Agustí Roig "Gairebé ningú coneix els beneficis nutricionals de l'ou"
Agustí Roig
Agustí Roig és el creador i fundador d'Ous Roig'Sabor d'Abans, una de les majors empreses de producció i comercialització d'ous a Catalunya. De formació autodidacta, ha estat guardonat amb el Premi a la "Qualitat Ebrenca" al Producte i Servei, i diversos premis atorgats per l'AECE i la CEPTA de la província de Tarragona. Parlem amb ell sobre el present i el futur del sector dels ous al nostre país.
Quins considera que són els canvis més rellevants que hi ha hagut en la producció d'ous des que s'hi dedica?
El sector productor ha patit molts canvis, importants i desfavorables. Per exemple, durant els anys que porto en aquest negoci, el consum ha disminuït al voltant d'un 36 per cent. Tanmateix, l'evolució de l'estructura del consum en el marc de la despesa total en alimentació, ha disminuït des d'un 5 per cent a poc més d'un 1 per cent actual. Malauradament, les empreses del sector en el nostre país s'han reduït en un 85 per cent en els últims 37 anys. En definitiva, l'evolució del sector ha estat negativa, donat que els costos s'han incrementat any rera any i mai en una línia convergent amb els preus de venda. Aquest fet ha motivat un esforç i una lluita constant per a millorar la competitivitat i fer una aposta comercial per mantenir el ritme de futur.
Com veu el futur de la producció d'ous i quina creu que serà la tendència?
La tendència en totes les dimensions serà la mateixa. No podrem trencar aquesta dinàmica si el sector no és capaç de dignificar el nostre ofici de productors d'ous i, sobretot, pal·liar el desavantatge del sector productiu enfront la gran distribució en el seu procés de negociació de preus.
"La manca de professionalitat, l'atomització i la debilitat de les empreses en el camp comercial han posat en situació de desavantatge a la producció"
Quin panorama dibuixa del sector en aquests moments, amb l'increment de costos pels preus dels cereals i l'augment de les despeses per fer front als nous requeriments de normatives com les mediambientals, benestar animal, sanitat animal i traçabilitat?
Aquest escenari afecta a tota l'avicultura europea, igual que ho fan els nous requeriments per complir les normatives mediambientals, de benestar animal, de traçabilitat i sanitat animal. La crisi dels cereals ens afectarà d'una forma negativa si el sector no té la capacitat d'iniciar amb decisió totes les accions dirigides a millorar la interelació amb les cadenes de distribució.
Quines creu que són les tendències de la comercialització?
Aquí està la mare dels ous ja que és un treball que està per fer. No pot ser que les empreses multinacionals de distribució venguin els ous a un preu superior, per exemple a França o Portugal, que aquí. Les dues grans empreses de distribució del Estat Espanyol també estan menystenint l'economia del sector i la defensa dels nostres legítims drets e interessos. Tots els agents han de tenir uns beneficis empresarials raonables, inclosos els productors. No obstant, la manca de professionalitat, l'atomització i la debilitat de les empreses en el camp comercial han posat en una situació de desavantatge a la producció en el procés de negociació de preus. En conseqüència, és necessari que les Organitzacions Interprofessionals pressionin per revisar les actuals normatives i poder millorar les possibles actuacions. Tot i que, molt sovint, s'estan venent els ous al consumidor amb preus a "dumping", mai ningú ha estat capaç de fer les pertinents denúncies i actuacions.
Aquesta producció també es veurà afectada per la globalització (importació i exportació) o pel contrari serà una producció més local?
És evident que també es pot veure afectada per aquest fenomen. La globalització pot fer que la producció europea, que focalitza la majoria d'importacions de la UE, hagi de competir amb països com Brasil o Estats Units. Una baixada de preus de la indústria sempre repercuteix immediatament en els preus de la distribució.
"Sempre s'ha atacat l'ou relacionant-lo amb malalties que no tenen res a veure amb aquest producte."
Quina imatge creu que té el consumidor sobre la producció d'ous?
Sempre he pensat que el consumidor és el rei i l'únic que podia dominar el món. Tot i això, la meva teoria està perdent força a mesura que passa el temps. Gairebé ningú coneix els beneficis nutricionals de l'ou, i que són les millors proteïnes que consumim i les més econòmiques. A més, tampoc saben que un ou no és, ni més ni menys, que el que menja una gallina. Les famílies de classe mitjana'alta i reduïdes, és a dir sense fills, són les millors coneixedores de la imatge, qualitat dels ous i amb capacitat de valorar-la.
Què caldria fer per millorar la visió del consumidor sobre la seguretat alimentària dels ous?
En matèria de qualitat alimentària caldria fer el contrari del que s'ha fet fins ara. Sempre s'ha atacat l'ou relacionant-lo amb malalties que no tenen res a veure amb aquest producte ja sigui per la salmonella, el colesterol o la grip aviar de països subdesenvolupats. Els mitjans de comunicació tampoc han ajudat a difondre una visió adequada d'aquest aliment de primera necessitat.
Què creieu que caldria fer perquè l'ou fos percebut com un aliment segur, saludable i d'alt valor dietètic.?
Hi ha aliments molt bons però no són populars. Cal tenir la virtut de repetir les coses. Amb un esprint puntual es pot enlluernar però amb regularitat es guanya una carrera. Per canviar la percepció dels consumidors es necessiten campanyes de comunicació adequades que donin a conèixer que aquest producte és un aliment segur, saludable, d'alt valor dietètic i gens car. Ningú estima allò que no coneix.
Quines són les tendències de la producció en les noves línies de comercialització?
Sóc optimista per naturalesa, però actualment, i donada la situació d'increment de costos dels cereals, em pregunto: perquè no hem estat capaços que repercuteixi en la mateixa proporció en la seva comercialització? Sobren comentaris, ja que tota la producció, sigui agrícola, ramadera o avícola, està amb una feblesa total respecte la majoria dels preus de venda. Si no posem remei a l'evolució de les xifres, les tendències seguiran essent les mateixes.
"Els mitjans de comunicació, emparats en tècnics, han difós informació però sense cap mena de credibilitat"
Segons la seva experiència, creu que el consumidor està disposat a pagar el cost de l'especialització (omega 3, ous de gallines de camp...)?
Evidentment, i d'acord amb la meva trajectòria, considero que parlem de quotes de mercat molt petites i que mai superen un 2 per cent.
Li preocupen les malalties de les aus d'alta difusió o que poden afectar a les persones?
Em preocupa molt la difusió. Els mitjans de comunicació, emparats en tècnics, han difós informació però sense cap mena de credibilitat. Per exemple, alguna d'aquestes persones considerava que era totalment possible que arribés una pandèmia per la grip aviar. Aquesta teoria va fer disminuir el consum i naturalment el preu dels ous. Aleshores, com diem a Tortosa: qui ens torna el canvi?
Què creu que s'hauria de fer al respecte?
S'ha de fer front immediatament a aquests tipus de difusions tan distorsionades mitjançant científics de gran prestigi, confiança i neutralitat. Com és possible que una sola persona, que s'anomena científic, hagi dit tantes bestieses, i els mitjans de comunicació hagin estat capaços de fer trontollar l'economia d'un sector quan no s'ha mort ni una sola persona dins la Unió Europea? Aquestes informacions afavoreixen els grans beneficis de les empreses que treuen partit del negoci de la por. Fa molts d'anys que em dedico a produir ous, i voldria que algú m'informés de quines són les malalties d'alta difusió de les aus que poden afectar les persones. En aquest aspecte crec que no existeix base per preocupar-se de cap tipus de malaltia provinent directament de les gallines o del consum dels ous.