ENTREVISTA A JOAN INGLADA | 17/02/2010  RuralCat

Joan Inglada  "El pagès ha de tenir l'autonomia de la comercialització"

Joan Inglada.
Amb una llarga trajectòria dins el món cooperatiu i empresarial, en Joan Inglada es va implicar en un projecte que avui ja és una realitat. Parlem amb ell de Fruits al Punt, una empresa formada per un petit grup d'agricultors que s'encarreguen de tot el procés de producció i distribució de la fruita.
Ens pots fer cinc cèntims sobre la vostra iniciativa?
Som un grup de gent, quatre socis i mitja dotzena de col·laboradors, que vam posar la nostra experiència i el nostre esforç, sempre tocant els peus a la terra, per un nou model d'agricultura perquè l'actual model, proteccionista i victimista, l'està conduint a la seva desaparició. Desprès d'una sèrie de trobades i reunions, durant l'estiu del 2004, vam començar a treballar. Fruits al Punt és un projecte amb il·lusió de futur. No conec cap experiència que sigui tan singular com aquesta.
Quin és el principal tret característic del vostre projecte?
Nosaltres ens definim com una 'Associació d'interès col·lectiu agrari'. Un dels trets característics, és que som pagesos, orgullosos de la feina que fem i conscients d'aquesta necessitat constant d'adaptació. En aquest camí ens hem trobat més avantatges que dificultats. Les persones que hem format Fruits al Punt, som lluitadors conscients que davant els problemes que puguin sorgir cal posar-hi imaginació i molt de treball.

"Per a nosaltres, el consumidor és el nostre aliat"

Quins tipus de fruita comercialitzeu?
Som gent de diverses comarques i tenim tot tipus de fruita: prunes, préssecs, nectarines, peres, pomes, etc. Ara també compten amb un col·laborador del Delta de l'Ebre, productor de mandarines i taronges.
Heu creat alguna marca o algun segell?
Des de l'inici vam tenir clar que, per diferenciar-nos, caldria crear una marca. La nostra és "GUSTOSA" i també hem incorporat les marques "SIBARITA CATALONIA FRUITS" i "POMA PLANA D'URGELL".
A quin tipus de mercat us adreceu i quin missatge voleu transmetre al consumidor?
Els nostres clients són les botigues tradicionals, la hostaleria i la restauració, mai la gran distribució perquè volem ser petits. Per a nosaltres, el consumidor és el nostre aliat, i pel tipus de client que tenim donem molta importància al contacte directe. Fruits al Punt i els seus clients-consumidors, hem generat una innovadora aliança basada en la complicitat, la senzillesa i l'honradesa. Aquesta és la nostra diferenciació.

"És el moment, no de salvar, sinó de començar a construir"

Com veieu ara mateix el sector de la fruita a Catalunya?
A Fruits al Punt creiem que hi ha enormes possibilitats socio-econòmiques en la pagesia catalana. És el moment, no de salvar, sinó de començar a construir, perquè 'l'única lluita perduda és la que s'abandona'. Per això, creiem que són necessaris més projectes com el nostre, territorial i de país, per potenciar les tradicions, els costums, la gastronomia i l'artesania alimentària. En definitiva, els orígens, per no perdre la identitat.
Aleshores, quin és el missatge que voleu transmetre als agricultors que volen dur a terme noves iniciatives?
Cal fer un esforç d'adaptació i ser conscients, independentment de la dimensió de cadascú, que el pagès ha de tenir l'autonomia de la comercialització. Per això, la venda hauria de ser el més directa possible. Ja hem vist que un any com el 2005, cap tipus d'organisme ha solucionat res. No s'ha de parlar tant, cal actuar més. Nosaltres creiem que no hem d'esperar que els altres ens resolguin els problemes.

"És possible eliminar la intermediació a base de dedicació, esforç i motivació"

En què us diferencieu del concepte de cooperativa?
Particularment, i des de la meva experiència, crec que la majoria de cooperatives no s'adapten a la situació actual del mercat perquè funcionen de forma lenta i jeràrquica, amb un sistema vertical, és a dir, de dalt a baix. La nostra associació funciona amb estructura plana, de baix a dalt. A Fruits al Punt som pagesos i, per tant, hi ha uns costos per produir, confeccionar, comercialitzar i marcar el preu. Tots els treballadors formen part del projecte i tenen incentius en funció dels resultats.
Quins avantatges us suposa treballar d'aquesta manera?
D'una banda, la presa de decisions en un grup com el nostre és molt mes àgil i, a més, els costos d'estructura-inversió i personal, són inferiors. D'altra banda, en un any com aquest, de preus baixos, propostes com la nostra ens demostren que és possible eliminar la intermediació a base de dedicació, esforç i motivació.
Quines són les vostres perspectives de futur?
Moltes: des de la recuperació d'una varietat de pera autòctona del Pallars, a diversificar en fruites més primerenques, con cirera i albercoc, i començar també amb el raïm de taula, ja que els nostres clients ens ajuden amb la seva opinió de las noves tendències del mercat.

Informació relacionada

El més llegit

La Comissió Europea publica el seu pla per impulsar la producció ecològica

El projecte POCTEFA Tr3s local ha engegat una trentena d’iniciatives de suport als productors de Venda de proximitat

El DARP estableix els períodes hàbils de caça i vedes especials per a la temporada 2021-2021 a tot Catalunya