PREMI PITA 2010 | 04/07/2011  AlimenCat

Xavier Pont  "El futur passa per adaptar-se als gustos d'uns clients cada vegada més exigents"

El Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural (DAAM) ha concedit el Premi a la Innovació Tecnològica Agroalimentària (PITA) de 2010 a El Pastoret de la Segarra, SL, per la implantació, en una nova planta d'elaboració, de nous processos de producció de productes làctics, la qual cosa ha permès encetar una nova línia de postres que innova en l'elaboració i presentació del producte final. Per aquest motiu, hem entrevistat a Xavier Pont, fundador i administrador de l'empresa.

xavier_cont_04_07_11

 

El Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural (DAAM) ha concedit el Premi a la Innovació Tecnològica Agroalimentària (PITA) de 2010 a El Pastoret de la Segarra, SL, per la implantació, en una nova planta d'elaboració, de nous processos de producció de productes làctics, la qual cosa ha permès encetar una nova línia de postres que innova en l'elaboració i presentació del producte final. Per aquest motiu, hem entrevistat a Xavier Pont, fundador i administrador de l’empresa.

 

El Pastoret va néixer en un petit poble de la Segarra, l'any 1992. Comença la seva activitat en una família molt arrelada al poble, que va decidir en aquell moment complementar la seva activitat agrícola de tota la vida elaborant un producte de la terra. Quina era la seva activitat principal abans d’això i què els va impulsar a donar aquest pas endavant?

La meva família abans es dedicava principalment a l’avicultura, però va arribar un moment en què les condicions del mercat no eren bones i vam voler diversificar l’activitat. Les instal·lacions que teníem es podien adaptar bé a les cabres i vam tirar per aquí. Jo havia acabat els estudis i em vaig posar a muntar una petita formatgeria amb la producció de llet d’aquestes cabres. Vam compaginar el nou negoci amb l’avicultura durant uns anys però, com va haver una bona acceptació, vaig continuar només per aquest camí fins a dia d’avui, sempre assumint nous reptes.



Quina ha estat l'evolució de la seva producció?
Vam començar fent mató i donant-lo a provar a amics i a establiments de la zona. En muntar la formatgeria, les mateixes màquines ens van permetre fer formatge fresc com a complement. Desprès, per estabilitzar la producció i compensar el descens del consum als mesos d’estiu, sobretot juliol i agost, vam optar per fer iogurt; però no iogurt individual com feien altres, sinó iogurt per a restauració, en formats de tres litres i mig o cinc quilos. En aquest sector ens hem guanyat un reconeixement i hem arribat a ser líders a nivell espanyol. A partir d’aquí, hem buscat la creativitat i la innovació, com per exemple en aquesta nova línea de postres per la qual ens han donat el premi PITA, que ha estat també reconeguda com un dels 50 millors productes espanyols, i ha estat molt ben rebuda pel mercat i per diverses associacions.

 


“Procurem que les matèries primeres siguin el més naturals possible, que no hi hagi additius ni alteracions innecessàries”.

 


Quines característiques destacaria dels seus productes?
Destacaria el sabor i la textura, fruit d’uns processos d’elaboració acurats. Procurem que la llet sigui el més fresca possible i les matèries primeres el més naturals possible, que no hi hagi additius ni alteracions innecessàries; per tal de preservar el sabor i les propietats d’origen de la llet i aconseguir les textures característiques d’aquests productes frescos.


En el nostre web posem la informació nutricional dels nostres productes a l’abast de clients i consumidors. Per exemple, hem invertit en un estudi de la Universitat de Lleida sobre la nostra nova gamma de postres innovadors. L’informe resultant detalla qüestions com l'aportació calòrica, la tolerància als sucres de cada producte per part de diabètics, etc. Els resultats es poden consultar en el nostre web.

 

Quina distribució tenen i quin és el canal de més pes?
Comptem amb tres canals de distribució: alimentació en botigues tradicionals i supermercats, restauració i industrial. A Catalunya estem en el 60 per cent de les grans superfícies i també tenim distribució en el comerç tradicional. A Espanya també estem a grans superfícies d’hostaleria per obrir camí a la restauració, tenim distribuïdor a 18 províncies espanyoles. A nivell internacional, tot just hem començat els primers contactes, encara que és un mercat complicat. Hi ha un bon equilibri entre els tres canals, tot i que potser som més forts en el canal de restauració.


El iogurt és el principal producte, i el mató li va darrere. De fet, estem treballant en una campanya per consolidar-nos com a referent del mató a Catalunya. També les noves instal·lacions ens permeten crear productes a mida pel canal industrial, podem donar moltes opcions per fer productes especials i adaptats a les receptes que els clients ens demanen per incorporar als seus productes acabats.

 

Quanta gent treballa ara a El Pastoret? Com són les seves instal·lacions?
Vaig fundar El Pastoret amb el meu pare i la meva mare, més endavant es va incorporar la meva dona, Teresa Vallès, amb qui conjuntament portem l’empresa. Progressivament es va anar professionalitzant la plantilla, actualment de 37 persones. L’any passat vam inaugurar les noves instal·lacions, en les que hem incorporat l’última tecnologia en processament i envasament. S’augmenta la capacitat de producció, la seguretat alimentària i el respecte pel medi ambient. Hem fet una instal·lació del segle XXI amb vistes al futur. Es tracta d’una aposta de futur important, però sinó arrisques no avances.

 

 

“Les noves instal·lacions ens permeten crear productes a mida pel canal industrial, podem donar moltes opcions per fer productes especials adaptats a les necessitats del client”.

 

 

Com és la nova línia de postres per la qual han rebut el premi a la Innovació Tecnològica Alimentària del DAAM?
La base és el nostre iogurt grec però és un producte més elaborat, que ofereix combinació de tres sabors i presentació en tres capes. Per exemple, oferim un iogurt amb fruites del bosc (a sota del iogurt) i mango (per sobre del iogurt). Visualment és molt atractiu i el client ho agraeix perquè pot respectar la presentació, barrejar-lo o fer altres combinacions per adaptar-ho als seus gustos. La idea va sorgir observant el que feien els nostres clients amb el iogurt que els hi servíem i de la voluntat de voler oferir quelcom diferent i atractiu. Altres sabors són: xocolata i taronja, poma al forn amb crocant, toffee de cafè, pera i canyella, llimona amb menta... i altres que estem enllestint i sortiran properament.

 

Esperaven guanyar el PITA quan es van presentar? Com valora el premi?
Creiem que teníem moltes opcions, per això ens vam presentar, tot sabent que hi ha més gent que també fa molt bé les coses. Estem molt agraïts i molt contents. Pensem que és un valor afegit del producte de cara al client. El nostre producte no només és bo sinó que, a més, ha estat reconegut per un guardó del Departament d’Agricultura.

 

El sector d’elaboració i transformació de productes làctics ha experimentat en els darrers anys grans canvis, en els que la tecnologia i la innovació han jugat un paper clau. S’han fet inversions i han sortit una gran varietat de productes, sovint amb característiques funcionals o artesanals, que han tingut molt bona acollida. Quin creu que és el futur dels productes com el iogurt, el gelat, la llet, etc.? I el de les empreses catalanes que s'hi dediquen?
El futur és bo. Si no penséssim això, no haguéssim renovat les instal·lacions. El futur passa per nous reptes, nous productes i adaptar-se als gustos d’uns clients cada vegada més exigents. No totes les empreses tenen recursos per invertir en la investigació però sí per oferir coses diferents que el client sàpiga valorar.

 

Què opina dels restaurants de marques de làctics molt conegudes o de les noves iogurteries establertes fa poc a les grans ciutats?
Són projectes totalment innovadors que a Estats Units o altres països de l’Amèrica Llatina han tingut èxit. Nosaltres ja hem desenvolupat un producte per aquest tipus de comercialització. Es traca d’un iogurt gelat, perfecte per consumir a l’instant amb totes les propietats i composició originals del iogurt. És iogurt gelat, no gelat de iogurt.
Per la nostra banda, també estem desenvolupant un projecte d’establiment que ens permeti oferir tots els nostres iogurts i potenciar la nostra imatge de marca.

 

 

“Estem desenvolupant un projecte d’establiment que ens permeti oferir tots els nostres iogurts i potenciar la nostra imatge de marca”.

 


Per altra banda, El Pastoret té el distintiu d'Empresa Artesanal Alimentària que atorga la Generalitat de Catalunya, en reconeixement als mètodes tradicionals d'elaboració que empra. Fins ara hem parlat d’innovació, com és possible combinar-la amb la tradició?
La nostra filosofia continua sent la mateixa que la que teníem quan vam començar amb el primer ramat de cabres. Tot i produir a més gran escala, les formulacions i els mètodes són els mateixos però, gràcies a les noves màquines i processos, hem millorat en seguretat alimentària, amb millors tractaments i sistemes de neteja que garanteixen que no hi ha errors. També hem evolucionat en envasament i presentació del producte.
 

 

 

Xavier Pont, fundador i administrador de l'empresa. Font: El Pastoret de la Segarra.

El més llegit

Publicada la fitxa tècnica “Desherbatge mecànic dels cereals d’hivern amb la grada de pues flexibles”

L’Oficina de l’Agricultura de Precisió es renova amb un disseny més visual i nous continguts

Les dones representen el 40% de l’ocupació al sector agroalimentari català