SUPERMERCATS ECOLÒGICS | 08/02/2010  Ruralcat

Silvio Elías  "Més del 50% dels productes ecològics que distribuïm són fets a Catalunya"

Silvio Elías és co-fundador i director general de Veritas, la cadena de supermercats especialitzada en alimentació ecològica, que ja supera els 20 locals a la província de Barcelona. RuralCat ha entrevistat Elías per conèixer la seva visió sobre el sector de la producció ecològica catalana i el consum a casa nostra.

 

Quin és el perfil del consumidor català de productes ecològics?

No hi ha un perfil únic, però es pot afirmar que predominen les famílies d’entre 35 i 55 anys amb o sense fills petits, i en tots els casos trobem un nivell sociocultural alt, que no vol dir necessàriament nivell socioeconòmic alt.

 

Què és el que més valoren els consumidors habituals de productes ecològics?

La salut és la motivació principal per a la compra de productes ecològics, entesa des del punt de vista preventiu, com a hàbit saludable i inversió en salut per a la vida. El sabor i la protecció del medi ambient formen part de les motivacions de compra també, així com la biodiversitat i la proximitat de l’origen dels productors.

 

Quins són els productes més consumits als seus supermercats?

Tot el producte fresc, com les fruites i verdures, el pa, carns i embotits són els preferits, perquè es nota molt la diferència en tots els aspectes. També els derivats lactis i de la soja són molt comprats.

 

Vostès ofereixen un servei d'orientació en botiga. Quins dubtes són els més habituals?

Les principals preguntes tenen a veure amb les propietats dels aliments i amb com es preparen un cop els han comprat.

 

"Si introduïm el concepte preu per nutrient, les diferències de preu amb els productes convencionals deixarien d’existir en molts llocs"

 

Segons el Baròmetre de percepció i consum dels aliments ecològics (2008), la raó més habitual per no consumir ecològic és la sensació de que el preu és elevat. Com es pot trencar aquesta percepció?

En primer lloc provant el producte. L’experiència de consum acaba convencent a tothom. En segon lloc, hem de procurar explicar totes les diferències que existeixen entre uns i altres, i justificar el valor del producte ecològic, que és molt superior. Podríem introduir el concepte de preu per nutrient, i les diferències deixarien d’existir en molts llocs, o canviarien de signe en d’altres. A Veritas es paga per aliments complets i intactes, i no es paga ni per excès d’aigua als productes (carns i fruites i verdures), ni per aire (pans) ni per residus d’additius químics, que no hi són.

 

Quin percentatge dels aliments que es distribueixen als supermercats Veritas són produïts o elaborats a Catalunya?

Ara ja més del 50%, mentre que fa 8 anys només representava el 10%, i en creixement a mesura que establim convenis de col·laboració amb agricultors, ramaders, i elaboradors catalans.

 

Quins requeriments ha de complir un productor o elaborador per ser proveïdor de Veritas?

Com a mínim acreditar que fa el producte seguint els criteris i normativa de l’agricultura o ramaderia ecològiques. A partir d’aquí, s’obren les vies de contacte per al coneixement mutu i la cerca del valor que es pot aportar entre totes dues parts al client de Veritas.

 

"A Catalunya s’ha d’ampliar el ventall de perfils d’operadors per a què hi hagi més pluralitat en els projectes, i més varietat d’objectius i d’ambicions"

Com veuen la producció agroalimentària ecològica a Catalunya?

En clar desenvolupament. Cada vegada s’hi certifiquen més operadors, senyal que les coses funcionen. A Catalunya fa falta més difusió i més verticalitat en la cadena de valor i en la cadena de subministrament. També s’ha d’ampliar el ventall de perfils d’operadors per a què hi hagi més pluralitat en els projectes, i més varietat d’objectius i d’ambicions. També hi trobarem així menor necessitat d’importar de l’estranger.

 

Actualment alguns supermercats convencionals estan començant a oferir productes ecològics, creuen que això afectarà el model de negoci de Veritas?

Sí, i en positiu, perquè ajudaran a difondre els valors de forma més ràpida i universal. També ajudaran a més productors a generar més oferta.

 

El més llegit

Jornades tècniques en línia del 23 al 29 de novembre

Catalunya comptarà amb la seva Estratègia de la Bioeconomia

El proper 23 de novembre s’obren les inscripcions a nous cursos a distància