ENTREVISTA A DAVID LAPUERTA | 17/02/2010  RuralCat

David Lapuerta  "Barcelona Degusta permet als petits productors explicar el seu valor diferencial"

David Lapuerta

David Lapuerta, director de Barcelona Degusta

Entre el 6 i el 9 de març es celebrarà Barcelona Degusta, la fira de l'alimentació adreçada al consumidor final. La mostra permet als productors i elaboradors alimentaris entrar en contacte amb els potencials compradors, a través d'espais de venda directa, tasts, xerrades i un ampli ventall d'activitats.L'edició d'enguany espera rebre uns 40.000 visitants, que podran recórrer els aproximadament 500 expositors instal·lats al recinte firal de Montjuïc (Barcelona). David Lapuerta, director de Barcelona Degusta, explica les novetats que incorpora la fira barcelonina i quines estratègies de promoció estan adoptant els productors per afrontar la situació econòmica actual.
Aquesta és la tercera edició de Barcelona Degusta. Quina valoració fa de la seva evolució?
Quan llancem el 2005 la primera edició de Barcelona Degusta teníem molt clar quin concepte de saló volíem desenvolupar i a quins perfils d'expositor i de públic ens anàvem a dirigir. Avui, a les portes de la tercera edició, crec que vam ser visionaris. Si tenim en compte la notorietat que la nostra marca ha aconseguit al saturat calendari firal en tan poc temps, la seva evolució és la pròpia d'un model d'èxit.
Quines novetats suposa l'edició d'enguany?
Barcelona Degusta presenta un innovador model firal que acull en un mateix espai un gran mercat d'alimentació, begudes, estris de cuina i publicacions gastronòmiques. Com a novetat, en aquesta edició, presentem Paisatges, un espai per a viatjar a través de la riquesa de productes de diverses zones geogràfiques, i Tendències, un repàs als productes més actuals del mercat. Quant a les activitats, Barcelona Degusta arriba carregada de continguts molt atractius com ara xerrades, conferències, tasts, maridatges i demostracions culinàries dirigides pels millors experts en cada tema. Hi haurà diverses zones d'animació que convidaran a la participació dels visitants. En aquest sentit, m'agradaria destacar els tallers infantils de cuina basats en els aliments de la Dieta Mediterrània, l'espai Mercats de Barcelona-La Boqueria, i l'Espai solidari, que aquest any incorpora activitats i jocs per als més petits.

"La presència d'empreses catalanes estarà al voltant de les 120 i unes 70 directament vinculades amb la producció o les marques de qualitat"



Què ofereix Barcelona Degusta als productors com a plataforma de promoció dels seus productes?
Precisament el gran handicap dels petits productors i dels productors rurals és la comercialització i promoció dels seus productes. Barcelona Degusta els permet fer accions de promoció i comunicació per donar a conèixer la seva empresa o marca, per presentar i tastar la qualitat dels seus aliments, per explicar el valor diferencial que tenen com a conseqüència del seu procés d'elaboració, i a més hi ha la possibilitat de fer venda directa. També és un valor afegit la presència dels professionals prescriptors que convidem del canal tradicional, el comerç especialitzat, les botigues delicatessen i gourmet, i els restauradors i sumillers.
Quina representació de productors catalans hi haurà en aquesta edició?
En la tercera edició de Barcelona Degusta, el pes de Catalunya a la fira és fins i tot més gran que a la passada edició, i en aquest sentit, hem d'agrair l'esforç i l'aposta que el DAR en general i el conseller Llena en particular han fet pel Degusta. Això demostra que entenen perfectament el paper que una fira de consumidor a Barcelona pot jugar en favor dels interessos d'aquest tipus de productor i sobretot com a promoció dels aliments de qualitat. La presència d'empreses catalanes estarà al voltant de les 120 i aproximadament unes 70 directament vinculades amb la producció o les marques de qualitat que trobarem en el gran espai de Catalunya a la secció Paisatges.
Quina serà la presència dels segells de qualitat certificada?
A Barcelona Degusta hi seran presents la DOP Oli Les Garrigues, la IGP Pollastre i Capó del Prat, la IGP Vedella dels Pirineus Catalans, la DOP Arròs del Delta de l'Ebre, la DOP Mongeta del Ganxet Vallés-Maresme, la DOP Pera de Lleida i la DO Terra Alta. També hi haurà presència de tots els segells de qualitat de Lleida en el espai que la Diputació te a la fira. I evidentment, pràcticament totes les DO's hi seran presents d'alguna manera mitjançant els productors que participen a la fira.

"La venda directa i per Internet suposa una gran via de futur per als productors rurals i de petita dimensió"



Davant la situació econòmica actual, quines iniciatives creu que poden emprendre els productors per mantenir i millorar les seves vendes?
La situació actual és pessimista. Ara bé, la pregunta és: si ens quedem aturats a casa trobarem feina? Les vendes no vindran soles, hem de sortir al pas per trobar-les, que el consumidor ens conegui, que ens tasti, que sàpiga on trobar-nos i que ens tingui present. Si a més som capaços de fer-li una bona promoció/oferta, millor que millor, per això hem intentat transmetre la importància d'una promoció al Barcelona Degusta. Paral·lelament, penso que la venda directa i per Internet ha de suposar una gran via de futur pels productors rurals i de petita dimensió.
L'espai de conferències Àgores del Gust promocionarà la Dieta Mediterrània. En quins aspectes es farà més èmfasi?
Les Àgores del Gust tractaran íntegrament sobre aspectes relacionats amb la Dieta Mediterrània. El Ministeri de Medi Ambient i Medi Rural i Marí patrocina aquesta àrea en la qual col·labora la Fundació Dieta Mediterrània. Productes com el be, els peixos blaus, el formatge, l'oli d'oliva verge, el pa o els llegums seran els protagonistes, en companyia de cuiners i experts de primera línia com Sergi Arola, el Dr. Eduard Estivill i cuiners tan mediàtics com Isma Prados i Andrè Bonnaure...

"Cuiners i experts de primera línia com Sergi Arola i el Dr. Eduard Estivill tractaran de la Dieta Mediterrània"



Pel que fa al públic de la fira, quines són les activitats millor valorades?
Curiosament, els apartats culturals i formatius són els que el nostre visitant valora més, per tant parlem de la Llibreria Gastronòmica i de les Aules i Àgores del Gust. Aquest fet confirma el tipus de públic al que volem adreçar el saló i que majoritàriament és el que ens visita, els interessats en l'alimentació, els preocupats per la salut, els amants del bon menjar, els que volen aprendre o saber que estan menjant.
Expliqui'm com seria el dia perfecte d'un visitant a Barcelona Degusta.
Una passejada pels Paisatges (França, Soria, Lleida, Açores...) A continuació, visitar el Basar i aprofitar per comprar algun estri o parament que ens faci falta a casa, sense deixar de passar per la botiga de l'Artesania a taula. Després visitar l'Espai Solidari i deixar que els nens hi participin i sàpiguen valorar la sort que tenen de poder menjar cada dia. Fer un cafè a la nostra Llibreria Gastronòmica i aprofitar per adquirir algun títol o receptari. Participar en alguna de les Aules o Àgores del Gust en funció de la temàtica que més ens interessi: són gratuïtes i aprendrem mentre gaudim d'un bon tast. Seguidament, anar al Mercat a fer algunes compres, on trobarem tota mena d'aliments i begudes de qualitat, acabant a la zona de Catalunya on podrem continuar comprant i coneixent la riquesa gastronòmica del nostre país, i on podrem assistir a degustacions elaborades per les Cuines del Territori i fins i tot a aprendre com es fa el pa de veritat.