Tota l'actualitat relacionada amb el món de l’alimentació i la indústria agroalimentària

INDÚSTRIA AGROALIMENTÀRIA | 26/07/2019  Ruralcat

Disponible la nova Guia per a la implantació d'un pla de prevenció del malbaratament alimentari a les empreses agroalimentàries

Aquesta guia, pionera a l'estat espanyol, vol ser un instrument útil perquè les empreses puguin reflexionar i incorporar de manera senzilla la prevenció i la reducció de les pèrdues i el malbaratament alimentari dins dels seus procediments.

La guia proposa 10 principis per a l’elaboració d’un Pla de prevenció i reducció de les pèrdues i el malbaratament alimentari

La guia proposa 10 principis per a l’elaboració d’un Pla de prevenció i reducció de les pèrdues i el malbaratament alimentari

La nova Guia per a la implantació d'un pla de prevenció i reducció de les pèrdues i el malbaratament alimentari a les empreses agroalimentàries ha estat elaborada pel Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació amb la col·laboració del CREDA-UPC-IRTA, AECOC, PIMEC, FCAC i Unió de Pagesos.

La guia té com a objectiu principal ajudar les empreses agroalimentàries en l’elaboració i la implantació d’un Pla que posi de manifest el compromís de les empreses en la lluita contra les pèrdues i el malbaratament d'aliments.

Es tracta d'una mesura de caràcter voluntari, que proposa 10 principis per a l’elaboració d’un Pla de prevenció i reducció de les pèrdues i el malbaratament alimentari i inclou recomanacions específiques per a les baules de producció primària, comerç a l’engròs i transformació amb exemples concrets. També proporciona un seguit de recursos de suport, guies de referència i casos d’èxit per ajudar les empreses en l’elaboració del Pla.

Aquesta guia, pionera a l'estat espanyol, vol ser un instrument útil perquè les empreses puguin reflexionar i incorporar de manera senzilla la prevenció i la reducció de les pèrdues i el malbaratament alimentari dins dels seus procediments.

Font: DARP

ENTREVISTA | 14/02/2019  Ruralcat

Humbert Contí i Meritxell Jardí  “Kensho sake és el resultat d’aplicar els coneixements en innovació al món de l’arròs”

Kensho sake és una empresa de l’Ampolla que elabora sake i ferments derivats de l’arròs amb varietats locals. L’equip el formen la Meritxell Jardí i l’Humbert Contí que, coneixedors de la gran qualitat de l’arròs del Delta de l’Ebre, tenien clar des d’un principi que volien innovar amb les seves varietats per aconseguir productes de més valor afegit. Al 2008 van apostar per l’elaboració del primer sake mediterrani i al 2015 van fundar Kensho sake com la primera empresa de l’Estat i la segona d’Europa en elaborar sake i koji. L’empresa ha guanyat el Premi Emprèn de la Diputació de Tarragona al 2016, el guardó d’una estrella superior al TasteAwards de l’ITQI, al 2017, el Premi Eco-elabora de la Societat Espanyola d’Agricultura Ecològica i enguany han rebut el premi PITA 2018 en la modalitat a l’agroindústria per la implantació d’innovacions en els processos de primera transformació i/o conservació de productes d’origen agrari.

Meritxell Jardí, cofundadora i directora de biodiversitat a Kensho, és enginyera agrònoma, ha treballat per a l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) i actualment treballa com a Directora Tècnica en projectes de regadiu i biodiversitat a la Comunitat de Regants-Sindicat Agrícola de l’Ebre. Humbert Contí, cofundador i CEO de Kensho, és enginyer civil i llicenciat en Medi Ambient amb màster d’operacions i innovació per ESADE. Ha treballat com a consultor d’innovació i operacions a varis indrets de Catalunya, Florida i Nova York. A més, es va formar al Japó com a especialista en sake i, al Basque Culinary Center i diverses escoles de macrobiòtica en aliments fermentats.

-Com va sorgir la idea de crear Kensho sake?

Humbert: la Meritxell, originària del Delta de l’Ebre i de família arrossera de fa tres generacions, em va transmetre l’amor pel Delta i la qualitat dels arrossos que s’hi cultiven. Enamorat per aquesta història, vaig decidir aplicar els meus coneixements en innovació al món de l’arròs i així va sorgir Kensho sake.

-Com va ser el procés de formació i investigació per implantar el conreu aquí?

Humbert: vaig marxar al Japó per formar-me en la producció de Sake i, al tornar, ja teníem clar quin era el tipus de varietat d’arròs que necessitàvem buscar per fer sake, ja que no totes les varietats d’arròs serveixen i, a priori, a Catalunya no teníem cap que complís amb els criteris. Però amb aquesta informació vàrem estudiar totes les varietats d’arròs locals, per veure si alguna encaixava, doncs la nostra idea era fer sake amb una varietat local. Després d’anys d’estudi i proves vam trobar la varietat perfecta i ens hi vam llençar a produir sake.

                    

-Quines característiques té el cultiu de l’arròs per elaborar sake?

Humbert: les varietats d’arròs per fer sake tenen un gra molt més gran que una varietat extra i amb molta més quantitat de midó localitzat al centre del gra (la perla), curiosament aquests grans tan grans el solen tenir varietats més antigues i amb una tija alta, el rendiment és menor que en varietats més modernes. 

-De quantes hectàrees disposeu i quina producció anual teniu?

Humbert: actualment estem utilitzant 2 hectàrees d’arrossars, però aquest any tenim previsió de doblar la producció.

-Quines característiques ha de tenir un sake premium?

Humbert: hi ha dues característiques molt importants. La primera és que tot l’alcohol provingui de la fermentació natural de l’arròs. Aquest estil de sake és diu “junmai”, que significa pur d’arròs. A Occident s’ha traduït com vi d’arròs. I la segona, que l’arròs es poleixi tant que arribem a la perla o cor de l’arròs, ja que és on està tot el midó, per això és important utilitzar un arròs amb molta perla.

                   

“Les característiques d’un sake ‘premium’ és que tot l’alcohol provingui de la fermentació natural de l’arròs i que aquest es poleixi fins arribar a la perla”

-Utilitzar una varietat local d’arròs per elaborar productes d’inspiració japonesa és una innovació que contribueix a potenciar i protegir el patrimoni agrari, econòmic i mediambiental de la zona del Parc Natural del Delta de l’Ebre. Quina importància tenen les varietats locals en el desenvolupament agrari?

Meritxell: les varietats locals estan més adaptades a la zona, les malalties i les plagues que ataquen el cultiu ho faran en menys agressivitat i, llavors, permet que l’agricultor no hagi de fer tants tractaments químics per lluitar-hi. Són plantes més fortes i més resistents; estan en equilibri amb l’ecosistema.

“Les varietats locals són plantes més fortes i més resistents; estan en equilibri amb l’ecosistema”

-A què considereu que es deu la creixent tendència del consum de productes d’inspiració japonesa?

Meritxell: la seva gastronomia és saludable, saborosa i fàcil de digerir. La societat actual és activa i creativa; busquem nous sabors però, a la vegada, que siguin saludables. Molts productes japonesos recullen aquestes característiques. A més són gran coneixedors dels fermentats, que són ideals per reforçar el sistema immunològic i molt en la línia d’allò que busca el consumidor.

                                                                         

-Al 2017 vau ser pioners llançant  una nova línia de productes fermentats de l’arròs probiòtics i ecològics, com el miso o l’amazake. Quins beneficis tenen i a quin públic van dirigits?

Meritxell: són productes que ajuden a tenir una flora intestinal forta i, per tant, reforcen el sistema immunològic. El miso és un fermentat de llegum més arròs, el triturem de manera artesanal i no el pasteuritzem, sent molt probiòtic i, a més, és ecològic. S’utilitza de manera molt fàcil, simplement incorporant una cullerada a les sopes, cremes de verdures, saltejats de verdures, qualsevol salsa... com si fos un substitut de la sal, i aconseguim potenciar el sabor del que s’està cuinant, el que s’anomena umami. A part, aporta múltiples beneficis per la salut.

L’amazake és un fermentat de l’arròs. No posem sucre afegit però és dolç. Nosaltres el considerem el iogurt japonès, i s’utilitza com a postres o amb batuts de fruita. Al Japó els esportistes el consumeixen abans de fer un marató, ja que aporta molta energia.

-Amb aquesta nova línia l’empresa va créixer un 20% i actualment esteu pensant en ampliar i millorar la vostra gamma de productes. En què consistirà?

Meritxell: el món dels fermentats ha sigut un gran descobriment per nosaltres, els consumim gairebé a diari i ens ha millorat la salut 100%. El fet de ser productors de Koji, un fong japonès que creix sobre l’arròs, ens ha obert un ventall de possibilitats en aquest món on cada cop la gent coneix més el valor probiòtic dels fermentats.

“El món dels fermentats ha sigut un gran descobriment per nosaltres, els consumim gairebé a diari i ens ha millorat la salut 100%”

 

Meritxell Jardí, cofundadora i directora de biodiversitat a Kensho, és enginyera agrònoma, ha treballat per a l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) i actualment treballa com a Directora Tècnica en projectes de regadiu i biodiversitat a la Comunitat de Regants-Sindicat Agrícola de l’Ebre. Humbert Contí, cofundador i CEO de Kensho, és enginyer civil i llicenciat en Medi Ambient amb màster d’operacions i innovació per ESADE. Ha treballat com a consultor d’innovació i operacions a varis indrets de Catalunya, Florida i Nova York. A més, es va formar al Japó com a especialista en sake i, al Basque Culinary Center i diverses escoles de macrobiòtica en aliments fermentats.

Informació relacionada

FORMACIÓ | 11/02/2019  Ruralcat

El projecte Tr3s local inicia les activitats de suport a les empreses que fan venda de proximitat

El proper dilluns 18 de febrer comença la primera jornada de la formació “Impuls a la venda de productes de proximitat” a l’EA Manresa, en el marc del projecte POCTEFA Tr3s local. El curs té per objectiu afavorir la professionalització i competitivitat de les empreses de productes agroalimentaris de proximitat.

Les jornades volen afavorir la professionalització i competitivitat de les empreses de productes agroalimentaris de proximitat

Les jornades volen afavorir la professionalització i competitivitat de les empreses de productes agroalimentaris de proximitat

El projecte Tr3s local té com a finalitat donar suport a les empreses de venda de proximitat i promocionar la comercialització de productes locals en entorns rurals. El projecte està cofinançat al 65% pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), a través del Programa Interreg V-A Espanya-França-Andorra (POCTEFA 2014-2020). L’objectiu del POCTEFA és reforçar la integració econòmica i social de la zona fronterera Espanya-França-Andorra.

La seva ajuda es concentra en el desenvolupament d’activitats econòmiques, socials i mediambientals transfrontereres a través d’estratègies conjuntes a favor del desenvolupament territorial sostenible.

La Direcció General d’Alimentació, Qualitat i Indústries Agroalimentàries participa, com a cap de fila, en aquest projecte, conjuntament amb les Cambres d’Agricultura dels departaments francesos de l’Arieja i els Pirineus Orientals.

Entre les actuacions previstes en el marc del projecte europeu es preveu realitzar unes jornades de formació adreçades als productors adherits al segell Venda de Proximitat. El curs “Impuls a la venda de productes de proximitat” té com a objectiu afavorir la professionalització i competitivitat de les empreses de productes agroalimentaris de proximitat.

El proper dilluns 18 de febrer comença la primera d’aquestes jornades, que tindrà lloc a l’EA Manresa. També hi ha previstes, durant els mesos de febrer, març i abril, formacions a les Escoles Agràries de Tàrrega, Amposta, Mas Bové, Empordà i Pirineu. 

El curs està dividit en 5 mòduls: “Com fer correctament al venda de proximitat”, “Crea la teva estratègia de comercialització”, “Com tenir èxit en el mercat digital”, “Costos i rendibilitat de la meva activitat” i “Model cooperatiu. Model d’èxit”.

Les empreses agrícoles que realitzin aquesta formació podran optar a un pla integral d’assessorament individualitzat i adaptat a la seva empresa.

 

GRUPS OPERATIUS | 11/02/2019  Ruralcat

Un projecte liderat per bonÀrea Agrupa permet reduir un 10% l'excreció de nitrogen al medi ambient en vedells d'engreix

Aquest projecte, finançat a través de la operació 16.01.01 de cooperació per a la innovació del PDR de Catalunya 2014-2020, ha estat coordinat per l’Associació d’Empresaris de Boví d’Alcarràs i ha comptat amb la participació de les empreses Nanta i Sinual, les agrupacions empresarials ASOPROVAC Catalunya i l’Associació Catalana de Fabricants de Pinsos (ASFAC), el Servei de Sòls i Gestió Mediambiental de la producció del DARP, i ha estat dut a terme en col·laboració amb el Programa de remugants del I’RTA.

El projecte ha treballat amb vedell frisó alimentat amb alts nivells de concentrat en la fase final de l’engreix

El projecte ha treballat amb vedell frisó alimentat amb alts nivells de concentrat en la fase final de l’engreix

El projecte “Estratègies per reduir l'excreció de nitrogen en vedells d'engreix durant la fase d'acabat” ha servit per avaluar diferents estratègies per reduir l’excreció de nitrogen de vedells d’engreix intensiu i, en concret, reduir el nivell de proteïna bruta (PB) de la dieta sense perjudicar el creixement i l’índex de conversió i, en conseqüència, disminuir la contaminació mediambiental. 

Per assolir aquest objectiu, en una primera fase s’han realitzat proves controlades on s’ha valorat l’excreció de nitrogen (N) i, en una segona fase, s’han realitzat proves de camp per tal de validar el seu efecte sobre el creixement en condicions comercials d’engreix de vedells. 

En concret, s’ha treballat amb vedell frisó alimentat amb alts nivells de concentrat en la fase final de l’engreix. En total, s’han estudiat tres diferents estratègies nutricionals que s’han centrat en millorar l’eficiència de l’ús de nitrogen i s’ha avaluat l’efecte que tenen sobre  l’excreció de nitrogen a través de femtes i orina, i el consum, creixement i qualitat de la canal.

Els resultats de l’estudi conclouen que la reducció del contingut de PB en el concentrat en vedells d’acabat permet disminuir la contaminació ambiental de nitrogen en la fase d’acabat. Concretament, per cada 1% de PB que es redueix disminueix en un 10% l’excreció de nitrogen al medi ambient sense perjudicar el creixement dels vedells. 

El projecte, que ha comptat amb un pressupost de 269.291€, l’ha portat a terme el Grup Operatiu liderat per Corporación Alimentaria Guissona, SA (bonÀrea Agrupa) i coordinat per l’Associació d’Empresaris de Boví d’Alcarràs amb la participació de les empreses Nanta i Sinual, les agrupacions empresarials ASOPROVAC Catalunya i l’Associació Catalana de Fabricants de Pinsos (ASFAC), el Servei de Sòls i Gestió Mediambiental de la producció del DARP i la col·laboració del Programa de Remugants de l‘IRTA

Un Grup Operatiu és un partenariat en què els seus membres comparteixen interessos comuns entorn a un projecte d’innovació específic i de caràcter pràctic vinculat al sector agroalimentari. Els Grups Operatius poden rebre finançament de la Unió Europea a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) per a la constitució i redacció del projecte comú o bé per a l’execució d’un projecte pilot innovador.

 

INDÚSTRIA AGROALIMENTÀRIA | 07/02/2019  Ruralcat

L’IRTA, Fruit Future i Plan & Food Research impulsen la comercialització de noves varietats de poma i pera adaptades a climes càlids

El Hot Climate Programme (HCP) el van iniciar l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) i Plant & Food Research l’any 2002 amb l’objectiu de desenvolupar noves varietats de pomes i peres adaptades a zones de cultiu amb altes temperatures.

La consellera Teresa Jordà durant l'acte de signatura (font: DARP)

La consellera Teresa Jordà durant l'acte de signatura (font: DARP)

L’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA), Fruit Futur i Plant & Food Research, impulsadors del programa de millora genètica per a la millora varietal de pomes i peres, han signat un acord amb el líder global de producció i comercialització de fruita T&G Global per a comercialitzar i continuar desenvolupant noves varietats de poma i pera adaptades a climes càlids.

El programa varietal utilitza contribucions de germoplasma tant de Nova Zelanda com d’Espanya per a identificar pares amb les característiques clau que es requereixen per al canvi climàtic: alta tolerància a la temperatura, baix requeriment d’aigua i fruites d’alta coloració, bona textura i excel·lent sabor i conservació. També hi ha un clar enfocament cap a la millora en la resistència a les plagues i malalties d’importància en climes càlids. I és que l’adaptació dels cultius a les condicions ambientals del canvi climàtic és actualment un dels principals reptes que han d’afrontar el sector i la societat per a garantir una producció competitiva i sostenible d’aliments saludables.

L’IRTA i Plant & Food Research van iniciar el programa Hot Climate Programme (HCP) l’any 2002 amb l’objectiu de desenvolupar noves varietats de pomes i peres adaptades a zones de cultiu amb altes temperatures.

En aquell moment, els productors de la península ibèrica, i concretament de Catalunya, ja van començar a experimentar problemes amb les varietats tradicionals a causa de l’augment de les temperatures, com és la menor coloració vermella, cremades solars, textures de polpa tova i una incidència més alta en els trastorns d’emmagatzematge.

El 2003, Fruit Futur, una agrupació d’interès econòmic formada per Actel, Fruits de Ponent, Nufri, Poma de Girona i l’IRTA, es va unir al projecte com a experts en la producció comercial de pomes i peres a Catalunya i potencial interessats en aquestes varietats. La seva expertesa i profund coneixement comercial han estat clau en el desenvolupament i l’avaluació de les seleccions del programa de noves varietats.

Finalment, l’any 2018 els propietaris del programa varen escollir T&G Global, responsable de projectes tan exitosos en el desenvolupament de fruita a escala global com son Envy®, Jazz® o Pacific Rose®, per a comercialitzar a nivell internacional les noves varietats del programa.

 

Informació relacionada

Especials