ENTREVISTA AMB JOAN AGUADO | 17/02/2010  RuralCat

Joan Aguado  "Avui podem dir que estem en primera línia per poder obtenir uns vins de qualitat"

Joan Aguado, director de l'INCAVI
Des de 2004, en Joan Aguado dirigeix l'Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI), tot i que la seva trajectòria va lligada al vi de molt abans. Nascut a Vilafranca del Penedès, terra de vins, va ser fundador i primer president de l'Associació Espanyola de Ciutats del Vi, i presideix la Xarxa Europea de Ciutats del Vi. Avui ens parla de la celebració dels 25è aniversari de l'INCAVI, dels canvis en la vitivinicultura catalana i de com veu el present i el futur d'aquest sector.
Enguany l'INCAVI fa 25 anys, quin balanç general fa d'aquest quart de segle d'història?
Molt positiva, perquè ha estat una eina que s'ha convertit en imprescindible per al sector i que aglutina les actuacions que cal coordinar entre el propi sector vitivinícola i l'administració. Per suposat que es poden fer moltes més coses i aprofundir en l'àmbit de les actuacions de l'INCAVI.
Com ha canviat el sector vitivinícola a Catalunya en aquest període?
Ha fet un canvi molt important. Primer pel canvi de mentalitat dins el sector, que ha jugat la carta de la qualitat i de fer els productes ben fets. I segon, per tirar endavant iniciatives, invertint en la millora de la producció a les vinyes i en els processos d'elaboració als cellers. Avui podem dir que estem en primera línia per poder obtenir uns vins de qualitat al nivell de l'excel·lència.
I quines tendències de futur en aquests aspectes s'entreveuen?
Només hi ha un camí: insistir en la qualitat, treballar a fons, donar resposta a les demandes del mercat i ser competitius en la relació qualitat / preu. I sobretot, estar convençuts que ho tenim tot, mitjans tècnics, econòmics i sobretot humans, per aconseguir-ho.

"Crec que l'INCAVI ha fet una feina molt important de cohesió del sector"

En què ha ajudat l'INCAVI a la millora del sector?
Crec que l'INCAVI ha fet una feina molt important de cohesió del sector, ha estat una referència. També ha fet una tasca important en recerca, en control de qualitat per mitjà dels laboratoris, de formació, d'estímul i ha aportat l'ajut necessari perquè el sector pogués desenvolupar correctament la seva feina.
Aquesta celebració els agafa just al mig del Pla de Reconversió del sector, quina és la finalitat d'aquesta iniciativa que finalitza el 2008?
Tot i que és un tema que no es gestiona per part de l'INCAVI, el Pla de Reconversió és una eina per donar suport a les iniciatives per millorar la qualitat i el rendiment de les vinyes. Per suposat que ha contribuït a aquestes actuacions, però també cal fer balanç del que ha suposat i veure-ho amb la perspectiva dels resultats actuals. Aquí sí que ja hi trobem molts dubtes del què ha suposat la seva aplicació tal com es va aprovar l'any 2000.
Fa poc s'ha signat l'acord per impulsar la creació del Centre d'Innovació per a la Competitivitat de l'Enologia Catalana (CICEC), expliqui'ns una mica què és aquest centre i què s'hi farà?
Aquesta és una iniciativa de la Universitat Rovira i Virgili, que juntament amb la Generalitat (el DARP i el DURSI), la DOQ Priorat, l'Ajuntament de Falset i altres, vol obrir un centre dedicat a afavorir la innovació, la recerca i la coordinació de projectes que es fan en aquesta línia. S'instal·laria a Falset amb una projecció preeminent per les zones tarragonines. Té el suport del conseller Siurana que voldria que l'INCAVI i l'IRTA hi formin part.

"Les DO's són imprescindibles, però les marques també"

Parlem de la comercialització del vi, segons l'Institut Espanyol de Comerç Exterior, durant 20 anys la promoció de les Denominacions d'origen ha estat la base de l'estratègia seguida per aquest organisme, mentre que a partir d'ara s'incidirà en la imatge i els vins de qualitat, com veu aquesta postura l'INCAVI? Per quina via aposta l'INCAVI?
Les Denominacions d'Origen tenen un historial i un actiu que no es pot perdre. Al contrari, l'hem de mantenir i augmentar. I al meu entendre vins de DO vol dir vins amb imatge i vins de qualitat. Una altra cosa és el debat entre 'marca' i 'DO'. I aquí sí que considero que van íntimament lligats. Les DO's són imprescindibles, però les marques també. Cal saber jugar els dos actius, junts representen augmentar el valor afegit dels productes.
Què significa per un vi pertànyer a una Denominació d'Origen?
Vol dir pertànyer a una identificació, a un territori (el famós 'terroir'), a uns nivells de qualitat. La Denominació d'Origen és una garantia de producte i és una garantia de cara al consumidor.

"La presència de vins de procedència diversa ha de ser un estímul per fer les coses ben fetes"

Com creu que afecta l'aparició de vins de qualitat com ara els australians i els californians, que fan servir nous mètodes de producció, a la indústria vitivinícola catalana?
Jo crec que hem de ser fidels al que han estat i són els nostres vins. És cert que la seva presència als mercats internacionals és una competència afegida que abans no hi era. I això cal tenir-ho en compte, cal estudiar com ser competitius amb aquells productes, i sobretot hem de dissenyar estratègies de marketing i comercialització perquè ens donin capacitat de situar-nos al mercat. Hi ha qui diu que els vins espanyols (i crec que els catalans al capdavant) estan en situació immillorable per guanyar el mercat del futur. Per tant, la presència d'altres vins de procedència diversa ha de ser un estímul per fer les coses ben fetes. I no només els vins, sinó la presentació, la distribució, etc. I sobretot estar atents a què demanda el mercat.
Hi ha productors que es queixen que les campanyes de l'Administració per la disminució de consum de l'alcohol afecta les seves vendes de vi i licors, com es pot combinar el missatge institucional amb els interessos dels productors?
Tots estem d'acord que qui no està en condicions de conduir no pot agafar el volant, és un perill per a tothom. Però també hem de deixar clar que el vi és un producte nutritiu, que forma part de la dieta mediterrània i que el seu consum normal en un àpat de cap manera suposa un risc per a la conducció. Però és clar que cal anar molt en compte amb aquestes campanyes perquè poden induir a errors.
El més llegit

Butlletins d’informació fitosanitària per al mes d’abril

Unió de Pagesos guanya les Eleccions Agràries de Catalunya amb el 55,04% dels vots

Publicat un nou visor amb dades sobre la capacitat agrològica dels sòls de Catalunya