya.

Els ajuts d'aquesta convocatòria seran a càrrec dels pressupostos del Departament Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació per a l'any 2020, dotada amb un import màxim de 228.000 euros.

Les persones beneficiàries han de realitzar i pagar les actuacions objecte dels ajuts entre el 2 de maig de 2019 i l'1 de setembre de 2020, ambdós inclosos, i justificar-les davant del DARP com a màxim el 20 de setembre de 2020.

Els ajuts concedits es faran públics en la seu electrònica de la Generalitat de Catalunya, http://seu.gencat.cat i al web http://agricultura.gencat.cat/beneficiarisajuts, fent ús dels mitjans electrònics establerts.

Font: RuralCat

Informació relacionada

RURALCAT | 15/11/2018  Ruralcat

RuralCat estrena l’apartat web ‘Veterinaris’ amb informació sobre els tràmits i requisits per a l’exportació de productes d’alimentació animal

Per tal de facilitar el tràmit que els operadors d’alimentació animal o subproductes animals i productes derivats no destinats al consum humà (SANDACH) han de fer davant l’Administració, el DARP facilita als veterinaris els tràmits per tal que puguin emetre l’atestació sanitària corresponent que inclogui tots aquells requisits exigits per a una determinada exportació.

El curs permet conèixer les responsabilitats i obligacions dels veterinaris habilitats i el sistema de certificació per a l’exportació

El curs permet conèixer les responsabilitats i obligacions dels veterinaris habilitats i el sistema de certificació per a l’exportació

L’exportació de productes destinats a l’alimentació animal així com de subproductes animals i productes derivats no destinats al consum humà (SANDACH) esdevé una activitat fonamental en el sector de l’alimentació animal a Catalunya.
 
El Reial Decret 993/2014, de 28 de novembre, pel que s'estableix el procediment i els requisits de la certificació veterinària oficial per a l'exportació, fixa els conceptes d’atestació sanitària i agent certificador. L’Atestació sanitària és la certificació veterinària, realitzada per un agent certificador, emesa amb destinació al Servei d'Inspecció Veterinària en Frontera, que podrà emetre el certificat veterinari d'exportació corresponent o la declaració de no intervenció. D’altra banda, la figura de l’Agent certificador és un funcionari dels Serveis veterinaris oficials de les comunitats autònomes  que, entre les seves funcions, figura la realització d'atestacions sanitàries; o, en el seu cas, veterinari autoritzat o habilitat per a la realització d'atestacions sanitàries, amb les limitacions que l'autoritat competent consideri necessàries.
 
En aplicació del decret i per tal de facilitar el tràmit que els operadors d’alimentació animal han de fer davant l’Administració, el Departament d'Agricultura habilitarà els veterinaris per tal que puguin emetre l’atestació sanitària corresponent que inclogui tots aquells requisits exigits per a una determinada exportació
 
El RD exclou la possibilitat que els organismes independents de control (empreses certificadores) emetin atestacions sanitàries, ja que el seu àmbit d’aplicació és el de l’exportació de productes destinats a consum humà i, a més, han d’estar acreditades per ENAC. Tanmateix, sí poden estar habilitats veterinaris col·legiats que treballin per a aquests organismes, a títol personal. Els veterinaris han d’acreditar la seva condició de Llicenciat o Grau en Veterinària en el moment de la inscripció a l’examen.
 
Des del menú Formació de RuralCat, a l’apartat Veterinaris, es pot accedir a la inscripció del curs “Habilitació de veterinaris” que té per objectius conèixer les responsabilitats i obligacions dels veterinaris habilitats i el sistema de certificació per a l’exportació, així com saber els conceptes de seguretat alimentària i les responsabilitats dels operadors en aquest àmbit. El curs també permet assolir coneixements sobre requisits d’etiquetatge en productes destinats a l’alimentació animal, saber quines són les matèries primeres prohibides que no poden ser destinades a alimentació animal, conèixer com funciona el registre d’establiments d’alimentació animal i de subproductes animals no destinats a consum humà (SANDACH), el sistema d’autocontrols i d’Anàlisi de Perills i Punts de Control Crítics i la normativa referent a SANDACH, així com el funcionament de la xarxa d’alertes.
 
El curs s’estructura en 6 temes diferents:
 
Tema 1: la Seguretat Alimentària
Tema 2: El sector de l’alimentació animal: requisits i autocontrols
Tema 3: L’àmbit dels SANDACH: requisits i autocontrols
Tema 4: La xarxa d’alertes
Tema 5: Registre d’establiments i control oficial de l’Alimentació Animal
Tema 6: Certificació veterinària oficial per al comerç amb països tercers
 
Aquesta formació, que és oberta i gratuïta un cop l’usuari està registrat a RuralCat, no té una durada determinada, ja que varia en funció del que requereixi cada alumne. Les persones que superin l’examen tipus test del contingut del curs se’ls lliurarà una Resolució d’habilitació que acreditarà la seva habilitació per emetre atestacions sanitàries per a exportar.
 

INDÚSTRIA AGROALIMENTÀRIA | 08/11/2018  Ruralcat

El Fine Food Business Forum reuneix a Barcelona a compradors de 15 països diferents

La primera edició d'aquesta trobada de negocis, que es celebra al Palau de Pedralbes el 7 i 8 de novembre, compta amb la participació de més de 30 empreses catalanes.

El Fine Food Business Forum ha facilitat entrevistes entre compradors de quatre continents amb més de trenta empreses catalanes

El Fine Food Business Forum ha facilitat entrevistes entre compradors de quatre continents amb més de trenta empreses catalanes

La indústria del producte fine food constitueix un dels principals sectors agroalimentaris de Catalunya. Amb un volum de negoci de prop de 7.700 milions d’euros, representa més del 29% del volum total de la indústria agroalimentària, el 39% en ocupació i més del 44% en nombre d’empreses. Així ho ha explicat la consellera d’Agricultura, Teresa Jordà, en el decurs de la visita que va realizar ahir al Fine Food Business Forum, una trobada de negocis que se celebra per primera vegada a la capital catalana.

En aquesta primera edició, el fòrum compta amb la participació de 35 compradors de més de 15 països diferents provinents d’Amèrica, Àsia, Oceania i Europa que es reuniran amb més de 30 empreses catalanes amb l’objectiu de posar en comú els seus interessos i generar fluxos de negoci.

Els mercats convidats provinents d’Amèrica són Canadà, Costa Rica, Mèxic, Panamà, República Dominicana i Estats Units; d’Àsia, Corea del Sud, Hong Kong, Japó, Rússia i Singapur; d’Oceania, Austràlia i Nova Zelanda; i d’Europa,vGran Bretanya i Itàlia.

L’organització d’aquest esdeveniment és fruit de la col·laboració entre el Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, a través de Prodeca, i el Departament d'Empresa i Coneixement, a través d'ACCIÓ, que per primera vegada han sumat esforços per tirar endavant una trobada de negocis d’aquestes característiques.

Catalunya, gran exportadora de productes fine food

El sector multiproducte o fine food és aquell que aconsegueix una posició diferenciada al mercat pel valor afegit que hi aporta. La seva diferenciació procedeix d’una qualitat superior, un canal de vendes exclusiu, un embalatge sofisticat i distintiu i d’una història única (origen, persona, territori).

El sector fine food inclou làctics, mel, ous, productes de pastisseria, confiteria i dolços, cafè, te i infusions, salses, gelats, cervesa, aigua, begudes fermentades, destil·lats, conserves vegetals, conserves de peix i marisc, vinagres, olis, llegums, preparacions de fruita, melmelades de fruita, sucs i cereals.

En l’àmbit de l’exportació, es situa com el segon sector (27%), per darrera del carni, i està liderat per les categories següents: productes de fleca i pastisseria (10,21% del total fine food), cacau i les seves preparacions (9,35%), productes a base de cereals (8,41%), cafè (7,90%), extractes, essències i concentrats (6,96%), articles de confiteria (6,39%), productes làctics (4,54%), sucs vegetals (3,39%), confitures i melmelades (3,05%), preparacions per a sopes (2,96%), cervesa (2,87%), sucs de fruites (2,50%). 

Fonts: Datacomex - A.E.A.T, Eurostat, INE - Idescat, EIE – DIRCE, Àrea d’Intel·ligència de Mercats Prodeca

INDÚSTRIA AGROALIMENTÀRIA | 05/11/2018  Ruralcat

La Venda de proximitat disposa de 2.532 productors adherits

La Venda de proximitat, que apropa els productes al consumidor final, compta amb productes de Venda directa i de Circuit Curt. A l’espai de RuralCat es pot accedir a la tota informació sobre aquest tipus de comercialització.

La venda de proximitat s’identifica amb un logotip

L’apartat de Venda de proximitat de Ruralcat ofereix tota la informació sobre aquest tipus de comercialització que es defineix com la venda de productes agroalimentaris, procedents de la terra o de la ramaderia o bé com a resultat d'un procés d'elaboració o de transformació que els productors o agrupacions de productors agraris realitzen en favor del consumidor final, directament o mitjançant la intervenció d'una persona intermediària.

La venda de proximitat inclou la venda directa i la venda en circuit curt. La venda directa és la que fan directament els productors o les agrupacions de productors agraris en favor del consumidor sense la intervenció de persona intermediària. Aquest tipus de venda es pot dur a terme en la pròpia l’explotació, en agrobotigues, en fires o mercats locals o en altres llocs que no siguin establiments comercials permanents. La venda directa es pot efectuar també a distància, o bé de forma ambulant d’acord amb el que estableix la normativa vigent sobre comerç interior.

D’altra banda, la venda de circuit curt és la que duen a terme productors o agrupacions de productors agraris en favor del consumidor final amb la intervenció d’una persona intermediària. Es pot fer en establiments minoristes, agrobotigues, establiments de turisme rural i de restauració, i també a distància o bé de forma ambulant.

A la pestanya de Productors adherits es pot accedir al llistat de les empreses i particulars adherits com a productors a la venda de proximitat. Actualment hi ha 2.532 productors adherits, dels quals 1.184 combinen la venda de Circuit curt i Venda directa, 860 són de Venda directa i 488 de Circuit curt. En aquest enllaç també es pot accedir als tràmits i requisits per a adherir-se al programa, que està regulada pel Decret 24/2013, de 8 de gener.

Pel que fa a la seva identificació, la venda de proximitat s’identifica amb un logotip, que indica el decret que regula aquest tipus de venda, el nom de la Generalitat de Catalunya i la modalitat de venda: directa o en circuit curt. 

En el cas de venda directa, l’acreditació i el logotip s’han d’exhibir de forma obligatòria en un lloc visible i preferent. Pel que fa als productes elaborats, el logotip es pot fer constar en l'etiquetatge. En el cas de venda de circuit curt, les persones o agrupacions acreditades han d’identificar aquests productes, abans de la seva comercialització, amb el logotip i s’escau les mencions obligatòries que estableix la normativa vigent en matèria d’etiquetatge.

Des de l’espai de RuralCat es pot accedir a tota la informació sobre Com adherir-se al sistema de Venda de proximitat. Els productors i les agrupacions de productors han de comunicar la seva adhesió al sistema de venda de proximitat mitjançant la declaració única agrària (DUN), on trobaran un apartat específic per a fer-ho. Un cop declarada l’adhesió, les persones interessades es poden descarregar el logotip identificatiu i el Manual d’identificació gràfica, on es descriu com s’ha d’utilitzar el logotip en els diferents casos de comercialització i les diferents aplicacions. Es pot accedir a tota aquesta informació des de la pestanya de Com identificar els productes

Des de l’espai Venda proximitat també es poden descarregar diversos materials i documents divulgatius relacionats com el tríptic i el pòster de venda de proximitat, la Guia de pràctiques correctes d’higiene per a la venda d’aliments en mercats no sedentaris i fires, la Guia de pràctiques correctes d’higiene per al sector apícola, la Guia per a la venda de proximitat dels productes agroalimentaris i la Guia de pràctiques correctes d’higiene per a petits establiments del sector lacti.

 

ENTREVISTA | 02/11/2018  Ruralcat

Albert Puigdemont  “El fet que el públic pugui conèixer l’origen del que mengen posa en valor la nostra feina”

Mas la Coromina és una explotació familiar amb un esperit emprenedor i una de les set granges productores de la llet ATO Natura. El 2016 Albert Puigdemont va iniciar un projecte de diversificació per poder oferir visites guiades a la granja. La transformació de Mas La Coromina, que disposa d’una aula didàctica i una agrobotiga, ha comptat amb la participació d’un total d’11 empreses especialitzades dins el món de la construcció, la comunicació i la cultura, a més de l’assessorament universitari i molta participació d’agents públics i privats del territori.

Albert Puigdemont és administrador del Mas La Coromina 2010 i finalista del Premi PITA 2017 a l'empresa agrària

-Com va sorgir la idea de transformar el mas i amb quina finalitat?

Al principi va sorgir com a ajuda per a diversificar els ingressos de l’explotació, però a mesura que hem anat coneixent la gent, veiem que fins i tot és una necessitat, com a sector primari, obrir les portes de les explotacions i que la gent pugui veure com és el nostre dia a dia, la feina que fem, i poder-los explicar el nostre tarannà de treballar en qualitat i benestar. El fet que puguin conèixer l’origen del que mengen fa que posin en valor la nostra feina.

-A quin públic va dirigit el projecte?

Va dirigit a tot tipus de públic: famílies, adults, escoles, instituts i empreses. Les visites es fan tots els caps de setmanes i festius, en període lectiu i, durant les vacances escolars, també cada dia per a les famílies. Durant el període escolar també obrim entre setmana per a grups i escoles. Disposem d’una sala preparada per a reunions d’empreses, en la qual poden fer igualment la visita a la granja i conèixer el nostre projecte. Per a les empreses s’organitzen tallers temàtics a mida, i poden acompanyar-nos i participar simbòlicament en les tasques diàries d’una casa de pagès com a una experiència diferenciada.  

-Una de les finalitats de Mas La Coromina és posar en valor la producció de la llet. Com es treballa a la granja i quina producció anual teniu?

Som una ramaderia de llet, amb un ramat de 400 vaques, de les quals unes 200 són les que estan en producció. A més, disposem de suficient terreny per poder-nos produir el farratge per les nostres vaques . Actualment estem en una producció anual de 2600.000 litres/anuals.

-Com ha afectat la crisi del sector a la granja i a la comarca en general?

El sector lleter està passant una mala època, i a la nostra comarca ja hi ha ramaderies que han plegat. És un sector que requereix d’inversions cada any per poder estar al dia i poder produir amb molta qualitat i que el ramat tingui el màxim benestar, i el fet que el preu del producte no acompanyi no ho fa gens fàcil. És en aquest moment quan moltes ramaderies decideixen diversificar i produir derivats o, com nosaltres, buscar una ajuda cap a la branca turística, fent les visites.

“El sector lleter està passant una mala època, i a la nostra comarca ja hi ha ramaderies que han plegat”

-Què es mostra a l’aula didàctica i quants visitants teniu cada mes?

El treball a l’aula busca despertar i potenciar una consciència de conviure amb la natura i els seus valors; mostrar el cicle de la sostenibilitat amb el medi ambient, els animals i les vaques de la granja. El passat mes de juny passat vam inaugurar la part del visitant i estem molt contents del ressò que ha tingut, que ha fet que molta gent s’interessés en venir a conèixer-nos. Ara tenim una mitjana d’uns 500 visitants al mes, que la major part es concentren a l’estiu. El visitant, un cop ha conegut el procés de producció i ha fet la degustació, vol endur-se el producte per tornar-ne a gaudir o regalar-lo i  també ens agrada tenir productes de la comarca o directes del productor.

-El projecte també vol potenciar l’activitat comercial i productiva dels derivats lactis, amb connexió amb el teixit comercial i turístic de la Vall d’en Bas i la Garrotxa.

Durant la visita es pot degustar el nostre formatge Mas la Coromina, un formatge de llet pasteuritzada de 60 dies, i que es comercialitza a tot Catalunya. Els productes de la zona són molt diversos però els productors que més predominen són els de la llet líquida.

-Per a la realització del projecte s’ha comptat amb la participació d’11 empreses de diferents àmbits. Com valoreu aquesta col·laboració?

Més que la quantitat d’empreses, el que ha sigut clau per a l’èxit del projecte és que totes hem treballat amb una única direcció i conjuntament. Malgrat la complexitat de la coordinació, el resultat ha superat les expectatives del visitant que ve a conèixer-nos.

“Ha sigut clau per a l’èxit del projecte el fet que totes les empreses hem treballat amb una única direcció i conjuntament”

-Mas La Coromina és un referent a la comarca i col·labora amb entitats de forma desinteressa en festes, curses, fires i actes turístics. Per què considereu important la implicació de les empreses locals en el territori?

La sostenibilitat de una zona rural com la nostra és un element essencial per poder-hi seguir vivint i treballant, per això creiem que és important aportar-hi el nostre petit granet de sorra.

 

Albert Puigdemont és administrador del Mas La Coromina 2010 i finalista del Premi PITA 2017 a l'empresa agrària

Notícies relacionades

Especials